BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá

Přísně limitovaná patnáctikusová série 25 Years Edition postavené na základě sedmičky je připomínkou čtvrt století výroby dvanáctiválců BMW.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá

10.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přísně limitovaná patnáctikusová série 25 Years Edition postavené na základě sedmičky je připomínkou čtvrt století výroby dvanáctiválců BMW.

První pováleční dvanáctiválec v německém automobilu nesl označení M70B50. Objevil se poměrně pozdě, až v roce 1987 pod kapotou BMW 750iL. Měl 4 988 cm3 a byl schopen vyprodukovat 299 koní při 5 200 ot./min a 450 newtonmetrů při 4 100 ot./min. Skoro 1,9 tuny vážící sedmička typového označení E32 se ve spojení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou dokázala díky němu rozjet na stovku za 7,9 sekundy a 255 km/h.

Z času akcelerace z 0 na 100 by se dnes asi nikdo neposadil, jenže tou dobou byly limity automobilů někde jinde. V tom samém roce představené Ferrari F40 coby nejrychlejší sériový vůz světa potřeboval při identické disciplíně 4,1 sekundy a to v současné době dokáže i atmosférické Porsche 991 Carrera S s paketem Sport+.

Mnichovská značka záhy implantovala svůj nový dvanáctiválec také do kupé řady 8 (E31) a jako první jej kromě automatu spojila také se šestistupňovou manuální převodovkou. Pro BMW to byly zlaté časy, které jej i díky M70 s definitivní platností postavily do role plnohodnotného konkurenta Mercedesu. A automobilka s bavorskými barvami ve znaku - na rozdíl od McLarenu, který kdysi motory V12 odebíral právě od BMW - si toho zjevně váží.

Při příležitosti pětadvacátého výročí uvedení prvého vozu s dvanáctiválcem představila limitovanou sérii vozů BMW 760iL V12 25 Years Edition. K rozčarování spousty možných zákazníků automobilka postaví pouze patnáct aut a co je ještě smutnější, tak se (patrně i kvůli pokutám za vyšší než limitní emise v EU) dočká pouze klientela ve Spojených státech.

Všechny kousky budou nastříkány metalickým odstínem Citrine Black a postavené na dvacetipalcových hliníkových kolech z programu BMW Individual. Vůz se bude od ostatních sedmiček odlišovat koženým čalouněním Merino s kontrastními pásy, černými koberečky se světlým lemováním a spoustou nápisů V12 25 Years Edition nacházejících se třeba na hlavových opěrkách, dřevěné intarzii před spolujezdcem nebo na vrcholku ovladače rozhraní iDrive. Stejný prvek určený pro cestující na zadních sedadlech je také součástí standardní výbavy, podobně jako částečné čalounění alcantarou, černou kůží potažené vnitřní strany sloupků a exteriérový paket Shadowline se zatmavenými (původně chromovanými) lištami.

BMW 760iL V12 25 Years Edition je poháněný sériovým bi-turbo dvanáctiválcem o výkonu 544 koní při 5 250 ot./min a nejvyšším točivým momentem 750 newtonmetrů dostupným od 1 500 do 5 000 otáček. BMW uvádí zrychlení z nuly na sto za 4,6 sekundy, průměrnou spotřebu necelých třináct litrů a pro USA maximálku omezenou buď na 130 mil v hodině (209 km/h), respektive 155 mph (250 km/h) ve spojení s paketem M Sport. Základní cena činí v přepočtu 3 066 000 Kč, což je o celých 800 tisíc korun méně, než dáte u nás za „obyčejnou“ 760Li.


BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá - 1 - BMW 760iL V12 25 Years Edition 01BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá - 2 - BMW 760iL V12 25 Years Edition 02BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá - 3 - BMW 760iL V12 25 Years Edition 03BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá - 4 - BMW 760iL V12 25 Years Edition 04BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá - 5 - BMW 760iL V12 25 Years Edition 05BMW 760iL V12 25 Years Edition: ne každý dvanáctiválci pohrdá - 6 - BMW 760iL V12 25 Years Edition 06
760Li V12 25 Years Edition se do Evropy oficiálně nepodívá - všech patnáct kusů si rozeberou zákazníci ve Spojených státech. Jinak dvanáctiválce vyrábělo BMW už před druhou světovou válkou, byly ale určený pouze pro (doslova) létající stroje

Zdroj: BMW Blog

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.