Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M5 2012: ostrá F10 v plné parádě
16.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(150 foto) Po včerejším úniku oficiálních materiálů BMW podle očekávání neváhalo a strhlo plachtu z nové generace M5. Víme už téměř vše.
BMW se v poslední době nedaří představovat své nové modely zrovna tak, jak si samo plánuje. Nějaký ten únik dnes dříve nebo později stihne odhalování prakticky každého nového modelu jakékoli automobilky, ale málokdy se stane, aby byl tak masivní. Začátkem června jsme se dva dny před oficiální premiérou dostali k desítkám snímků nové generace řady 1 a podobná situace nastala včera. To automobilce uniklo plných 40 fotografií nové M5 F10 a nezůstalo jen u nich. K dispozici jsme v tu chvíli měli i vcelku podrobné specifikace a mnoho nejasností tak již okolo nové em-pětky nezbývalo.
Dnešní oficiální představení páté generace em-pětky tak již berte jen jako jakési doplnění, neboť skýtá relativně malé množství nových informací. Nových fotografií je více, přes stovku, ale zajímavější je na nich spíše to, že jsou kvalitnější, neboť již včera jsme mohli vůz vidět ze všech stran a patnáct dalších úhlů pohledu na totéž vám zřejmě žádné zásadní překvapení nepřinese. Ale nechoďme dále kolem vroucí kaše a ponořme se přímo do jejích hlubin. O tomto autě by totiž Američané jistě neřekli nic jiného, než je pořádně „hot”.
Jak jsme již zmínili včera, nejzajímavější na představeném produkčním exempláři nové M5 je to, že je modrý. Ne jen proto, že modrá je prostě dobrá, ale hlavně proto, že vozu to v této barvě náramně sluší. Oproti jistě záměrně poněkud unylému konceptu je to velká změna a faktické designové odlišnosti, které podle všeho čítají pouze jiná vnější zrcátka a svalnatější boční prahy, jakési zkrásnění M5 pouze dokreslují. Novinka si tak ponechává atraktivní a přitom střízlivý vzhled, který kombinuje decentní ztvárnění současné pětky jako takové s výraznými, ale ne zcela nepřehlédnutelnými dynamickými doplňky provedení M. Jsme přesvědčení, že právě takový vzhled zákazníci od M5 očekávají a lze říci, že záleží jen na nich, jak moc dají volbou barvy laku vyniknout agresivní a jak moc klidné tváři vozu. V takové černé metalíze by M5 F10 mohla vypadat docela nevinně.
V interiéru nepanují odlišné poměry, když jde opět o mix umírněné elegance běžné řady 5 se sportovními doplňky typickými pro modely M bavorské automobilky. V provedení, které je předmětem prvotní prezentace BMW, je díky černo-šedému zbavení palubní desky, výplní dveří a čalounění sedadel akcentována spíše klidná část povahy nové M5. Její potenciál uvnitř naznačuje na první pohled jen tříramenný volant s typickým dvoubarevným obšitím, specifická sportovní sedadla, černě čalouněný strop a pár M „artefaktů” jako je logo divize Motorsport na opěrkách hlavy předních cestujících. Mezi další specifika patří odlišná přístrojová deska opět s logem //M, stejně označený volič automatické převodovky vnitřní prahy dveří. Zbylé odlišnosti už musíte hledat v nitru palubních systémů vozu - takový systém M Drive umožňující rozličná nastavení reakcí motoru, řízení (ano, vůz má elektrický posilovač), převodovky a fungování podvozku v jiných „bavorácích” nenajdete.
Závěrem posledního odstavce už jsme začali koketovat s technickými finesami vozu, a tak se na ně podívejme pořádně. Pochopitelně, tou nejzajímavější je samotné srdce vozu, osmiválec o objemu 4,4 litru, kterému s dýcháním pomáhají dvě turbodmychadla. Nejde o žádnou horkou novinku, tento motor již známe z modelů X5 M a X6 M, otázkou ale bylo, jakého se dočká naladění pro použití v nové M5. Spekulovalo se o maximální výkonu sahajícím až k 600 koním, nakonec jsou ale výsledné specifikace velmi podobné jako u „ikskových eMek”. Agregát tak dosahuje výkonu 560 koní, který trůní v rozmezí 6 a 7 000 ot./min, nejvyšší točivý moment 680 Nm je pak k dispozici mezi 1 500 a 5 750 ot./min. Není tak pochyb o tom, že jde o mimořádně silný motor, ale výkonový nárůst oproti X5 a X6 M je minimální.
Co zřejmě bude motor při vysokém zatížení trápit je spotřeba paliva, na papíře ale vypadá vše růžově. BMW tvrdí, že výkon motoru oproti dřívějšímu pětilitrovému desetiválci s 507 koňmi stoupl o 10 procent, spotřeba ale o 30 procent klesla. U té normované tomu věříme, turbomotor je v tomto smyslu výhodnější (tabulková spotřeba činí 9,9 litru benzinu na 100 km), u té reálné při vyšším zatížení ale pochybujeme o tom, že se bude schopna apetitu velmi efektivního motoru 5,0 V10 vyrovnat.
Hmotnost vozu zatím bohužel neznáme, po stránce dynamiky si ale nová M5 vede více než dobře. Na stovku zrychluje za 4,4 sekundy, na dvoustovku za 13 sekund a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Pokud si připlatíte (zatím nevíme kolik, ale počítáme tak minimálně se 2 000 Eur), můžete si nechat posunout omezovač rychlosti až na 305 km/h. Potenicál vozu by ale měl být při daném výkonu ještě vyšší. Pro srovnání: předchozí M5 E60 zrychlovala na stovku za 4,7 sekundy a na 200 km/h za 13,8 sekundy. Posun novinky směrem k vyšší dynamice není nikterak ohromující, ale chápeme, že v těchto sférách už je zlepšení akcelerace o každou sekundu velmi složité.
O přenos výkonu na silnici v případě M5 F10 stará sedmistupňový automat M-DCT se dvěma spojkami (manuál bude též k dispozici, ale zřejmě jen v USA), vícelamelový samosvorný diferenciál přímo od divize M s vektorováním točivého momentu. Výkon dále proudí standardně na kola 19" kola z lehkých slitin (na snímcích jsou ale k vidění příplatková 20" kola s pneumatikami 265/35 ZR20 vpředu a 295/30 ZR20 vzadu). Zatím nevíme, zda nová M5 bude používat dojezdové runflaty, automobilka se o tom oficiálně nezmiňuje a z přiložených snímků to není jednoznačně patrné, zdá se však, že nikoli.
U samotného podvozku pak víme jen tolik, že je adaptivní, byl vyvinut divizí M a je nejen sportovně naladěný (rozumějte přitvrzený), ale i patřičně lehký. Dále disponuje odlišnou geometrií náprav a krotí jej mírnější stabilizační systém DSC. Co to všechno znamená poznáme až v praxi, stejně jako možnosti prý lehkého, ale výkonného brzdového systému.
O specifických elektronických systémech jsme se již zmínili, a tak nezbývá než dodat, že veřejnou premiéru zažije tato novinka přesně za týden na M festivalu v německém Nürburgu a autosalonové „entré” v září ve Frankfurtu.
Do prodeje se pátá generace M5 dostane letos v listopadu, českou cenu zatím neznáme. Ve Velké Británii ale má cenovka začínat na hodnotě 73 040 liber, tedy přibližně 2 milionech Kč.
Technické specifikace nového BMW M5 F10 v kostce
Motor: Zážehový, dvěma turbodmychadly typu Twin Scroll přeplňovaný vidlicový osmiválec. Přímý vstřik paliva do válců, variabilní ovládání ventilů Valvetronic.
Objem: 4 395 ccm
Nejvyšší výkon: 412 kW/560 koní při 6 000 až 7 000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 680 Nm při 1 500 až 5 750 ot./min.
Zrychlení 0 - 100 km/h: 4,4 s
Zrychlení 0 - 200 km/h: 13,0 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h (el. omezena, 305 km/h s M Driver's paketem).
Kombinovaná spotřeba paliva: 9,9 l/100 km
Emise CO2: 232 g/km
Kompletní galerie oficiálních footgrafií nového BMW M5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 - Tohle auto ještě víc podtrhuje tragičnost nového BMW M5. Má víc výkonu, a přesto je skoro o 600 kilo lehčí
1.10.2024 - Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024 - Tento moderní ostrý kombík schopný vozit rodinu až 300 km/h je tak přehlížený, že sotva použitý stojí míň než Škoda Octavia RS
1.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva