Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M3 F80 a M4 F82 oficiálně, detailně: 431 koní, stovka za 4,1 s
11.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Kromě shodných jízdních výkonů mají kupé i sedan shodnou rovněž spotřebu - u manuálu činí 8,8 l/100 km. Cenami se ovšem liší.
Tak, a je konec hry na schovávanou, BMW s odhalením do čtvrtka čekat nesvedo. Po úniku fotek a technických detailů tu máme už oficiální představení dvou nových modelů M-divize. Ve své podstatě jde ale pochopitelně o jeden společný projekt, neboť M3 bude k mání pouze jako sedan, zatímco znak M4 pro změnu najdete pouze na dvoudveřových typech karoserie. To bude platit minimálně do té doby, než v Mnichově rozhodnou o vrcholném Gran Coupe čtyřkové řady, budoucnost však není na programu dne, a tak se dnes budeme soustředit hlavně na přítomnost.
Odstartovat můžeme informacemi o motoru, který vůbec poprvé v historii modelu M3 (první E30 byla představena v roce 1985) sáhnul po přeplňovaní. Zároveň má také více než kdy dříve společného s běžnějšími pohonnými jednotkami - dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec s 84milimetrovým vrtáním a 89,6 mm zdvihem vychází z motoru N55.
Upraveny samozřejmě musely být blok i hlava válců či sání, zcela nový je i kompletní výfukový systém. Namísto technologie Twin-scroll zde pak máme dvě malá dmychadla operující při tlaku 1,3 baru, jež se údajně vyznačují mizivou prodlevou. A aby toho nebylo málo, tak vozy ještě dostaly inovativní mezichladič namontovaný na vršku motoru (to kvůli němu je na kapotě boule), který chladí třílitr pomocí rozprašování vody.
Dále zde evidujeme variabilní časování ventilů Valvetronic, variabilní časování hřídele Double Vanos nebo magnéziovou pumpu, která srazila hmotnost agregátu o deset kilo na výsledných 205 kg. Dole jsou ale bohužel také dole maximální otáčky motoru, které vrcholí hodnotou 7 600 ot./min. To je sice na přeplňovaný motor působivé, ve srovnání s předchůdcem se však stále jedná o pokles o 600 otáček.
Výkon pohonné jednotky s kódovým označením S55 B30 ovšem pro změnu narostl, a to na 431 koní v rozmezí 5 500 a 7 300 otáček. Ještě větší posun lze pak zaznamenat u točivého momentu, neboť všech 550 Nm máte k dispozici v pásmu 1 850 a 5 500 ot./min. Jedná se tak o nejsilnější motor, jaký kdy byl pod kapotou modelu M3 (a samozřejmě i M4) použit.
Toto tvrzení lze přitom podepřít i jinak než celkovou silou. Kupříkladu v rámci litrového výkonu se jedná o 143,7 koně na litr, což je o 38,7 k/l lepší hodnota než u předchůdce - a zároveň nejlepší poměr, jakého kdy M-divize dosáhla. Zanedbatelný pak není ani výkon v porovnání s hmotností, kdy M3 nabízí 284 koní na tunu a M4 dokonce 288 k/t.
Se zmínkami o hmotnosti bychom asi měli zamířit k těmto údajům, nejprve však musíme představit ještě převodovky. Ty totiž na konečné údaje mají značný vliv, neboť kupříkladu nově vyvinutý šestistupňový manuál Getrag je o 12 kilo lehčí než předchůdce. Má přitom mazání se suchou vanou, slabší řidiče pak bude více zajímat funkce automatických meziplynů.
V rámci dvouspojkového sedmistupňového automatu M DCT se již takových inovací nedočkáme, neboť se jedná „pouze“ o evoluční pokračování komponentů, jež známe z dřívějška. Nově by však převodovka měla být k dispozici nejen se systémem Launch Control, ale také s programem Smokey Burnout, který umožňuje zřejmě jen protáčení kol na místě - pozéři zajásají.
Vítanou inovací automatu je pak speciální stabilizační spojková kontrola, která při detekování nedotáčivosti rozevře spojky a tím umožní vozidlu návrat do přímého směru. Bohužel se ale budeme muset znovu smířit také s přítomností systému start/stop, který obě převodovky dostanou ve standardu stejně jako regenerativní brzdění nebo ukazatel správného přeřazení.
Váhová penalizace automatu pak činí 40 kilogramů, kvůli čemuž hmotnost takto vybaveného BMW M3 vystoupá na 1 560 kg (DIN), zatímco u M4 se ručičky zastaví na hodnotě 1 537 kg. V případě manuálu tak snadnou matematikou dostaneme 1 520 kilogramů u čtyřdveřového modelu, zatímco ten dvoudveřový končí na hodnotě 1 497 kilo. Minimální hodnoty ale platí jen pro verze vybavené karbon-keramickými brzdami, v případě standardních brzd musíte počítat s 18kilogramovým handicapem.
Přesto výsledek ve srovnání s předchůdcem představuje značnou dietu, která se v kombinaci s vyšším výkonem projevuje kladně na nižší žíznivosti i lepší akceleraci. Oba modely se tak s manuálem (dostupný má být všude) pohybují za 8,8 l/100 km, přičemž stovku pokoří za 4,3 sekundy. V případě automatu se pak dočkáme poklesu obou čísel, přičemž žíznivost činí 8,3 l a sprint 4,1 s.
Nejvyšší rychlost všech verzí je tradičně omezena na 250 km/h, při koupi paketu M Driver’s Package však může vystoupat na 280 km/h - jde tedy jen o příplatkový omezovač. V takové chvíli pak dozajista přijde vhod vyšší stabilita, kterou zaručuje už třeba jen širší rozchod kol. Vpředu totiž došlo k nárůstu o 34 milimetrů (na 1 579 mm) a vzadu o 18 mm (na 1 603 mm).
Snížena pak pro změnu byla světlá výška, v jejím případě však přesná hodnota není k dispozici. V rámci litých kol však víme, že standardem budou 18palcové ráfky kombinované s pneumatikami o rozměru 255/40 vpředu a 275/40 vzadu. Za příplatek ale samozřejmě budete moci sáhnout také po 19palcovém provedení.
Klíčové technické specifikace BMW M3 F80
Klíčové technické specifikace BMW M4 F82
Samotná platforma do značné míry vychází ze standardních komponentů, stejně jako zavěšení používající vzpěr McPherson vpředu a multi-linku vzadu. Obojí však muselo být přepracováno a odlehčeno, přičemž klíčová je adopce karbonových rozpěr, hliníkových ramen a pomocných rámů. Díky tomu klesla hmotnost na přední nápravě o pět a na zadní o tři kila.
Kromě toho pak M3 i M4 dostaly karbonovou hnací hřídel (zkonstruovanou jako jednolitý kus), která se oproti předchozímu ocelovému kousku vyznačuje o 40 procent nižší hmotností a zároveň redukcí třecích ztrát. Dále pak nechybí diferenciál s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, který dovoluje rozličné uzamčení.
Výčet uzavírá elektromechanické řízení vyvinuté společností ZF, která dává řidiči na výběr tři režimy (Comfort, Sport a Sport Plus) a jež dostanete ve standardu. Stejně jako třeba parkovací senzory. Karbon-keramické brzdy, adaptivní tempomat nebo systém detekující únavu jsou však již za příplatek.
Kromě hmatatelných komponentů ale BMW nabídne i speciální aplikaci, která majitelům bude zaznamenávat fakta jako otáčky, rychlost či přetížení. Ceny pak na německém trhu startují na sumě 71 500 Eur (cca 1 952 000 Kč) za sedan M3, zatímco kupé M4 bude k mání od 72 200 Eur (1 972 000 Kč).
Fotografie BMW M3 Sedan F80
Fotografie BMW M4 Coupé F82
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva