Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW i3 2014 v detailech: rychlé jako Fiesta ST, při maximu točí až 11 400 otáček
10.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mnichovský elektromobil neváží ani 1,2 tuny, z toho však 230 kilo činí baterie o kapacitě 22 kWh. Jen s nimi přitom ujedete maximálně 160 km.
První elektromobil mnichovské značky o sobě dává v poslední době najevo častěji než kdy předtím. Tomu bychom se ale neměli divit, neboť BMW i3 má krátce před odhalením - naživo se totiž ukáže 29. července v New Yorku a je tedy pochopitelné, že značka s modro-bílou vrtulí ve znaku začala přikládat pod kotlem plným informací. Ty nejnovější jsou především technického rázu, díky čemuž se vozu podíváme pod kapotu. A to slovem i obrazem.
Začít můžeme samotnou konstrukcí, které v Mnichově říkají LifeDrive. Založena je na hliníkovém šasí a karbonovém monokoku pro cestující, přičemž BMW drželo hmotnost všech částí opravdu na uzdě. Nové i3 se tak chlubí hmotností 1 195 kg, která je navíc mezi nápravy rozložena v poměru 50:50. Působivá je pak i devítikilová hmotnost 19palcových kol, s ohledem na jejich úzký profil (pneu má rozměr 155/70) to ale není překvapivé.
Na tuto hmotnost tak velmi snadno postačí elektromotor (sám o sobě váží jen 50 kilo), který je uložen u zadní nápravy a produkuje 170 koní a 250 Nm točivého momentu. S touto silou BMW zrychlí z klidu na 60 km/h za 3,5 sekundy, stovka se pak odehraje během sedmi vteřin. Tedy zhruba stejně rychle jako u takového Fordu Fiesta ST. Nejvyšší rychlost je ale omezena na 150 km/h, přičemž motor v té chvíli drží 11 400 otáček.
Napájení má přitom na starosti lithium-iontová baterie s kapacitou 22 kWh, která již takovým drobečkem není. Jejích 96 článků, rozložených rovnoměrně uprostřed podlahy, totiž váží 230 kg. S běžnou dobíjecí stanicí přitom plnou dávku energie poskytuje po šesti hodinách, při využití rychlodobíjení lze však tento čas zkrátit jen na 30 minut. K dispozici ale v takové chvíli máte jen 80 % a potřebujete pochopitelně zásuvku s adekvátním elektrickým výkonem, což ta standardní není.
Dojezd BMW i3 se má lišit od 130 do 160 kilometrů, přičemž podle tvrzení automobilky lze tuto vzdálenost navýšit až o 12 % díky regenerativnímu brzdění při aktivovaném jízdním režimu Eco Pro. Pokud pak ještě dále zvolíte Eco Pro+, můžete se prý těšit na další přísun kilometrů. To ale není jediná možnost, jak dojezd navýšit. Avizovaný hybrid je přitom jen jedním z nich.
Tento model by měl používat ještě motocyklový dvouválec o objemu 650 cm3, který produkuje 34 koní. Uložen je vzadu nad elektrickou pohonnou jednotkou (9litrová nádrž je pro změnu vpředu), přičemž po jeho zapojení do hry má BMW nabídnout dojezd 250 až 300 km. Jeho síla ovšem nemíří na kola, nýbrž slouží k výrobě elektřiny jako u Opelu Ampera.
Pokud by ovšem i poté došlo k situaci, kdy by i3 zklamalo své majitele omezenou mobilitou, má BMW v kapse ještě program 360° Electric. Ten má přitom nabízet „flexibilní řešení včetně alternativních vozidel“. Tedy jinými slovy, dojde-li vám šťáva, zapůjčí vám automobilka vůz se spalovacím motorem, což jde tak trochu proti filozofii elektromobilů a rozhodně to nebude zadarmo.
To samé (teď myslíme ono zpoplatnění) se pak týká i služeb Connected Drive, s nimiž se BMW i3 stává „prvním elektromobilem plně propojeným s internetem“. V jeho rámci si totiž kromě streamování hudby nebo navigace můžete dopřát i speciální aplikace nebo třeba služby typu Concierge, kdy máte k dispozici svého „přítele na telefonu“.
Cena vozu by se pak v případě elektromobilu i hybridní verze s prodlouženým dojezdem měla pohybovat pod milionem korun, přesné cifry ale BMW zřejmě ohlásí až na konci měsíce. V té době se pravděpodobně dozvíme i více o zavazadlovém prostoru, který prý nebude nikterak omezen alternativním pohonným ústrojím. A podíváme se i na finální vzhled karoserie, který zatím oficiálně odhalen nebyl.
BMW i3 nám již několikráte ukázalo zamaskovaný exteriér. Nyní se můžeme podívat i pod kabát
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch