Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 5 2012: sbohem atmosférickým šestiválcům
2.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
BMW představilo novinky pro další modelový rok své pětkové řady. Je jich mnoho, vévodí jim úplné vyřazení atmosférických šestiválců z nabídky.
Jestliže jste si u nás již dříve mohli tu a tam připadat jako v BMW magazínu, pak dnes tento pocit budete mít zcela určitě. V Mnichově totiž včera bez větších okolků zveřejnili prakticky všechny novinky pro nové modelové roky svých jednotlivých řad a nejméně čtyři z nich považujeme za natolik významné, že vám je musíme ihned představit. Pokud bavorské novinky sledujete rádi, budete se u nás dnes cítit jako doma, v opačném případě se prosím spokojte s několika málo dalšími aktualitami, které se BMW netýkají.
Když jsme poprvé viděli, co vše včera bavorská automobilka zveřejnila, zhrozili jsme se, neboť tato záplava by dala i na deset článků. Nakonec jsme to nejpodstatnější rozdělili do čtyřech sobotních témat a začneme u pětkové řady, která se dočkala hned několika významných změn.
Tou zřejmě nejpodstatnější je úplné vyloučení benzinových atmosférických šestiválců z nabídky motorů. Tento krok se po představení dvoulitrového turba N20 dal očekávat a také jsme jej hned tehdy řádně oplakali. Je to smutný příběh, neboť žádný jiný motor nepatří k BMW tak jako právě tento. V řadě svých generací byl symbolem efektivity, kultivovanosti a lahodného zvukového projevu, což jsou vlastnosti, které slušely sportovnějším i komfortnějším limuzínám a kombi BMW. Žel bohu, jde o další motor, který padl za oběť honbě za papírovými emisemi CO2 - zatímco u menších vozů lze nahrazení většího atmosférického motoru menším přeplňováním někdy chápat i jako posun vpřed, na výměnu řadového šestiválce za čtyřválcové turbo u auta typu BMW 5 lze pohlížet jen jako na ryzí prohru.
BMW 528i 2012
Abychom neopomněli fakta, pod kapotou pětkové řady F10 a F11 se objeví hned dvě verze motoru N20. Ta slabší se představila docela nedávno při premiéře BMW X1 EfficientDynamics Edition, silnější je pak tou, o které se v souvislosti s N20 hovoří od začátku.
S obchodním označením 520i se tak do modelového roku 2012 vydá pětka bojovat s motorem 2,0 R4 turbo o točivém momentu až 270 Nm a výkonu nejvýše 135 kW (184 koní), jenž ji zajistí v případě sedanu zrychlení na stovku za 7,9 sekundy (8,0 s pro automat) a maximální rychlosti 227 km/h (226 km/h). V případě kombíku mají odpovídající údaje podobu 8,3 sekundy (8,4 pro automat) a 220 km/h bez ohledu na zvolenou převodovku. To oč tu běží se ale jmenuje normovaná spotřeba paliva, která činí v závislosti na verzi 6,5 až 7,0 litru benzinu na 100 km, což odpovídá 149 až 163 g/km. Planeta zachráněna poprvé (prý se nyní ale zase ochlazuje...), jdeme dále.
Jako 528i se bude prodávat 5er s tímtéž motorem naladěným na 180 kW (245 koní), který se poprvé objevil též v modelu X1. V tomto případě se akcelerace na stovku odehraje u sedanu za 6,2 sekundy (6,3 s automatickou převodovkou) a 6,4 resp. 6,6 sekundy u kombíku. Maximální rychlosti činí elektronicky omezených 250 km/h pro sedan a 244 km/h pro kombík bez ohledu na převodovkou skříň. Tabulková spotřeba paliva je prakticky stejná jako slabší verze (toť celé kouzlo přeplňovaných motorů v praxi - špičkový výkon může být 1 000 koní a reálná spotřeba 50 litrů na 100 km, ale v testu s nízkým zatížením bude téměř stejná jako stopadesátikoňové verze...) a činí 6,5 až 7,1 litru benzinu v závislosti na verzi, což pramení i v obdoné emise CO2 150 až 165 g/km.
Oběma verzím pochopitelně nechybí systém start and stop, ukazatel vhodné doby pro přeřazení a novinka letošního roku, mód Eco Pro, který omezí výkon motoru a příslušenství vozu (zejména klimatizace resp. ventilace) tak, aby spotřeba paliva byla co nejnižší.
Významnou změnou je i to, že model 525d bude nyní nabízen s dvakrát přeplňovaným čtyřválcem. Jde o upravený motor 23d známý z řad 1 a X1 a v pětce nabídne výkon maximálně 160 kW (218 koní). Jde o 10 kW více než u u dosavadní šestiválcové 525d, nejvyšší výkon je dosahován v 4 400 ot./min. a pramení z točivého momentu maximálně 450 Nm posazeného mezi 1 500 a 2 500 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne tento model za 7,0 sekundy v případě sedanu a 7,2 v případě kombi. Maximální rychlost činí 243 resp. 236 km/h, všechny údaje platí pro manuální převodovku, u automatu jsou o něco horší. Kombinovaná spotřeba paliva činí 4,8 až 5,5 litru nafty na 100 km v závislosti na zvolené specifikaci, odpovídající emise CO2 se pohybují mezi 126 a 145 g/km.
Další novinky pro 5er 2012 vezměme jen telegraficky, neboť nejsou tak dramatické: model 530d si pomůže o 10 kW ke 190 kilowattům neboli 258 koním bez ohledu na způsob pohonu (dosud standard pouze pro verze xDrive) a konečně 535d bylo dopřáno až 230 kW (313 koní), což je opět více než dosud.
Pohon všech kol xDrive bude nyní k dispozici k většímu počtu modelů. K mání bude i v kombinaci s novým čtyřválcem (528i xDrive), nabídku pak zkompletují varianty 535i xDrive, 550i xDrive, 525d xDrive, 530d xDrive a 535d xDrive. Aby toho nebylo málo, do kombíku s označením 550i Touring si můžete pořídit osmiválcové benzinové biturbo s 407 koňmi.
Již zmíněný start-stop je nyní zcela nevyhnutelným standardem ke všem verzím, zajímavější elektronickou novinkou se zdá být doplnění základní výbavy systém zvaný Driving Experience Control, který řidiči dovolí upravit si podle svého chování plynu, řízení, stabilizace DSC a u modelů s automaty i reakce převodovky v režimech Comfort, Sport, Sport+ a Eco Pro, o nichž jste se mohli dočíst více v našich posledních testech BMW.
To je vše podstatné, co se týká novinek v nabídce pětkové řady, objevit by se měly již pod kapotou nyní, nebo během následujících týdnů objednaných vozů dodaných během letošního podzimu. Přesto prosím neodcházejte od přijímačů, máme pro vás i novinky týkající se dalších „bavoráků” - podívejte se také na vylepšení pro šestkové kupé a kabrio a M paket pro pětkové Gran Turismo.
Fotogalerie BMW 5 v provedeních sedan, kombi a v nové verzi 528i
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva