Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autopilot Tesly je venku pro všechny. Podívejte se, jak funguje, stojí 58 tisíc
15.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Příplatek to není malý, ale máte-li Model S starý nanejvýš rok či Model X, můžete se těšit na částečně autonomní jízdu po některých silnicích.
Tesly Model S po celém světě dostanou softwarovou aktualizaci, která jim může přinést i částečně autonomní jízdu. Balíček funkcí s názvem Autopilot bude k mání pro auta, která jsou na to hardwarově vybavena. Jeho klíčovým přínosem ovšem je schopnost částečně autonomní jízdy po určitých silnicích, zejména těch, které mají jasné vodorovné značení.
Klíčovou součástí Autopilotu je funkce Autosteer (česky Autořízení), která je schopna téměř zcela samostatné jízdy po silnici s vodorovným značením, tedy pokud jsou „čáry na silnici” dostatečně viditelné. To znamená, že např. na dálnicích či jiných cestách s dobrým značením bude tato nová funkce dobře použitelná. Elon Musk, hlava automobilky, na tiskové konferenci nedoporučil dávat ruce z volantu, ale reálně by i to mohlo být možné.
Systém samozřejmě pracuje i s adaptivním tempomatem, který umí snížit či zvýšit rychlost podle vozu před vámi, dívá se i kamerou v čelním skle a také spolupracuje s ultrazvukovými senzory po stranách, které hlídají okolí vozu a jsou schopny detekovat třeba i malé dítě nebo psa. Také když se rozhodnete v autopilotním režimu změnit jízdní pruh, vezmete za páčku blinkru správným směrem, právě tyhle senzory najdou vhodnou škvíru mezi auty v onom pruhu a přejedou tam. Na volant vůbec nesaháte.
Kromě senzorů také Autosteer spolupracuje s vysoce přesnými mapami, které kromě silnic jako pásů asfaltu v krajině znají také jejich jednotlivé jízdní pruhy. Takovéto mapy byly vytvořeny již používanými Teslami, které odesílaly data na servery firmy, a tak pomáhaly s výrobou map právě pro funkci Autosteer. Stejně tak bude balíček novinek Autopilot odesílat data o užívání, pravděpodobně však jen se svolením majitele auta, a tak přispívat ke zlepšování funkcí všech takto vybavených vozů Tesla.
Zní to jako něco, co by napsal někdo, kdo vás chce spíše špehovat, ale to snad v tomto případě motivem není. Tesla říká, že když v módu Autosteer projedete po určité silnici, která není zmapovaná tak detailně, vůz poskytne data o této silnici. Ta budou dostupná pro ostatní vozy Tesla, a ty se tak budou na dané silnici umět lépe orientovat.
Autosteer je ovšem stále ve vývoji, není ani zdaleka dokonalý, jak Musk neopomněl zdůraznit. Označil toto rozšíření mezi všechny kompatibilní Modely S - a také Modely X, až budou na silnicích - za „veřejný beta-test”. „Jsme velmi opatrní, zejména v tomto raném stádiu,” uvedl dále Musk a dodal, že časem nebude potřeba vůbec mít ruce na volantu. V současnosti je ovšem potřeba stále být kdykoliv připraven převzít kontrolu.
Kromě funkce Autosteer má balíček Autopilot pár dalších součástí. Patří sem automatické nouzové zatáčení a upozornění před boční srážkou, snad pokud se v manuálním módu příliš přiblížíte svodidlům či jinému automobilu bokem vozu. A také sem patří automatické parkování, které dělá to, co od automatického parkování člověk očekává.
Hovoříme o „kompatibilních” Modelech S; to proto, že Autopilot nebude dostupný pro úplně všechny Modely S na světě. Stroje vyrobené dříve než v září roku 2014 nemají potřebné hardwarové vybavení a podle Elona Muska není reálně možné je dovybavit, zejména z finančního hlediska. „Kdybychom si mysleli, že existuje rozumný způsob, udělali bychom to, ale znamená to nový přední nárazník, nové čelní sklo a rozebrání celého auta pro výměnu kabelového svazku. Technicky to možné je, ale nedává to finanční smysl,” vysvětlil Musk, proč mají majitelé starších Modelů S smůlu.
A ani pro ty, jejichž vůz by novinky zvládl, nebudou tyhle asistenční systémy - protože nic víc to zatím není - zdarma, nýbrž za jednorázový poplatek 2 500 dolarů, tj. zhruba 58 tisíc korun. To není málo, ale pokud se pohybujete se svou Teslou často po dálnicích, může „skoro-autopilot” pro dálnice přesto být lákavá nabídka. A samozřejmě si můžete tento balíček prostě nekoupit. Vozy v Severní Americe budou dostávat tento update ode dneška, v Evropě a v Asii se čeká na souhlas úřadů, který by ale měl zabrat ještě zhruba týden.
Ovšem, lze namítnout, že Elon Musk dělá velkou pompu z pouhého dohánění konkurence. Poloautomatickou jízdu po dálnicích totiž dnes zvládne docela dost aut, zmiňme např. větší vozy značky Mercedes-Benz nebo Infiniti. Podobně automatické vyhledání parkovacího místa a zaparkování bez potřeby, aby řidič točil volantem, najdeme třeba i v Peugeotu 308.
Kde by Tesla byla skutečně napřed, by byl systém kompletně autonomní jízdy. Tu Elon Musk předpovídá na rok 2018. „Věřím, že v období tří let bude auto schopno vás zavézt z bodu A do bodu B, např. z domu do práce, aniž byste cokoliv museli dělat,” uvedl Musk. Ovšem, věřit roku 2018 se nám příliš nechce, to je zejména na složitost takovéto technologie a na to, jak Tesla plní slíbené termíny, velmi ambiciózní datum...



Takto se Autopilot Tesly projevuje v rámci palubní grafiky vozu
Řešení se orientuje pomocí čtyř věcí: radaru, kamery v čelním skle, ultrazvukových senzorů a GPS
Používá přesné mapy, které ví i o počtu pruhů na jednotlivé silnici (vpravo)
Elon Musk popisuje, jak funguje Autopilot Tesly
Jeden z asijských majitelů-betatesterů Modelu S zveřejnil video, jak Autosteer ve skutečnosti funguje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 11 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins