Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z
3.6.2011 | Ladislav Soukup | Přidat příspěvek
Zdá se vám, že se nabídka BMW nafoukla v posledních letech až příliš? Bude hůř, jen na bázi chystané řady 1 připravují v Mnichově celou plejádu modelů.
Rychlostí blesku se začaly v posledních dnech šířit spekulace o plánech BMW na návrat modelu Z3, jenž by byl postaven na základech nové generace jedničkové řady. Samotná reinkarnace klasického roadsteru resp. kupé druhé poloviny devadesátých let by byla zajímavou zprávou, tyto spekulace byly ale notně podpořeny samotnou automobilkou uvolněním dalších kusých informací o chystaných nových modelech využívajících stejného technického základu.
Během několika dnů jsme se tak dozvěděli o až neuvěřitelném množství nových modelů BMW pro prémiovou kompaktní třídu, které navíc ovlivní i část zbylé nabídky automobilky. Z původně krátkého článku hovořícího o možném návratu Z3 se nám tak postupně stal souhrn novinek popisujících malou bavorskou revoluci. Pojďme se tedy podívat na to, co se na nás v Mnichově chystá.
Nová jednička dostane i pohon předních kol
Dnešní BMW 1 je známo tím, že jde o jediný kompakt s pohonem zadních kol. Přímý nástupce tohoto modelu si tuto koncepci ponechá, v rámci jedničkové řady ale automobilka nabídne i vybrané modely s pohonem přední osy. Pro tuto spekulaci již dříve otevřel prostor sám výrobce, když zveřejnil průzkum, který prý ukázal, že je většina majitelů vozů z řady 1 přesvědčena o náhonu na přední kola již v její první generaci.
Platforma jedničkové „předokolky” se má dle posledních spekulací základem pro malé modely s následujícím interním označením:
- City Compact - malý městský vůz
- F.A.S.T. alias Family Activity Sports Tourer - jednička „přifouknutá” do všech stran, něco na způsob kombi
- Gran Turismo - luxusní provedení městského vozítka pro náročné zákazníky, svým pojetím nikoli nepodobné současnému BMW 5 GT
- Z1 - uvažované sportovní mini využívající komponenty jedničky s pohonem FWD
Kde vůbec BMW vezme techniku pro tyto modely? Platforma by měla být sdílená s novou generací Mini (F56) a její využití pro BMW by tedy nemělo představovat žádnou zásadní investici. Základem bude náhon na přední kola, volitelně bude k dispozici i pohon všech kol. Z1 by se měla reprezentovat jako kompaktní roadster s náhonem pouze na přední kola, mělo by jít o jakýsi příměstský vůz se sportovním charakterem.
BMW 1, jak jej známe dnes, zůstane v nabídce. Doplní jej ale několik jinak pojatých verzí
Zadokolka přesto zůstane zachována
Současná generace řady 1 bude nahrazena v nejbližší době novou generací F20. Klasický hatchback bude nabízen výlučně s pohonem sDrive, tedy náhonem zadní kola. To je jistě dobrou zprávou, horší je to s avizovaným zaměřením nové generace na prvky Efficient Dynamics, což pravděpodobně dále pohřbí sportovní geny tohoto modelu.
K dispozici budou provedení:
F20 - pětidvéřový hatchback
F21 - třídvéřový hatchback
Blížící se nová generace řady 1 by ráda navázala na úspěchy starší generace v mnohem zaoblenější designové variantě karoserie než doposud. Vozy budou mít větší rozchod zadní nápravy než dosud a dostanou inovativní technologie známé z vyšších řad modelů BMW.
Současně s příchodem nové generace na trh bude představena i kompletně nová generace úsporných optření Efficient Dynamics, která by měla vytvořit z nové 1er nejúspornější vůz svého segmentu.
Dnešní BMW 1 v provedení kupé a kabriolet
BMW řady 2
Současná generaci BMW řady 1 nabízí i varianty kupé a kabriolet. V budoucí modelové řadě již tyto vozy nenajdeme. Vznikne nová řada označovaná jako BMW 2, která bude určená pouze pro modelové varianty:
- F22 - dvoudvéřové kupé
- F23 - dvoudvéřový kabriolet
Designově by měly oba vozy vycházet z legendárního modelu 2002. Kabrioletu zůstane zachována klasická koncepce s látkovou střechou. Obou vozu bychom se mohli dočkat v roce 2013
BMW M2
Tento model vzejde z nového kupé s interním označením F22. Bude nazýván M2, o čemž jsme se nedávno zmínili v souvislosti s registrací tohoto jména ze strany BMW, a později bude nabízen i jako kabriolet. Úspěch 1 M připravil půdu pro svého nástupce, který by měl být významně lehčí než předchůdce. Srdcem vozu by měl být čtyřválec N20 dopovaný turbem.
V současné době BMW řeší Hamletovskou otázku „byt či dům” „být či nebýt” v souvislosti se současnou generací 1 M. Nikdo v jejím případě nepředpokládal takový úspěch u zákazníků a původní vize byla ukončit její výrobu s odchodem současné generace 1er, který je naplánován na příští rok. Jak víte z našich předchozích článků, BMW nezvládá ani trochu uspokojovat poptávku po 1 M a vozy této řády v podstatě nejsou ke koupi. Může si automobilka dovolit zastavit výrobu a nahradit vůz novým modelem? Nebo pojede výrobní linka 1 M několik měsíců po ukončení současné generace řady 1? Budeme se muset nechat překvapit.
Současné BMW 1 M Coupe se zřejmě v budoucnu změní na M2
Záplava nových Zetek
Když opustíme svět kompaktů a podíváme se na zábavnější řadu Z, i v jejím rámci můžeme očekávat spoustu změn, které pramení právě z příchodu nové generace řady 1. V minulosti BMW prodávalo současně vždy pouze jednu modelovou řadu Z. První byla ortodoxní Z3 v provedení roadster a kupé, následovaná ještě nekompromisním modelem Z4, který vystřídala současná, mnohem umírněnější generace Z4.
V blízké budoucnosti bychom se mohli dočkat již zmíněné Z1 s náhonem na přední kola doplněné o reinkarnovanou Z3, využívající platformu F20. Nová Z3 by se měla nést v tradičních tvarech minulé Z3 v podobě roadsteru s plátěnou střechou a kupé, využívajícího všechny technologie F20.
Z4 by se měla v nové generaci přejmenovat na Z5, aby byl prostor pro zvětšení vůči nové Z3. Nová Z5 by měla být založena na budoucí generaci trojkové řady F30. A to se ještě mluví o modelu Z2...
Klasické BMW Z3 v provedení M Coupe byl hotový zabiják na kolech
Jde vám z toho všeho hlava kolem? To nejste sami, pokusili jsme se ale o přehledné shrnutí toho, co všechno za informace na nás „vyskočilo” v posledních dnech. Pokud se alespoň jejich část přenese do reality, můžeme se těšit - když už na nic jiného - alespoň na dostatek zajímavých článků o novinkách BMW...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejčtenější články
- Zemřel legendární designér nejlepších Mercedesů posledních dekád, z práce svých nástupců se bude obracet v hrobě
1.10.2024 - Tohle auto ještě víc podtrhuje tragičnost nového BMW M5. Má víc výkonu, a přesto je skoro o 600 kilo lehčí
1.10.2024 - Němci srovnali možná poslední „normální” velké dieselové kombíky od BMW a Mercedesu, bitvu rozumu rozhodla cena
1.10.2024 - Tento moderní ostrý kombík schopný vozit rodinu až 300 km/h je tak přehlížený, že sotva použitý stojí míň než Škoda Octavia RS
1.10.2024 - Elektrický Fiat 500 vážně nikdo nechce, už měsíc stojící výroba se nerozjede po celý další měsíc
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 14:30 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB