Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW končí s manuálem v M5 a M6, Aston ho ale do V12 Vantage S přidal. A jaký
6.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Šéf BMW M potvrzuje odklon od manuálních převodovek v M5 a M6 i pro USA. Jeho argumentace neobstojí a také činy jiných značek hovoří jinak.
Hovořilo se o tom před pár lety, dnes tu máme definitivní potvrzení z oficiálních zdrojů - příští generace BMW M5 a odvozené M6 nebudou k mání s manuální převodovkou nikde na světě. Ty současné si v USA ještě můžete s manuálem pořídit a třeba si je nechat dovézt jako M6, kterou jsme kdysi testovali. Bude to dražší a náročnější, než kdybyste si normálně objednali M5 u českého dealera, ale ten vám zase nedá manuál. A u těch budoucích už to možné vůbec nebude.
Jak uvedl Frank van Meel, prezident BMW M GmbH, pro magazín Car and Driver, u M6 prý „poptávka spadla na nulu”. Přesná čísla sice známa nejsou, ale i tak je tomu těžké věřit. Jsme přesvědčeni, že manuál by se v nemalých číslech prodával i v Evropě, natož v USA, kde je po manuálních převodovkách ve sportovních verzích větší hlad než na starém kontinentu. Samo BMW dříve hovořilo o 15 procentech zákazníků a dříve zmiňovalo ještě vyšší čísla.
Nutno podotknout, že manuál v současné generaci M5 a M6 nemá jednoduchý život. Byl vyvinut speciálně pro Spojené státy s vysokými náklady a elektronika musí údajně hlídat točivý moment motoru těsně po přeřazení, aby převodovka měla nějakou trvanlivost. Pokud ale na jeho fungování něco není dokonalé, nejde o důvod manuálu zbavovat, nýbrž ho postavit znovu a lepší. Navíc, my jsme jej v M6 zkusili a byl okouzlující - z jinak „pouze rychlého” auta rázem udělal řidičsky podstatně zajímavější stroj.
Z manuálů se navíc v poslední době stává čím dál tím více vyhledávaný artikl. A svědčí o tom nejen extrémní ceny posledních „manuálních” Ferrari, ale i kroky dalších automobilek. Porsche přiznává chybu v tom, že nenabídlo manuál do GT3, a po Caymanu GT4 se jen zaprášilo. Jaguar přidal manuální převodovku do F-Typu dodatečně, a to pro pouhých 10 % zákazníků. A nově dostal manuální převodovku i Aston Martin V12 Vantage S.
Čtete správně, atmosférický dvanáctiválec s manuální převodovkou. A nebude to ledajaký manuál, nýbrž sedmikvalt s jedničkou řazenou doleva a dozadu, anglicky „dog-leg”. Mezi fotografiemi dole to je vidět. Tenhle typ převodovky dělá řazení mezi 2 a 3 a pak 4 a 5 rychlejší, protože jsou v přímých drahách. Dnes ho nemá snad žádné produkční auto, běžnější byl před pár dekádami, např. v Porsche 928, velkém, těžkém a luxusním grand toureru, se kterým na okruhy asi moc lidí nejezdilo.
„Rozšíření záběru V12 Vantage S o manuální převodovku je ukazatel naší snahy nabídnout nadšencům více analogový stroj, který je víc vtáhne do děje. Manuál tvoří integrální součást našich produktových plánů a zůstane to tak ještě mnoho let,” komentuje velmi vítanou novinku Andy Palmer, šéf Astonu.
Tyhle tři značky ukazují, že správný směr není zbavovat se manuálů, ale naopak je do nabídky přidávat, resp. vracet. BMW jde zcela opačným směrem a tvrdí přitom, že si to tak přejí zákazníci. Se vší úctou, tomu nevěříme. BMW to z nějakého důvodu samo dělat nechce, možná kvůli nevyzpytatelnosti záruk, možná kvůli CO2 a možná proto, že manuál pro opravdu silného auto udělat už ani neumí...
BMW M5 se manuálu zbavuje
Aston Martin ho přidává do nabídky
Zdroje: Car and Driver, Aston Martin
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 54 minutami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva