Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 6 Gran Coupe je tu. Později, ale přece
11.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Móda takzvaných „čtyřdvéřových kupé” úřaduje v segmentu limuzín vyšší střední třídy už pěkných pár let. BMW přichází se svou trochou do mlýna nyní.
Za první semínko třídy automobilových kupé se čtyřmi dveřmi bychom mohli ješitně považovat první generaci Škody Octavia, neboť dveře měla skutečně čtyři, ale dospělí pasažéři se do ní vešli jen dva. Mnohem vážněji je ale toto prvenství přisuzováno Mercedesu CLS, který se dnes prodává již ve své druhé generaci. Porsche v současnosti nabízí svou Panameru v celé řadě verzí a Audi nedávno přišlo s vlastní variací nazvanou A7 Sportback. O třídu níže bojuje o zákazníky Volkswagen Passat CC a další podobný vůz, Aston Martin Rapide, již dokonce musí bojovat s omezeným zájmem zákazníků, což jistě naznačuje, že hlad trhu po takových autech není nekonečný. A právě do této rozjeté atmosféry nyní vstupuje nejnovější vůz podobného ražení - očekávané BMW 6 Gran Coupe.
Jeho příchod ani podoba nejsou překvapivé hned z několika důvodů. Již loni v dubnu představilo BMW koncept Gran Coupé, který budoucí doplnění nabídky o takový model více než naznačoval. A pokud jste snad tehdy ještě mohli silně pochybovat, co z toho nakonec vzejde, po úniku patentových snímků sériového provedení byla budoucnost zase o něco jasnější. Přistižení několika prototypů budoucího šestkového Gran Coupe pak jakýmkoli pochybnostem definitivně učinilo přítrž, a tak jsme vám před pár měsíci mohli přinést celkem detailní předběžné představení toho, co vůz v sériové podobě nabídne.
Ale i kdyby se nic z toho nestalo a unikla pouhá informace o tom, že v Mnichově takový vůz připravují, měli bychom jasno přinejmenším v jeho vzhledu. BMW 6 Gran Coupe totiž vzniklo tak, že se k prakticky nezměněné přídi a zádi modelu Coupe přidala trochu delší prostřední část se čtveřicí dveří. A tím v podstatě shrnujeme i to, jak právě odhalené sériové provedení vypadá. Nic více a nic méně totiž na první pohled nenabízí a v již známých partiích je novinkou jen trochu jiné ztvárnění spodních partií předního nárazníku.
Zajímavější jsou rozměry vozu, které značení číslem šest zaslouží více než výchozí kupé. Pěkně totiž zapadají mezi pětkový a sedmičkový sedan, když vůz na délku měří 5 007 mm, na šířku 1 894 mm, na výšku 1 392 mm a to vše staví na rozvoru délce 2 968 mm. Je tak o 102 mm delší, 34 mm širší a 72 mm nižší než sedan řady 5 a jeho rozvor je o 111 mm delší než u kupé. To všechno má zajistit více prostoru pro čtveřici cestujících (opravdu čtveřici, BMW říká vnitřnímu uspořádání vozu 4+1, takže s tím pátým se až tak moc nepočítá...) i jejich zavazadla. Do „kufru” se v základu vejde 460 litrů harampádí, po sklopení zadních sedadel budete mít k dispozici až 1 265 litrů.
Z pohledu na dostupné snímky je zřejmé, že vnitřek se bude snažit být luxusním místem k životu, čemuž by měla dopomoci i plejáda prvků standardní a hlavně příplatkové výbavy. Všechna Gran Coupe by měla v základu dostat čalounění kůží Dakota, vyhřívaná a elektricky ovládaná přední sedadla nebo dvouzónovou klimatizaci. Povídání o příplatkových prvcích by bylo o poznání delší, ale zmiňme alespoň pár lahůdek - hlavní světlomety pracující čistě s LED, systém kamer sledující celý prostor kolem vozu, systém nočního vidění s rozpoznáváním chodců, head-up displej nebo audiosystém Bang&Olufsen. Nabídka podobných prvků je ale násobně delší a každý by si v ní měl najít to své.
Pokud se přesuneme k technickým záležitostem, pak můžeme začít třeba u toho, že BMW chtělo vůz učinit co možná nejlehčím a použilo na něm třeba hliníkové dveře nebo víko kufrů využívajících uhlíkových vláken. Jak se moc zmíněný záměr povedl, když se pohotovostní hmotnost základních provedení dostupných verzí pohybuje mezi 1 750 a 1 940 kilogramy, to už posuďte sami. V hrdinném kontaktu se silnicí bude každopádně všem variantám bez rozdílu pomáhat podvozek s adaptivními tlumiči.
A o jaké varianty se jedná? Šestkové Gran Coupe bude dostupné se třemi motorizacemi z nichž jednu bude možné kombinovat s pohonem všech kol. A i když jejich jména znějí všedně, minimálně jedna přináší docela nezanedbatelnou inovaci.
Základem ovšem bude naftová varianta 640d Gran Coupe, která nabídne známý výkon 230 kW (313 koní) dvakrát přeplňovaného šestiválcového třílitru. Ten vůz rozhýbe na stovku za 5,4 sekundy a dovolí mu dosáhnout rychlosti až 250 km/h. Chloubou této verze je ale hlavně spotřeba paliva, která v papírové kombinaci činí 5,5 litru nafty. Realita tak růžová nebude, ale jistě bude růžovější než u zbylých dvou alternativ.
Tou první je jen málo silnější provedení 640i Gran Coupe opět třílitrovým přeplňovaným šestiválcem, tentokrát ale jen s jedním turbem a pochopitelně spalujícím benzin. Jeho výkon činí 235 kW (320 koní), což postačuje k akceleraci na stovku za stejných 5,4 sekundy jako u dieselu, maximálních rychlost uhádnete a kombinovaná spotřeba činí 7,8 litru paliva na 100 km.
Vrcholným provedením se stane varianta 650i Gran Coupe a je to právě ona, která přináší něco nového. Její dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec o objemu 4,4 litru se totiž dočkal posílení z dosavadních 407 koní na plných 450 koní (330 kW), což je pořádná porce výkonu navíc. Vůz tažen tímto stádem zrychlí na stovku za parádních 4,6 sekundy, maximální rychlost je stále omezena na 250 km/h a kombinovaná spotřeba má hodnotu 8,6 litru benzinu na 100 km.
Posledně jmenovaná verze je dostupná i s pohonem všech kol xDrive a právě s ním váží v základu již zmiňovaných 1 940 kg. Akcelerace na stovku se díky čtyřkolce zlepší na ještě lepších 4,5 sekundy (M5 F10 4,4 s...), spotřeba se naopak zhorší o dvě desetiny litru. A když jsme u přenosu výkonu, pak je třeba dodat, že všechny varianty budou vybaveny osmistupňovým automatem ZF, ať už budete chtít, nebo ne. Jiná alternativa v Evropě nebude k dispozici.
Za zmínku jistě stojí i fakt, že vůz bude od začátku k mání i v provedení s M paketem. Máme zatím k dispozici jen pár jeho snímků, ale víme, že vně využije prvků známých eMpaketového šestkového kupé včetně jinak nedostupných příplatkových barev červená Imola a černá Carbon. Nabídka se zdá být dokonale totožná, když součástí paketu budou i mlhovky využívající LED nebo dvou variant litých kol o průměru 19 a 20 palců. Také doplňky interiéru se zdají být veskrze tradiční - sportovní volant, sedadla, hliníkové obložení palubní desky, obložení vnitřních prahů s logem divize M nebo stejně vyšperkovaný prostor pro odložení lenošící levé nohy. Pokud by vás podobné pozlátko neuspokojovalo, pak si musíte počkat na M6 Gran Coupe, jejíž budoucí vznik by už též měl být hotovou věcí.
BMW zatím neřeklo, kde chce nové šestkové Gran Coupe poprvé veřejně představit, sázíme ale na jeden z amerických autosalonů pořádných zkraje roku, nejpravděpodobněji pak ten lednový v Detroitu. Do prodeje by se pak vůz měl dostat v průběhu jara, nejpozději do června. Ceny zatím nejsou známé, ale očekávejte cifry někde mezi šestkovým kupé a sedmičkovým sedanem.
Kompletní galerie snímků sériového provedení BMW 6 Gran Coupe 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva