Home > Rubriky a sekce > Představení, Technika > Článek
BMW N20: kat šestiválců je oficiálně na světě
20.1.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Došlo k tomu dříve, než jsme čekali. BMW se rozhodlo dát vale svým proslulým řadovým šestiválcům a postupně je nahradit přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem s označením N20. Nejprve se objeví v BMW X1, ale víme o něm mnohem více.
Současná doba nepřeje skutečným hodnotám, alespoň v automobilismu určitě ne. Automobily už pěkných pár let nejsou vyráběny na míru potřeb jejich uživatelů, ale na míru norem, které určují, co se na trhu vůbec může objevit a co ne. Podobné normy sice vznikly z demokratické vůle nás všech, ale jak už to v těchto případech bývá, nabraly nakonec podoby, která nereflektuje požadavky žádného jednotlivce.
Některé normy přímo určují, co je možné prodávat a co ne, jiné pouze postupně vytvářejí tlak na to, aby to či ono bylo vnímáno negativně a zákazníci o to ztratili zájem. Výsledek je ale v obou případech stejný - v autech dnes spoustu věcí mít musíte a nebo nemůžete, ať už je chcete užívat jakkoli. Buď se nic jiného vyrábět nesmí, nebo se nic jiného protě nevyrábí. V druhém případě se výsledek zdá být přirozeným, realita je ale úplně jiná.
Příkladem takového procesu budiž současný masivní rozmach přeplňovaných motorů. Ty v žádném případě nevycházejí vstříc poptávce zákazníků, minimálně po benzinových turbomotorech před deseti lety sotva štěkl pes a zákazníci své preference od té doby nezměnili. Turboéru už jsme tu měli a vývoj techniky problematické aspekty přeplňovaných motorů v žádném případě neeliminoval, ač se mnozí snaží tvrdit opak. Přesto dnes máme další turboéru, proč?
Důvod je jednoduchý - stačí nastavit pravidla měření normované spotřeby tak, aby jim nejlépe vyhověl motor co nejméně objemný a následně začít strašit limity maximálních emisí CO2, které jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Udávané spotřeby si zákazníci samozřejmě všímají a budoucím limitům emisí CO2 se automobilky chtě nechtě musí přizpůsobit. Do tohoto schématu se pak nejlépe vejde méně objemný turbomotor, který má při využívání zlomku svého potenciálu citelně menší spotřebu než atmosféricky plněný agregát většího objemu. Znamená to však, že právě při vašem stylu jízdy bude turbo úspornější? To jistě neznamená a v mnoha případech je také realita přesně opačná. Jenže regulace jsou nastaveny a vyrábět za takových cokoli jiného je dlouhodobě neudržitelné. I proto BMW kráčí stejnou cestou jako konkurenti a svých velkoobjemových motorů se zbavuje. Třebaže jsou jedním ze symbolů značky a zákazníci je nezavrhli...
Nedělejme však z automobilky jen oběť regulací, ona jim také ráda vychází vstříc. Jistě z marketingových důvodů - kdo by nechtěl vypadat ekologicky a moderně, třebaže to ve skutečnosti popírá tradice i kvalitativní přednosti výsledného produktu? Ale nechme už filosofování nad tím, proč se to stalo a pojďme se blíže podívat na to co se stalo - BMW se rozhodlo pohřbít jeden ze svých nejtypičtějších motorů, řadový atmosféricky plněný benzinový šestiválec, a nahradit jej přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem. Bude jistě ještě chvíli trvat, než proroste celou nabídkou značky, výměna ale bude rychlejší, než si možný právě teď myslíte.
Nový motor nese označení N20 a má objem 1 997 cm3. To, co ztratil oproti šestiválci na objemu dohání přeplňováním s chytrým názvem TwinPower Turbo, které ale značí jediné dmychadlo typu twin-scroll, které dokáže lépe reagovat v nízkých otáčkách. Motor je dále vybaven proměnným časováním ventilů Valvetronic a přímým vstřikem paliva do válce. S touto výbavou nabídne agregát výkon až 180 kW (245 koní) v 5 000 ot./min, nejvyšší točivý moment 350 Nm leží na kótě 1 250 ot./min.
Prvním modelem, ve kterém se motor N20 objeví, bude nejmenší bavorské SUV X1, které bylo dosud s třílitrem nabízeno ve verzi xDrive28i. A jak se bude jmenovat s motorem o litr méně objemným? Ano, bude to opět xDrive28i, na něco podobného už si holt musíme u BMW zvyknout.
Nový motor bude v X1 spojen buď s šestistupňovou manuální převodovkou, nebo automatickou osmistupňovou. Akcelaraci z 0 na 100 km/h pak vůz s „manuálem” zvlánde za 6,1 sekundy, s automatem za 6,5 sekundy. Maximální rychlost je v obodu případech rovných 240 km/h. Nejzajímavější údajem je ale s ohledem na výše zmíněné pochopitelně hlavně normovaná spotřeba paliva, která v kombinovaném režimu činí 7,9 l/100 km (šestiválcová verze měla tuto hodnotu o 1,5 litru vyšší). Jaká ale bude realita, to si teprve budeme muset ověřit, udávaným údajům s ohledem na dosavadní zkušenosti s turby příliš nevěříme.
Motor N20 bude poprvé představen na březnovém ženevském autosalonu a u dealerů se v modelu X1 objeví hned záhy. Jeho pouť nabídkou bavorské automobilky tím ale pochopitelně neskončí - ještě letos se má objevit pod kapotami modelů Z4 a 5, pro další rok jej očekáváme v nových generacích řad 1 a 3. Pokud tedy máte rádi řadové šestiválce BMW, proslulé „er-šestky”, je nejvyšší čas si nějaký pořídit. Za pár let už bude zakázaným ovocem...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva