Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW Active Tourer Concept: budoucí MPV 1 GT plně odhaleno
13.9.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to MPV, má poháněná přední kola a z dostupné techniky se pyšní tříválcovým motorem, co to je? Nová Škoda? Kdepak, nejnovější BMW.
Říká se, že pokrok nejde zastavit. Je ale otázka, zda vůz tuctové koncepce (pohon předních kol) s motorem, který donedávna z evropských automobilek používala hlavně škodovka ve Fabii (tříválec), orientovaný na přepravu celé rodiny (MPV) představuje pro BMW nějaký pokrok. Na tuto otázku si odpovězte sami, faktem ale je, že příchod podobného modelu s modro-bílou vrtulí ve znaku na trh je po dnešku už opravdu nezastavitelný - mnichovská automobilka totiž odhalila předprodukční koncept Active Tourer, který definují všechny výše zmíněné vlastnosti a jenž se dříve či později stane sériovým modelem 1 GT.
Po jakémsi poloúniku a mnoha předchozích avízech nám tak BMW s definitivní ukazuje, jak si představuje další rozšiřování svého portfolia. Je fakt, že po tradičních sedanech, kupé, pozdějších kombících, SUV a pokusech s rozličnými SUV-kupé a podobných křížencích se na pole MPV ještě nevydalo. Model 5 GT k němu sice nemá daleko, teprve jedničkové GT (pokud se tak bude jmenovat...) ale představy o voze této koncepce od BMW naplňuje, jakkoli i v tomto případě se snaží být něčím více než jen neforemnou „rodinnou krabicí”.
Design tak kráčí ve šlépějích poslední trojky F30 a přejímá i některé prvky viděné na konceptu i3. Inspirace tímto vozem je pak zřejmá hlavně v interiéru, který je alespoň trochu futuristický. Tak jako tak ale celé auto nepůsobí dojmem tradičního konceptu, do produkce přinejmenším v případě zevnějšku jen s mírnými modifikacemi, uvnitř zřejmě změn nastane o něco více. Těžko říci, jestli v této třídě bude za rok k mání head-up displej nebo palubní systém s výstupem v podobě obrazovky o úhlopříčce přes 10 palců. Asi ne a pokud ano, pak rozhodně ne ve standardu.
Přesuneme-li se k faktům, pak Active Tourer Concept je 4 353 mm dlouhý, 1 834 mm široký a 1 560 mm vysoký. Rozměry jsou tak velmi podobné novému Mercedesu třídy B, který je pouze výrazněji užší, jinak si s budoucím jedničkovým GT nemá co vyčítat. Rozměry karoserie mají být ve spojení s kompletně plochou podlahou prospěšné hlavně pro prostor pro posádku a zavazadla, když BMW slibuje více místa než v trojkovém sedanu. Pohodlí cestujících vzadu pak má pomáhat i systém Travel&Comfort, který podobně jako v jiných kompaktních MPV umožňuje úplně vyjmout vybraná zadní sedadla, nebo je všemožně sklápět a vytvořit z nich třeba stoleček pro zbylé pasažéry.
O pohon vyobrazeného konceptu se stará ústrojí, kterému BMW říká eDrive a jde o hybridní jednotku s možností dobíjení akumulátorů z běžné zásuvky, tedy tzv. plug-in hybrid. Roli spalovacího motoru na sebe vzal právě odhalený benzinový tříválec o objemu 1,5 litru se zatím neznámým výkonem (ale půjde o něco kolem 125 koní, neboť celkový výkon hybridu je až 190 koní), kterému pomáhá elektromotor o výkonu nejvýše 75 koní čerpající energii z li-ion akumulátorů umístěných pod podlahou zavazadelníku. Jejich kapacitu znovu neznáme, BMW ale říká, že celá elektrická část pohonu váží 250 kilogramů a z toho už si (spolu s dále uváděnými informacemi o teoretickém dojezdu pouze na elektřinu) jistý obrázek udělat můžeme.
Podle automobilky dokáže oněch 50 elektrických kilowatt rozpohybovat Active Tourer na rychlost až 120 km/h a pokud nebudete žádat tolik výkonu, ujet bez nutnosti nabíjení nebo zapojení spalovacího motoru do práce až 30 kilometrů. Známá je také dynamika: na stovku zrychlí první novodobá předokolka BMW (která si ale v tomto případě hraje trochu na čtyřkolku, neboť zadní kola má na starosti onen elektromotor podobně jako u HYbrid4 od Peugeotu) za méně než 8 sekund a rozjede se na rychlost až 200 km/h. Kombinovaná spotřeba? 2,5 litru benzinu na 100 km, to ale jen pokud studujete fyziku na univerzitě Adama Opela.
Jestli se tento pohon dostane i do sériové výroby je zatím otázkou, nasazení tříválcových motorů pohánějících pouze přední kola je ale nespornou budoucí realitou. Benzinové jednotky by měly nabídnout od 102 do 190 koní, naftové pak od 95 do 170. Pravděpodobně nepůjde jen o tříválce, ale ani to nakonec vyloučit nelze.
Pokud jde o dostupnost, novinka by se měla představit v sériové podobě v příštím roce a do prodeje se dostat jako vůz modelového roku 2014. Nad jménem si ještě budeme muset lámat hlavu, o ceně už ale německý Auto Bild hovoří jako o hotové věci - verze 116i GT s benzinovým tříválcem 1,5 o výkonu okolo 100 kW (136 koní) má stát cca 26 000 Eur, tedy asi 650 tisíc Kč. Zaujalo?
Koncept BMW Active Tourer je prvním novodobým BMW s pohonem předních kol. Je také symbolem nasazení tříválcových motorů, ačkoli ty dříve jisté uvidíme v řadě 1 a možná i 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva