Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek
20.9.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(Doplněno 20.9.) Autosalon IAA 2011 ve Frankfurtu je tady. Máme pro vás přehled všech novinek i informace o samotném autosalonu.
Přehled kapitol
- Úvod, Praktické info, Abarth, Alfa Romeo, Alpina, Aston Martin, Audi
- Bentley, BMW, Brabus, Cadillac, Citroën, Eterniti, Ë-Auto, Ferrari, Fiat, Fisker, Ford
- Honda, Hyundai, Chevrolet, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, KTM
- Lamborghini, Land Rover, Lexus, Lotus, Maserati, Mazda
- Mercedes-Benz, Mini, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rimac
- Seat, SsangYong, Smart, Subaru, Suzuki, Škoda, Toyota, Volkswagen, Volvo
Tipy na úvod:
- Nepřehlédněte ani náš fotospeciál se stovkami živých fotek frankfurtských novinek.
- Máme pro vás i galerii snímků s krásnými hosteskami.
- Je pro vás tento přehled moc podrobný? Všechny novinky najdete i v našem rychlém přehledu pro ty, co nemají času nazbyt.
Doplněno 20.9.: Audi R8 e-tron, Ford Focus 1,0 EcoBoost - podrobné představení, Jaguar C-X16 - nové video, Mercedes-Benz B E-Cell Plus, Renault Clio - informace o nové generaci, SsangYong SUT-1, Škoda Mission L - jméno sériové verze.
Doplněno 16.9. 8:30: Alfa Romeo 4C - informace o sériové verzi, Alpina B6 Biturbo Cabrio - podrobné představení, Alpina D5 Bi-Turbo, Aston Martin DBS Carbon, Audi A8 L W12 Exclusive, Eterniti Hemera - podrobné představení, Honda Civic 2012 - první jízdní video, Hyundai i30 2012 - podrobné představení, Rimac Concept One - nové info a foto.
Doplněno 14.9. 19:30: Brabus Rocket 800, Fisker Surf - podrobné představení, Infiniti FX Sebastian Vettel - podrobné představení, Jaguar C-X16 - informace o ceně, Mazda CX-5 - podrobné představení, Mercedes-Benz F125 - podrobné představení, SsangYong XIV-1 - úplné odhalení, Subaru BRZ - nové foto a info, Toyota FT-86 - nové foto a info, VW up! - šest konceptů na jeho bázi, Volvo You.
Doplněno 13.9. 19:45: Ford Fiesta ST 2012, Honda Civic 2012 - podrobné představení, Land Rover DC100 a DC100 Sport - podrobné představení konceptů nového Defenderu, Maserati Kubang, Mercedes C63 AMG Coupe Black Series - upřesnění hmotnosti, Subaru XV - představení, Škoda Mission L - nové foto, Toyota Avensis 2012 - představení, Volkswagen Beetle R - první foto.
Doplněno 13.9. 7:30: Aston Martin Vantage 4.7, Audi Urban Concept - první skutečné foto a nové info, Audi RS5 2012 - facelift, Audi S8 2012 - nové foto a video, Ford Focus ST 2012, Ford Focus ST-R, Honda Civic 2012 - nové foto, Kia GT - podrobnější představení, Lamborghini Gallardo LP570-4 Supertrofeo Stradale, Lexus GS 450h 2012, Mercedes-Benz F125, Seat IBL - podrobnější představení, Suzuki Swift Sport - nové foto a info, Škoda Mission L - pořádné foto a nové info.
Doplněno 10.9.: BMW 1 M Coupe AC Schnitzer, Ë-Auto Ë-Crossover, Eterniti Hemera - nové foto a info, Ferrari 458 Spider - nová videa, Fisker Surf, Ford Focus HyBoost, Kia GT - nové foto a info, Maserati SUV Concept, Mercedes M 2012 - nové video, Opel One Euro Car, Renault Twingo 2012 - nové foto a video, Rimac Concept One - nové foto, Toyota FT-86.
Doplněno 7.9.: Alpina B6 Biturbo Cabrio, Audi A2 - nové fotografie a informace, Ford Focus s tříválcovým motorem, Ford Focus ST 2012 - nové video, Hyundai i30 - první fotografie a informace, Jaguar C-X16 - podrobné představení, Renault - nový koncept, Toyota Avensis 2012 facelift - oficiální informace a snímek, Volvo - motorová dieta.
Doplněno 4. a 5.9.: Audi A2, BMW 1 Performance - oficiální foto a info, Citroën Tubik, Ë-Auto Ë-Concept, Honda Insight 2012 - facelift, Infiniti FX Sebastian Vettel - nové foto a detaily, Mazda CX-5 - nové foto a videa, Rimac Concept-One, Smart Forvision, SsangYong XIV 1 - nové obrázky, Škoda MissionL, Volkswagen Nils.
Doplněno 1.9.: Abarth 500 Cabrio Italia, Abarth Punto SuperSport, Alfa Romeo MiTo TwinAir, Audi S6 2012, Audi S7 Sportback, Audi S8 2012, Fiat Panda 2012 - představení nové generace, Fiat Punto TwinAir, Ford Evos, Honda Civic 2012 - první foto, Jeep Grand Cherokee SRT8 - evropská verze, Land Rover DC100 - nový Defender, Subaru XV - upřesňující informace.
Doplněno 30.8.: Alfa Romeo 4C - upřesňující informace, Aston Martin V12 Zagato - produkční verze, Audi Urban Concept - podrobné info a foto, Infiniti FX50 Performance, Peugeot HX1, Porsche 911 991 - první video, Seat - nový koncept.
Obyvatelé starého kontinentu si mohou užít jen dva opravdu velké autosalony za rok, konají se ale na třech místech. Jak je to možné? Inu, termín jarního automobilového dostaveníčka pro sebe zusurpovala jen a pouze Ženeva, o ten pozdně letní se ale střídají Paříž s Frankfurtem. Letos vyšla řada na německou Internationale Automobil-Ausstellung, a tak se naše pozornost ubírá již nějaký ten pátek právě k hesenské metropoli, kde za několik týdnů odhalí minimálně desítky automobilových novinek.
Žijeme v době internetové, a tak jsou již dávno pryč časy, kdy jsme plni očekávání vyráželi do měst vítajících největší světové autosalony, abychom se dozvěděli, co si pro nás automobilky vůbec připravily. Většina autosalonových novinek je odhalována ještě před začátkem samotných výstav, a tak vám již nyní můžeme nabídnout poměrně ucelený obrázek o tom, která auta si do svého životopisu napíšou jako místo a rok premiéry slova Frankfurt 2011.
Již při letošním autosalonu v Ženevě jsme se vás snažili přesvědčit, že to s absolutním pokrytím zpravodajství z významných evropských autosalonů myslíme smrtelně vážně a nepochybujte o tom, že i v případě Frankfurtu uděláme vše proto, aby nám neutekla ani jedna myška na čtyřech kolech. Však již z našeho průběžného zpravodajství je vidět, že každé velké frankfurtské novince věnujeme maximum pozornosti, abyste se o ní co nejdříve dozvěděli vše podstatné.
V tomto úsilí budeme pokračovat i během konání samotného autosalonu a abyste se v záplavě nových aut a konceptů vždy vyznali, budeme pro vás všechno podstatné shrnovat na tomto místě. U každé novinky zde sdělujeme vždy pouze to nejzákladnější, pokud jsou k dispozici i podrobnější informace, najdete na ně u každé zmínky o té které novince patřičný odkaz či odkazy.
Pokud tedy chcete mít vždy přehled o tom, co nového je pro Frankfurt nachystáno, uložte si odkaz na tento článek, bude stále stejný a budeme jej aktualizovat pokaždé, kdy se objeví větší „salva” novinek. Vše samozřejmě v průběhu autosalonu doplníme o živé fotografie a postřehy našich reportérů.
Letos se zdá, jako by lidé z automobilek chtěli mít vše co nejdříve z krku, nebo si v parném létě nedávali pozor a spousta podstatného jim unikla. Již na konci srpna jsme vám mohli přinést informace o téměř 70 novinkách, které se na německé půdě představí, dnes jich uvádíme více než 100. V uplynulých dnech je obvykle provázela i podrobná představení a náš přehled již prakticky vykrystalizoval do své finální podoby.
Než se ale k tomu všemu dostaneme, podívejme se na více detailů o autosalonu samém. To kdybyste se chtěli do Frankfurtu sami vypravit.
Kdy je možné autosalon IAA Frankfurt 2011 navštívit?
Dny pro novináře a odborníky:
13. září 2011 (úterý): otevřeno od 8:00 do 19:00 hod
14. září 2011 (středa): otevřeno od 8:00 do 19:00 hod
Dny pro veřejnost:
15. až 25. září 2011 (čtvrtek až následující neděle): otevřeno vždy od 9:00 do 19:00 hod
Adresa výstaviště: Messegelände, Ludwig-Erhard-Anlage 1, 60327 Frankfurt n. M.
Ceny vstupného
Dospělí zaplatí za vstup na výstaviště v běžný pracovní den 13 Eur (19. až 23. září), o víkendu, tj. 17., 18., 24. a 25. září je cena zvýšena na 15 Eur. Speciální denní vstupenka pro studenty stojí 7,50 Eur. Děti do 6 let, osoby se zdravotním postižením v doprovodu nebo osoby na invalidním vozíku mají vstup zdarma. Od 19. do 23. září jsou při návštěvě výstaviště po patnácté hodině ceny vstupenek pro dospělé zlevněny na 8 Eur. Další informace, včetně těch, které vám pomůžou s ohledem na způsob vašeho příjezdu nebo příletu, můžete získat na webu autosalonu.
A teď už rychle k samotným novinkám, máme jich už v zásobě opravdu dost.
Abarth 500 Cabrio Italia
Abarth 500 Cabrio Italia dostal decentní tmavý odstín modré s názvem Blu Abu Dhabi, elektricky ovládanou černou plátěnou střechu, velmi diskrétně zabarvená okna a sedmnáctipalcová kola. Zadívejte se pozorně na těch pár obrázků exteriéru a za jejich desetipaprskovým vzorem objevíte žluté třmeny z modelu esseesse, vpředu čtyřpístkové třmeny a kotouče s vnitřním chlazením. Součástí miniaturní ekvipáže jsou také xenony, ale mnohem zajímavější je to hned za nimi. Konkrétně přeplňovaný čtyřválec 1,4 T-Jet s výkonem 160 koní a maximálním točivým momentem 230 Nm při 3 000 otáčkách za minutu.
Vůz dostal pětistupňovou manuální převodovku, a pokud se vám povede ukázkový start, měli byste se na stovku dostat za 7,4 s. Podržte plyn dostatečně dlouho a vyšperkované pětistovka by se měla rozjet na 211 km/h.
V domácím prostředí by asi byla jízda na sedmnáctkách pro páteř utrpením, ale na hladkém asfaltu by přišly vhod velmi vkusně vypadající sportovní sedačky značky Sabelt s viditelným karbonem v zadní části opěrek a logy skorpiona na ovladačích sklonu opěradel. To by pak byla normovaná spotřeba 6,5 litru na sto jen zbožným přáním. Stejně jako jím bude to, že se vůz dostane do rukou i někomu jinému než Italům. Vznikne jen 150 kusů a při jejich temperamentu a národní hrdosti... Ještě před Frankfurtem by mohlo být vyprodáno.
Abarth Punto SuperSport
Drzost Fiatu rozhodně nechybí, ale smysl pro estetiku mu také upřít nelze. Jeho další frankfurtská kreace vychází ze sériového Abarthu Punto s přídavkem komponentů paketu esseesse (tedy italsky SS, což je právě zkratka pro SuperSport).
Z něj se ve voze objevují například zkrácené sportovní pružiny, na zakázku vyrobené tlumiče Koni nebo brzdový systém se čtyřmi vrtanými kotouči a čtyřpístkovými třmeny vpředu a koncovka výfuku se zvětšeným průměrem. O pohon se stará napříč všemi modely Abarthu používaný agregát 1,4 T-Jet vybavený turbodmychadlem, který produkuje 132 kW (180 koní) při 5 750 ot./min. a 270 newtonmetrů při 2 500 ot./min. Punto Supersports jezdí maximální rychlostí 216 km/h a stovku „dá” za 7,5 s.
Abarth pro tento vůz vytvořil osobité barevné schéma - dvoutónový lak Grigio Campovolo míchá šedivý odstín s matnou černí, což je podle automobilky element reinterpretovaný ze starých závodních aut. A byl prý využíván proto, aby se zabránilo odrazům světel od karoserie. Jestli to samé platí pro barevně sladěná 18" kola, zpráva neuvádí. Píše se v ní ale to, že v interiéru uvidíme černou kůží čalouněná sportovní sedadla Sabelt a identicky potažený volant. Švy kombinují červené a žluté nitě, což jsou pro změnu barvy převzaté z loga Abarthu. A pokud zákazník nepotřebuje všechny tyto úpravy pouze pro posílení svého metrosexuálního ega, patrně přijde vhod i navigace nabízející telemetrii.
Alfa Romeo 4C - nové barevné provedení
Když jsme vám v průběhu konání ženevského autosalonu představovali Alfu Romeo 4C, bylo jasné, že jde jen o koncept. S 850 kilogramy hmotnosti byl vůz zkrátka příliš lehký na to, aby se do výroby mohl dostat za rozumnou cenu, a tak jsme čekali, co s ním u Alfy provedou. Jeho výrobu slíbili na příští rok a když v létě přišli s prvním „videem”, vypadalo to, že představení sériového provedení se blíží. Totéž nasvědčovala i firemní upoutávka lákající na frankfurtský autosalon, která hovořila o tom, že vůz uvidíme v „exkluzivním novém provedení”. Spekulovalo se o tom, zda to bude produkční, nebo alespoň předprodukční vůz, nyní je ale jasné, že ke spatření bude jen jinak zbarvený březnový koncept.
Ve Frankfurtu tak uvidíme jen do šeda zbarvený vůz (konkrétně půjde o stříbrnou metalízu „Fluid Metal”) totožných parametrů jakými se chlubila ženevská studie. Nic více a nic méně.
Nelze tedy dost dobře předpokládat, že by výrobce uvedl toto auto do sériové výroby začátkem následujícího roku, jak dříve uváděl. Když uvážíme, že se nyní nenachází zrovna v nejlepší kondici a bez nástupce končí s modelem 159, nebylo by to vlastně až takové překvapení. Pouštět se za takové situace do výroby malosériového sporťáku by bylo trochu zvláštní.
Přečtěte si více: Víme, kdy se má 4C představit v sériovém provedení, v jakých počtech se vyrábět a za jakou cenu.
Alfa Romeo MiTo TwinAir
Do svědomí milánské automobilky mě nic není, každý strůjcem svého štěstí. Ale možná by se nemělo zapomínat na to, že tato značka si odnepaměti zakládala hlavně na tom, že nabízí něco víc než lidový Fiat. Třeba zážitky, které ji zajistily reputaci výrobce skvělých sportovních automobilů. Jenže entuziasmem nakažený řidič míní, EU mění...
A mění způsobem, že i Alfa je schopna v jedné větě zdůraznit vysokou technologickou úroveň a sportovní appeal svých strojů, aby v následující nazvala MiTo s 85koňovým dvouválcem supermoderním modelem a o kousek dál doplnila, že s „vynikajícím výkonem, který se mění na pohotovou odezvu a řidičské vzrušení“. Ehm, a ve srovnání s čím?
Dobře, lehký dvouválcový motor pravděpodobně udělá divy s rozložením hmotnosti mezi nápravami, tedy alespoň na běžný hatchback s pohonem předních kol. To by opravdu mohlo malé Alfě jít k duhu. Jak už ale víme, u motoru 0,9 TwinAir o výkon primárně nešlo. Fiat navrhoval tento agregát s vědomím, že při částečném zatížení vyhovujícímu testům normované spotřeby bude mít dvouválec s menším počtem pohyblivých dílů nižší spotřebu (a hlavně emise) než čtyřválec o stejném objemu. Tolik k tomu „vynikajícímu výkonu“. Navíc z praxe víme, že oficiální metodika testu spotřeby je reálná asi jako elektromobil bez emisí.
Přečtěte si více: Podrobnější informace o dvouválcové Alfě MiTo.
Alpina B6 Biturbo Cabrio
Přestože je nová „šestka”, hlavně v otevřené verzi, nejlépe vypadajícím vozem současné nabídky BMW, není dokonalá. Stejně jako u žen, zvýrazněné řasy tu a naleštěné drápky tam, stále je co zlepšovat. Stejně k tomu přistoupili i u Alpiny. Lehce upravený přední nárazník, na kterém samozřejmě nechybí velký písmeny vyvedené jméno úpravce, s karbonovými doplňky přiostřil příď, malý spoiler na víku kufru a nepřehlédnutelný difuzor zase řádně nabrousili záď. Ale pozor, nejsou to jen kosmetické změny, Alpina dosáhla výrazné redukce objemu vzduchu, který se při jízdě dostává pod vůz. Vztlak na přední nápravě se tak snížil o 14 %, vzadu je od rychlosti 150 km/h v podstatě nulový. Výsledkem je vysoce stabilní chování při trojciferných rychlostech s dvojkou či trojkou na začátku.
Ale i když je Alpina B6 Biturbo rychlá, umí jet rychlostí až 311 km/h, nezanedbává estetický dojem posádky. Ten současně do značné míry ovlivňuje vkus majitele. Při objednávce si totiž lze vybrat z téměř nekonečného počtu kombinací různých druhů a barev kůže, dřeva a dalších doplňků Každý vyrobený kus je tak vlastně unikátem.
Jak už jsme zmínili, B6 Biturbo je rychlé auto, na 100 km/h zrychlí za 4,8 sekundy. Hlavní zásluhu na tom samozřejmě má dvěma turby přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 l s maximálním výkonem 507 k při 5 500 1/min a točivým momentem 700Nm v intervalu 3 000 - 4 750 1/min.
Přečtěte si více: Podrobné představení B6 Biturbo Cabrio vč. živých snímků z Frankfurtu.
Alpina D5 Bi-Turbo
Samotné BMW zatím mělo vždy dost rozumu, aby pod kapotu modelů s písmenem M ve znaku „nenacpalo” žádný dieselový motor. Proč říkám mělo? Inu proto, že i toto tabu padlo a přestože to nebude přímo M5d, označení nejsilnějšího dieselu u nové řady 5 k tomu nebude daleko, těšit se totiž můžete na M550d xDrive. K tomu se se svou troškou do mlýna přidává Alpina, když na autosalonu ve Frankfurtu představila svou „M5d” ještě dříve, než to udělá přímo BMW. Výrobce tvrdí, že od té doby, co se dieselová auta účastní automobilových závodu a velmi často vyhrávají, není důvod neudělat sportovně zaměřený nafťák i pro normální lidi, což je jistě pozoruhodná argumentace.
Vznikla tak Alpina D5 Bi-Turbo založená na současné generaci řady 5. Pod kapotou se ukrývá dvoustupňově přeplňovaný dieselový třílitr, který se pohání i zmíněné 335d a 535d. Je samozřejmé, že si s ním u Alpiny pohráli a vymáčkli z něj maximální výkon 350 koni v intervalu 4 000 - 4 200 1/min. Hlavní zásluhu na posílení má nový sací trakt, větší mezichladič stlačovaného vzduchu a dodatečné chladiče vody a oleje tak, aby všechny klíčové komponenty pracovaly při ideální teplotě. Bylo tak možno zvýšit pracovní tlak vstřikovačů i turbodmychadel. Alpina tvrdí, že motor má velmi živé odezvy a nenuceně se točí až do 4 500 1/min. I přes vysoký výkon má D5 BiTurbo být úsporným vozem. Průměrnou spotřebu Alpina deklaruje na 6,2 l (kombi 6,5) na 100 km. To odpovídá číslům, která BMW uvádí u 530d. Že by se u Alpiny naučili zásadnímu marketingovému heslu Audi, že papír snese vše (Vorsprung durch Papier)?
Přečtěte si více: Podrobné představení Alpiny D5 alias M5d pro nedočkavé.
Aston Martin DBS Carbon
I velmi luxusní zboží potřebuje občas mírně vylepšit a odlišit ho tak od zbytku produkce. Platí to i u tak exkluzivních vozů, jaké vyrábí Aston Martin. Zvolit lze různý postup, speciální edice můžou být speciální technikou, výbavou, jménem, ale nejčastěji se úpravy omezují na neobvyklé laky a doplňky.
Stejnou formu zvolil i Aston, když v roce 2009 nabídl pro modely DBS a V12 Vantage nabídl edice Carbon Black. Jejich základem byla, ano, uhodli jste, černá metalíza. Ne ledajaká, k jejímu úplnému vyhotovení bylo potřeba 50 hodin ručního lakování a leštění. Černý lak doprovodily karbonové doplňky vně i uvnitř auta, černý interiér a leštěná kola.
Ve Frankfurtu byla představena edice Carbon, která na tu výše zmíněnou navazuje. Zůstávají karbonové doplňky, přibyly dva nové laky, oranžová Flame a šedá Ceramic. S laky dobře ladí i vysoce leštěná kola a černě lakované třmeny brzd. Ty ale lze objednat také ve žluté, oranžové, červené či šedé barvě. Ani interiér už nemusí být jen z černé kůže, aby to dobře ladilo s oranžovým zevnějškem, přibyla kůže v barvě Maranello Orange.
Přečtěte si více: Další informace a fotky působivého Astonu DBS Carbon.
Aston Martin V12 Zagato - sériové provedení silniční verze
Asi jen málokdo uvědomuje, že jsme dosud neviděli, jak vypadá sériový produkt vzniklý z další spolupráce italského studia Zagato a britské značky Aston Martin. Vůz v rudém laku prezentovaný na výstavě Villa d'Este byl prototyp a pak byly světu představeny ještě ryzí závodní speciály pro vytrvalostní závody, kterým technici automobilky familiárně říkají „Zig“. Poté se začaly světem šířit spekulace o tom, že Aston připravuje sériovou výrobu vozu a nakonec se objevily i informace o jeho ceně. Nic jako produkční provedení jsme ale do té chvíle vidět nemohli, jak je to tedy se sériovým „Zagem“ dooporavdy?
Jisté nyní je, že vznikne. Půjde o ručně vyráběný stroj smontovaný z hliníku a karbonu, který svá zadní kola roztáčí pomocí vidlicového dvanáctiválce o objemu 6,0 l a výkonu 517 koní. Může být váš, ale má to dvě docela zásadní podmínky. Jednak musíte mít slušnou „vatáž“, protože Britové si cení svou techniku zabalenou do karoserie italského stylu na 400 tisíc liber a to aktuálně dělá rovných jedenáct miliónů korun.
A zadruhé, nad vypleněním účtu byste neměli dlouho přemýšlet, protože Aston nemíní změnit nic na svém rozhodnutí vyrobit pouze 150 exemplářů. Což je dost málo na to, aby se do skupování zapojila nejen skutečná „petrolheadí smetánka”, ale i různí investoři vydělávající na rychlém zhodnocování movitého majetku. A to nemluvíme o těch, kteří se nemohou dočkat, aby V12 Zagato nechali rovnou zakonzervovat a vystavili jej v soukromé galerii. Čas běží...
Aston Martin V12 Zagato ve své produkční podobě zatím jen takto
Aston Martin Vantage 4.7
Britové budou mít v nabídce zvláštní model pro trh kontinentální Evropy pouze od 13. do 30. září a stihnete-li objednávku odeslat, Aston vám dodá vůz ještě před koncem letošního roku. Vypadá to jako slušná zajímavost, ale spíše pro ty, kdo žádný Aston ještě nevlastní. Podle výčtu detailů se totiž nezdá, že by to měla být ultimativní rarita, ale jde spíše o lépe vybavený stroj za o kousek lepší cenu.
Aston Martin Vantage nazvaný jednoduše Special Edition 4.7 bude k mání pouze jako kupé. Vůz je vybaven vidlicovým osmiválcem s výkonem 426 koní, točivým momentem 470 newtonmetrů a na stovku je schopen dorazit za 4,9 s a vytáhne to na 290 km/h. Tyto údaje platí v případě, že dáte přednost standardně montované šestistupňové manuální převodovce, ti s línější levou nohou pak mají možnost objednat si automat Sportshift s hliníkovými pádly pod volantem a stejným počtem převodových stupňů.
Barvu můžete mít jakoukoli, pokud to bude černá metalíza Onyx, ke které vám v Astonu přibalí stříbrnou masku chladiče lemovanou světlejším pásem, černou mřížku v nárazníku, sedmipaprsková hliníková kola nebo šedou barvou lakované třmeny. Kabině dominuje černá kůže Obsidian Black, které sekundují coby kontrast stříbrné švy. Středová část sedadel je čalouněna černou Alcantarou a stejným materiálem firma potáhne i sloupky. Přístrojový panel je obložen matným hliníkem a centrální konzola je rovněž laděná do tmavších odstínů.
Přečtěte si více: Podrobnější informace o specialitce Astonu jménem Vantage 4.7.
Audi A2 - koncept
Nové Audi A2 nakonec v reálu není od první generace „á-dvojky” vzdáleno až tak, jak se z prvních ilustrací mohlo zdát. Designově tedy ano, ale svou poněkud útlou, vyšší stavbou první A2 rozhodně připomíná. Samotný vzhled se pak nesnaží příliš vzdálit od malé A1, spíše jej napodobuje, kde to jen jde.
S jistotou můžeme v tuto chvíli říci, že automobil ztělesňující podobu nové A2 má délku 3,8 m, šířku 1,69 m a výšku 1,49 m. Pro Audi to znamená, že tím vzniká drobný nepořádek v hierarchii modelových řad. Typ A1 byl měl být podle svého označení logicky menším autem, ale ve skutečnosti měří bez šesti milimetrů rovné čtyři metry. Též na šířku A2 přesahuje, pouze na výšku je menší.
Zároveň se též nabízí otázka, jak chce automobil s tak malým půdorysem nabídnout prostor čtyřem cestujícím (to slibuje Audi), i když tady by mohly pomoci velmi tenká opěradla předních sedadel, chybějící tradiční palubní deska a rovná podlaha. Aby ale tohle všechno mohli cestující docenit, musely by se tyto podstatné detaily objevit také v sériovém provedení.
Co podle tvrzení Audi rozhodně sériové bude, je elektrický pohon. Jaký přesně, ví jen v Ingolstadtu, ale podle zatím neoficiálních ale věrohodných zpráv studie dostane elektromotor schopný trvale dodávat výkon 81 koní, ve špičce pak krátkodobě 116 koní. Maximální točivý moment je 270 newtonmetrů. Ve spojení s jednostupňovou převodovkou a při hmotnosti 1 150 kg trvá akcelerace na stovku 9,3 sekundy a nejvyšší rychlost omezuje elektronika na 150 km/h.
Přečtěte si více: Podrobnější představení konceptu Audi A2 včetně dalších skutečných fotografií.
Audi A5/S5 2012 facelift
Ačkoli se inovovaná A5 v plné parádě představila již v červenci, její gejzír motorové marnosti poprvé naživo vytryskne ve Frankfurtu. Automobilka sice dopřála vozu celkem výrazný facelift předních partií, je to ale právě eliminace dvou nejlepších benzinových motorů z nabídky, která jej zcela zastínila. Zvláště když náhradou agregátů 4,2 V8 a 3,2 V6 je v obou případech mimořádně neefektivní agregát 3,0 TFSI přeplňovaný kompresorem.
Co do vzhledu se eleganci dosavadní A5 se automobilka pokusila posunout dále novým předním nárazníkem, pozměněnou maskou chladiče a zřejmě nejvýrazněji nižšími, vizuálně protáhlejšími předními světly s LED pro denní svícení, která se více podobají těm použitým u nové A6 a dalších nedávných novinek Audi. Upraveny byly i tvary kapoty motoru, jakkoli této změny si možná na první pohled nevšimnete - jsou prý svalnatější a spolu s již zmíněnými změnami vyvolávají dojem nižšího a širšího vozu. Boční partie vozu se zdají být nedotčeny, inovovanou záď pak odlišují opět především jinak pojaté světlomety s LED a drobné odlišnosti na nárazníku.
Novinky pod kapotou jsme již naznačili, ale spíše ve smyslu „co již v nabídce motorů nenajdeme”. A co po zmíněné motorové apokalypse zbylo? Všechny méně výkonné agregáty zůstaly bez výraznějších změn - mezi „benzíny” je tak nadále základem 1,8 TSI, nově však se 125 kW (170 koní výkonu), silnější alternativou je 2,0 TFSI se 155 kW (211 koní) a na vrcholu možností pro běžnou A5 je již avizovaný motor 3,0 TFSI naladěný na rovných 200 kW (272 koní). Pro všechny varianty modelu S5 pak zůstává v nabídce již jen jediný motor - 3,0 TFSI s nejvýše 245 kW (333 koňmi výkonu).
Nabídka naftových motorizací nyní čítá základní 2,0 TDI, nyní naladěný na výkon až 130 kW (177 koní), pro náročnější jsou připraveny dva motory 3,0 TDI. První má pro tento agregát klasický nejvyšší výkon 150 kW (204 koní) a výkonnější verze 3,0 TDI se chlubí až 180 kW (245 koní) výkonu.
Přečtěte si více: Podrobné informace o devastaci nabídky výkonných motorů pro Audi A5 a S5, máme i fotky inovované S5.
Audi A8 Hybrid
Audi se chce na domácím autosalonu předvést s maximem novinek, a tak si pro něj vyšetřilo i premiéru produkční verze modelu A8 Hybrid.
Jak můžete sami zjistit prostým porovnáním nových fotek sériové verze s obrázky někdejší studie, na pohled jsou jiná snad jen menší kola, která se svými 18" nahradila poněkud hypertrofované 21" disky. Zároveň je třeba dodat, že oba designy kol jsou si i přes rozdílné rozměry velmi podobné, a tak vlastně ani tento rozdíl úplně nepraští do očí. Označení na zádi, specifická barva karoserie Arctic Silver a drobné odlišnosti v interiéru pak zůstávají stejné a nestojí ani za podrobnější rozbor.
Jestliže změny vzhledu jsou minimální, pak pod kapotou nejsou vůbec žádné. O pohon se tedy stará v prvé řadě benzinový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2,0 TFSI s výkonem až 155 kW (211 koní), který ale v tomto případě není na A8 sám, když si čas od času nechá vypomoci elektromotorem o maximální výkonu 40 kW (54 koní). Výkon celé soustavy pak činí nejvíce 180 kW (240 koní), k dispozici ale bude pouze krátkodobě.
Přečtěte si více: Kompletní představení Audi A8 Hybrid.
Audi A8 L W12 Exclusive
A8 se i v dnešní době nepřející objemným atmosférickým motorům vyrábí v provedení W12 s více jak šestilitovým, pětisetkoňovým dvanáctiválcem pod kapotou a písmenem L v názvu, které pochopitelně značí prodlouženou verzi. Co k tomuto vytříbené variantě ještě přidat? Třeba superluxusní interiér hýčkající nejen toho vpravo vzadu.
Specifikem A8 L W12 Exclusive je hlavně koňakové (tak mu říká samo Audi...) kožené čalounění z dílen italské firmy Poltrona Frau. Audi v souvislosti s ním hovoří o mimořádně měkkém a přírodním projevu a soudě dle spokojenosti našich zadních partií při krátkém kontaktu s vozem můžeme dát těmto slovům zapravdu. Aby sedadla byla zajímavá i na pohled, jsou vylepšena o prvky z šedě zbarvené kůže - všimněte si nejen velkých pruhů uprostřed, ale i těch menších po krajích všech sedadel a opěradel. A protože v podobné výjimečné edici není na místě šetřit, najdeme toto čalounění nejen na sedadlech, ale i na středovém tunelu, ve výplních dveří nebo na palubní desce. Co není vidět na pohled a Audi to neopomnělo zdůraznit, takto čalouněn je dokonce i klíč k vozu.
Přečtěte si více: Další živé snímky a informace o specifikách A8 W12 L Exclusive.
Audi R8 e-tron
Spekulacemi opředeného faceliftu řady R8 jsme se ve Frankfurtu nedočkali, a tak se elektrická verze R8 e-tron ve svém posledním provedení vedle řady jiných čtyřkruhových novinek téměř ztratilo. Přitom podle vyjádření automobilky je tento prototyp auta na baterky sériové výrobě tak blízko, jako ještě žádné jiné auto se čtyřmi kruhy na kapotě.
Aby Audi udrželo hmotnost vozu na uzdě, bylo nutné už na začátku počítat s 550 kg kapalinou chlazených lithium-iontových akumulátorů o celkové kapacitě 53 kWh. Efektivní využitelná kapacita ale činí jen 42,4 kWh, bavíme se tedy o ekvivalentu nějakých 10-11 litrů konvenčních paliv. Dojezd na takové množství paliva si u sportovního vozu dokážete jistě představit sami. Automobilka sice hovoří o stovkách kilometrů, pokud ale elektrické R8 zatopíte pod kotlem, budou to leda desítky.
Aby R8 s půltunou baterek neměla nadváhu, bylo jedinou možností použít při její konstrukci hliník. Inženýrům Audi se podařilo navrhnout a postavit karoserii, která má jen 200 kg, přesto vychází pohotovostní hmotnost auta na 1,5 tuny. S desetiltrovou nádrží. Co se dobíjí 12 hodin. To nezní jako velké terno.
Čtyři elektromotory, každý s vlastní jednostupňovou převodovkou podobně jako u chorvatského stroje Rimac Concept One, mají souhrnný výkon 313 koní a stovku by měly zvládnout za 4,8 sekundy. Protože elektromotory při plném zatížení dokážou extrémně rychle zdecimovat energii uloženou v akumulátorech, vůz má maximální rychlost omezenou na 200 km/h. Ani to nezní přesvědčivě.
Přečtěte si více: Podrobnější představení poslední vývojové verze e-tronu vč. řady živých snímků.
Audi R8 GT Spyder
Audi stejně jako jiné značky vyznává strategii rozšiřování portfolia svých modelů tak, aby zaplnila každý centimetr místa, který snad ještě na trhu zbyl. Není to případ nedávné významné novinky Audi, nového A6 Avant, který jde odvážně na zteč s pětkovým BMW F11 Touring, ale u R8 GT Spyder už o takovém přístupu hovořit můžeme. Tato ještě čerstvější novinka logicky navazuje na již uvedený model R8 GT, který vznikl v roce 2010 v limitované edici 333 kusů. R8 GT Spyder jde na trh s osvědčeným receptem spojujícím agregát V10 (Lamborghini) a odtučňovací kúru.
Atmosférický desetiválec navržený Lamborghini pro modely Gallardo je dnes již klasikou. Jeho objem 5,2 litru a modifikovaná řídící jednotka pomáhá posílat na všechna kola výkon až 560 koní a 540 Nm točivého momentu. Běžná R8 s tímto desetiválcem se může pochlubit „pouze“ 525 koni a 530 Nm točivého momentu. Nebudeme si zde nic nalhávat, toto zvýšení je spíše příjemný bonusem a dobrým marketingem, než v reálném světe rozeznatelný rozdíl. Větší vliv na jízdní vlastnosti Audi R8 GT Spyder jistě bude mít snížená hmotnost, ke které se dostaneme později.
Audi se chlubí v případě verzí s přídomkem GT tím, že se jedná o „hardcore“ varianty běžných modelů. Nepochopitelná je tedy zejména nutná přítomnost automatu R tronic (výchozí R8 V10 jej přitom mít nemusí), méně pak už pohonu všech kol Quattro. Tyto „hardcore“ verze Audi R8 tak budou moci řídit úplně všichni beze strachu, že nedojedou domů, opravdu nároční řidiči, za kterými by podobné specialitky měly mířit především, ale nadšeni zřejmě nebudou. Dobrou zprávou je přítomnost samosvorného diferenciálu na zadní nápravě a také způsob distribuce výkonu, který bude posílán převážně na zadní kola.
Přečtěte si více: Podrobnější představení otevřené verze Audi R8 GT.
Audi RS5 2012 - facelift
RS5 je nadále poháněna atmosférickým vidlicovým osmiválcem o objemu 4 163 centimetrů kubických, který se staví ručně v maďarském Györu. Jednotka má nejvyšší výkon 450 koní při 8 250 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 430 newtonmetrů při 4 000 až 6 000 ot./min. Pro zajímavost, měrný výkon činí 108 koní na litr.
Ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol je Audi RS5 schopné rozjet se na stovku za 4,6 sekundy a maximální rychlost je podle stavu a možností konta majitele omezena na hranici od 250 do 280 km/h. Neomezená nikdy.
A co nového v designu? Kupé má teď o něco hranatější jednodílnou masku chladiče s ostřeji zkosenými rohy a hlavně jinak tvarovaná přední světla s tenkým pásem LED fungujícím jako světlo pro denní svícení. Jestliže tato změna už u výchozích A5 a S5 vzbudila rozpaky, pak u RS doplněné mohutným předním nárazníkem je budí ještě více. Malá hlavní světla se ve velké ploše přídě doslova ztrácejí a v zrcátku by vůz mohl působit tak, jako kdyby za vámi couvalo nové Porsche 911 991, jehož záď trápí podobný problém.
Přečtěte si více: Podrobnější představení inovované RS5 včetně desítek oficiálních i živých fotografií.
Audi S6 2012
S6 vypadá na přiložených obrázcích trochu agresivněji než její noví „eSkoví souputníci”, ale je to dáno jen červeným lakováním sedanu. Když se podíváte na fotky bílého kombi Avant, je jakýkoli dojem ze zvýšené vizuální atraktivity ten tam. Jistě, nepochybujeme o tom, že řada zákazníků tento přístup ocení, ale když už nic jiného, aspoň na trochu jiná specifika u S6, S7 a S8 dojít mohlo. Interiér je v tomto případě vyšperkován opět hlavně sportovními sedadly, volantem a několika dalšími detaily, aspoň že ta sedadla s diagonálním prošitím vypadají vskutku lahodně.
Pasáž o technice může být, tedy pokud jste četli některý z našich dalších dnešních článků, menší déja-vu, ale nemůžeme jinak, neboť vše níže popsané je zkrátka „déja utilisé”, ať zůstaneme na francouzské vlně. Srdcem vozu je tedy zbrusu nový motor 4,0 TFSI o objemu čtyř litrů (alespoň Audi o objemu zatím v obchodních názvech motorů nelže) v osmi válcích. Stejně jako u S7 je naladěn na maximální výkon 420 koní pramenící z točivého momentu 550 Nm, který je podle jistě idealizovaných firemních dat dostupný v rozmezí 1 400 až 5 300 otáček.
O přenos výkonu se v tomto případě stará sedmistupňový automat S-tronic s dvojicí spojek, který - jak zřejmě tušíte - bude pro vůz jedinou volbou, manuální převodovky v této třídě v Evropě očividně skončily. Výkon dále putuje do středového diferenciálu s omezenou svorností a dále na obě osy s vlastními nápravovými diferenciály. S touto výbavičkou vůz zrychluje na stovku za 4,8 sekundy s karoserií sedan a 4,9 v případě kombi Avant. S6 sedan je tedy o něco málo rychlejší než S7, patrně kvůli nižší hmotnosti, přesné číslo ale v tomto případě neznáme. Je vůbec třeba hovořit o maximální rychlosti? Tak dobře: činí 250 km/h a na starost ji má samozřejmě elektronický omezovač.
Přečtěte si více: Podrobné představení nového Audi S6.
Audi S7 Sportback
Výchozí A7 Sportback byla poprvé pořádně představena přibližně před rokem, a tak se své ostré verze dočkala o poznání dříve než zmiňovaná A8. Je třeba říci, že čehokoli neočekávaného najdete na následujících řádcích velmi málo, neboť S7 Sportback je podobně jako A7 jen přestylizovanou S6, a tak nabízí zcela totožnou techniku jen v trochu jiném balení. Pokud si tedy přečtete naše představení nové S6, budete alespoň co do techniky předem vědět vše podstatné.
Začít ale musíme u vzhledu, který je typicky „audistický”, rozumějte nenápadný. Že jde o vůz s výkonem přes 400 koní a ne jen o nějaký paket S line navěšení na dýchavičný turbodiesel poznají jen znalci stejně jako v případě všech dnešních novinek s písmenem S v názvu. Maska chladiče, nárazníky, výfuky, kola - to je vše, co je specifické zvenku, sedadla, volant a hlavice voliče automatické převodovky pak znamenají kompletní výčet toho, co je jiné uvnitř. Zatímco u S8 šlo podobný přístup hodnotit jako vhodný, u přece jen stylovější S7 na ním až tak nejásáme. Někteří zákazníci jistě budou chtít, aby jejich vůz na ulici zářil více, však proč jinak by vůbec „šli” do řady A7?
Pod kapotou už lze hovořit o malé bouři, když si před předními kola našel místo nový osmiválec 4,0 TFSI. Pochopitelně nedostal tolik výkonu jako S8, v nižší řadě se musí spokojit s naladěním na 420 koní, jenž generuje spolu s otáčkami točivý moment o výši až 550 Nm. Je pozoruhodné, že na rozdíl od S8, která si s výkonem mezigeneračně polepšila, S6 a S7 (jakkoli žádná S7 dříve nebyla, ale berme ji jako nástupce S6) o část svého výkonu přišla. Motor 5,2 V10 v naladění pro tuto třídu disponoval až 435 koňmi.
Přečtěte si více: Další informace a snímky nového Audi S7.
Audi S8 2012
A8 si i s písmenem S na úvod ponechá vzhled konzervativního manažerského sedanu a jen podle několika detailů poznáte, s čím vlastně máte tu čest. Do interiéru nemůžeme zatím nahlédnout vůbec, tam ale čekáme maximálně odlišné sedačky, volant a pár ornamentů s písmenem S na stříbrno-červeném pozadí. Ani zvenku ale není změn o mnoho více - lehce upravená maska chladiče, opět s výsostným znakem, pozměněné nárazníky, nová kola a čtveřice koncovek výfuků, to je asi tak vše, co co vás při troše snahy může praštit do očí. Ano, je to ve své podstatě nuda, ale jsme si jisti, že zákazníci vozu přesně toto očekávají.
To podstatné se v S8 skrývá uvnitř, i když ani v tomto případě nelze hovořit o překvapení. Srdcem vozu je totiž očekávaný motor 4,0 TFSI, který - jak správně tušíte - disponuje osmi válci, čtyřmi litry objemu a dvěma turbodmychadly. Je to pro koncern VW ideální nízkonákladová skládačka jako v případě motoru 2,0 TFSI či jeho brášky s třemi litry objemu. Jeden objem, jedna konstrukce, ale řada naladění pro různé vozy rozličných tříd a charakterů. Však stejný motor dostaly i nové modely S6 a S7 Sportback, akorát v jiném naladění.
Pod kapotou S8 má 4,0 TFSI, alespoň pro tuto chvíli, nejlepší naladění, když dosahuje výkonu až 520 koní, jenž pramení z točivého momentu nejvýše 650 Nm, který je prý k dispozici v rozmezí 1 700 a 5 500 ot./min. I přes očividný downsizing oproti předchozí generaci vozu (ta měla atmosféricky motor 5,2 V10) tento agregát příliš nezapadá do euroamerické vize bezemisního světa, a tak mu krom nižšího objemu a turbodmychadel bylo třeba nadělit ještě něco navíc. Audi v tomto případě vsadilo tak jako Mercedes u nového SLK 55 AMG na odpojování válců na požádání. Vůz má tedy takový „čtyřválec on demand” neboli čtyřválec na požádání - stačí zmáčknout tlačítko a polovina „hrnků” svůj boj s kompresí vzdá.
Přečtěte si více: Podrobné představení nového Audi S8, prohlédněte si i nové fotky a video s touto pětisetkoňovou limuzínou.
Audi Urban Concept
Konečně si můžeme pořádně prohlédnout obě „karosářská” provedení nejnovějšího konceptu Audi a hned u toho prvního, uzavřeného, vzpomenout na Fendův Messerschmitt KR200. I když to na nových záběrech není vidět, také Urban Concept postrádá vstup do interiéru pomocí klasických dveří, nastupuje se kompletně odnímatelnou střechou. Zatímco u KR200 se odklápí do strany, u Audi vsadili na její přece jen praktičtější posun vzad.
A roadster? Ten pochopitelně střechu postrádá zcela a nemáme ani zprávy o tom, že by bylo možné odněkud z vozu „vytáhnout” její náhradu. Jde tak spíše o jakýsi speedster, ostatně již konstrukce čelního i bočních oken (mimochodem nikoli nepodobná Škodě Fabia RS 2000) leccos napovídá.
Interiér vozu je v obou modifikacích konceptu Urban totožný - dvoumístný, se sedadly umístěnými sice vedle sebe, ale tak těsně, že to spolujezdcovo musí být odsunuto více směrem k zádi vozu, aby se oba pasažéři do auta alespoň trochu pohodlně vešli. Minimalistický design palubní desky naznačuje, že toto auto se snaží být spíše jednoduchým dopravním prostředkem, jakkoli nepochybujeme o tom, že pokud automobilka podobný vůz někdy dostane do výroby, nikdo jiný než bohatší klientela na něj mít tak jako tak nebude.
Více než zřetelně to totiž naznačuje použitá technika. Tento měšťantotiž nedostal do vínku jednoduchý dvoutaktní motor jako KR200 či něco podobného, ale bezkartáčový elektromotor o výkonu 15 kW (20 koní) umístěný vzadu, který čerpá energii ze stále dosti drahých li-ion akumulátorů neznámé kapacity. Nic velkého to ale nebude nejen s ohledem na velikost a hmotnost vozu (k obojímu se ještě dostaneme), ale i na udávaný dojezd mezi 50 a 60 km na jedno nabití. To je bída s nouzí na jednom místě, na druhou stranu jde o městské auto a v jeho případě by reálné využití patrně větší ani býti nemohlo.
Přečtěte si více: Podrobné představení konceptu Audi Urban včetně vzpomínky na Messerschmitt KR200, projděte si i první skutečné i živé fotky, řadu videí a nové detaily.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
23.11.2024 - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
23.11.2024 - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
23.11.2024 - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
23.11.2024 - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
24.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva