Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat

(+ video) Vozy Tesly nyní v samočinném módu zpomalí do zatáček a v rezidenční oblasti nedovolí jet příliš přes limit. A zvládnou samy vyjet z garáže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat

11.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Vozy Tesly nyní v samočinném módu zpomalí do zatáček a v rezidenční oblasti nedovolí jet příliš přes limit. A zvládnou samy vyjet z garáže.

Nová aktualizace pro autopilot Tesly přináší vylepšení, omezení i funkce navíc, které můžou být skutečnou pomocí anebo jen výmyslem pro hračičky, podle úhlu pohledu. Nejmarkantnějších změn se dostalo funkci Autopilot v reakci na to, že někteří řidiči se svými vozy dělali „šílené věci” - někoho třeba napadlo ho zapnout a přelézt na zadní sedadlo. Softwarový update dostal samostatné číslo 7.1, takže nepřináší jen pár drobností.

Tedy, Autopilot bude nově omezen rychlostí na silnicích v rezidenční oblasti. Ať bude řidič dělat cokoliv, dokud bude Autopilot aktivní, nedovolí vozu jet rychleji než je dovolená rychlost + 8 km/h navíc, pro případ potřeby. Stejné omezení Autopilotu bude na silnicích bez středového dělicího pásu.

Výhoda Autopilotu Tesly je, že se konstantně zlepšuje díky sběru dat ze všech takto vybavených aut. I díky tomuto je mezi novinkami také úprava chování Autopilotu, resp. funkce samočinného zatáčení Autosteer, za standardních podmínek. Má si lépe poradit se špatným vodorovným značením než dosud, s dálničními sjezdy a má udržovat větší vzdálenost od pohyblivých překážek - typicky dalších aut na silnici - než od statických, tedy např. svodidel uprostřed.

Tímto sběrem dat Tesla zjistila, že se vozům s Autopilotem nevyhýbají nehody, a to nejen ty nezaviněné. Dost nehod se údajně stává, když si řidič myslí, že je Autopilot zapnutý, a on přitom není. Žádná z nehod ovšem nebyla vážná. Aktualizace také upravuje chování Autopilotu v zatáčkách; verze 7.0 zůstávala na nastavené rychlosti i v relativně ostrých zatáčkách, zatímco 7.1 je chytřejší a zpomalí pro pohodlnější průjezd.

Elon Musk také uvedl, že Autopilot je „lepší než člověk”, zejména v disciplíně pohybu přesně uprostřed jízdního pruhu. Můžeme se ptát, co si Musk o svých zákaznících myslí, nebo zda soudí podle sebe, ovšem je pravdou, že elektronický systém, který se drží čar na silnici, by měl být v zachovávání vzdálenosti na obou stranách z principu co nejlepší. A také dodejme, že ne vždy je vhodné zůstávat přesně uprostřed jízdního pruhu, třeba kvůli výmolům.

Softwarová aktualizace také obsahuje funkci Summon, tedy něco jako „přivolat”. Dělá přesně to, co naznačuje název - přivolá auto, i když v něm nikdo není, anebo ho zaparkuje do garáže, aniž byste v něm museli sedět a trefit se do garáže manuálně. Stačí auto srovnat tak, aby do parkovacího místa zajelo či zacouvalo rovně, vystoupit a pomocí klíče/ovládacího modulu funkci aktivovat.

Je potřeba stát nanejvýš tři metry od vozu, podržet prostřední tlačítko na ovládacím modulu, dokud nezačnou blikat směrovky, a pak tlačítkem pro otvírání „frunku”, tj. předního zavazadelníku, nebo normálního kufru vzadu vybrat směr, kam má vůz jet. Ten se pomalu rozjede a ujede max. 10 metrů, dokud se nezastaví asi 40 cm před překážkou. Tehdy usoudí, že je zaparkován, zařadí Park a vypne se. Zvládne také ovládat vrata od garáže, pokud jsou kompatibilní se systémem HomeLink, a vůz můžete ovládat i aplikací v mobilu. Zda je v takovém případě třeba být blízko auta, není známo.

Problém může nastat, pokud máte v garáži před i za autem po zavření vrat jen 10 cm místa, to bude nejspíš potřeba zajíždět dovnitř stále manuálně. Úzká vrata naopak nevadí, jak ukazuje i video níže, s těmi si Model S díky senzorům pochopitelně poradí. Zaparkovat podle čar však neumí, pokud ho předtím manuálně nezarovnáte přesně, a neumí takhle zaparkovat do zatáčky.

Podobně je potřeba stát do tří metrů od auta, takže před zavazováním tkaniček v předsíni půjde tuhle funkci aktivovat, jen pokud máte vstup do domu tak blízko garáži. A podobně jako Autopilot, i Summon je označen jako beta-verze, takže za jakékoliv škody či nehody bude odpovědný majitel auta, pochopitelně. Ovládacím modulem jde pohyb vozu kdykoliv zastavit.

Může se zdát, že Summon je zbytečnost, že není problém s autem zajet do garáže a že to bude rychlejší a přesnější. Ano, leckdy bude. Ale také se může zdát, že bezklíčové odemykání a startování je zbytečnost, že přeci není problém vytáhnout klíč z kapsy a použít ho. Dokud nestrávíte chvíli s autem, které bezklíčový přístup má.

Pokud chcete auto v garáži i nabíjet, musíte stále do té garáže vstoupit a kabel sami připojit. Možná si ale vzpomenete na robotický chobot z loňského srpna, který zde přichází do hry. Tehdy to byl prototyp, ale v dohledné budoucnosti by se podle Elona Muska něco takového mohlo objevit na Superchargerech a později by to mohlo být dostupné i do soukromých garáží. Na cenu je zatím hodně brzy.


Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 1 - tesla model s summon 01Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 2 - tesla model s summon 02Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 3 - tesla model s summon 03
Přivolat si Teslu Model S z garáže je otázkou pár tlačítek

Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 4 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 01Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 5 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 02Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 6 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 03Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 7 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 04Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 8 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 05Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 9 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 06Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 10 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 07Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 11 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 08Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 12 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 09Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 13 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 10Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 14 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 11Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 15 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 12Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 16 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 13Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 17 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 14Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 18 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 15Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 19 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 16Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat - 20 - tesla model s p85d detroit 2015 zive 17
Takhle se Model S P85D ukázal na detroitském autosalonu přesně před rokem. Funkci Summon ještě pochopitelně neměl

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše