Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autopilot Tesly dostal nové funkce i omezení, umí sám vyparkovat
11.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Vozy Tesly nyní v samočinném módu zpomalí do zatáček a v rezidenční oblasti nedovolí jet příliš přes limit. A zvládnou samy vyjet z garáže.
Nová aktualizace pro autopilot Tesly přináší vylepšení, omezení i funkce navíc, které můžou být skutečnou pomocí anebo jen výmyslem pro hračičky, podle úhlu pohledu. Nejmarkantnějších změn se dostalo funkci Autopilot v reakci na to, že někteří řidiči se svými vozy dělali „šílené věci” - někoho třeba napadlo ho zapnout a přelézt na zadní sedadlo. Softwarový update dostal samostatné číslo 7.1, takže nepřináší jen pár drobností.
Tedy, Autopilot bude nově omezen rychlostí na silnicích v rezidenční oblasti. Ať bude řidič dělat cokoliv, dokud bude Autopilot aktivní, nedovolí vozu jet rychleji než je dovolená rychlost + 8 km/h navíc, pro případ potřeby. Stejné omezení Autopilotu bude na silnicích bez středového dělicího pásu.
Výhoda Autopilotu Tesly je, že se konstantně zlepšuje díky sběru dat ze všech takto vybavených aut. I díky tomuto je mezi novinkami také úprava chování Autopilotu, resp. funkce samočinného zatáčení Autosteer, za standardních podmínek. Má si lépe poradit se špatným vodorovným značením než dosud, s dálničními sjezdy a má udržovat větší vzdálenost od pohyblivých překážek - typicky dalších aut na silnici - než od statických, tedy např. svodidel uprostřed.
Tímto sběrem dat Tesla zjistila, že se vozům s Autopilotem nevyhýbají nehody, a to nejen ty nezaviněné. Dost nehod se údajně stává, když si řidič myslí, že je Autopilot zapnutý, a on přitom není. Žádná z nehod ovšem nebyla vážná. Aktualizace také upravuje chování Autopilotu v zatáčkách; verze 7.0 zůstávala na nastavené rychlosti i v relativně ostrých zatáčkách, zatímco 7.1 je chytřejší a zpomalí pro pohodlnější průjezd.
Elon Musk také uvedl, že Autopilot je „lepší než člověk”, zejména v disciplíně pohybu přesně uprostřed jízdního pruhu. Můžeme se ptát, co si Musk o svých zákaznících myslí, nebo zda soudí podle sebe, ovšem je pravdou, že elektronický systém, který se drží čar na silnici, by měl být v zachovávání vzdálenosti na obou stranách z principu co nejlepší. A také dodejme, že ne vždy je vhodné zůstávat přesně uprostřed jízdního pruhu, třeba kvůli výmolům.
Softwarová aktualizace také obsahuje funkci Summon, tedy něco jako „přivolat”. Dělá přesně to, co naznačuje název - přivolá auto, i když v něm nikdo není, anebo ho zaparkuje do garáže, aniž byste v něm museli sedět a trefit se do garáže manuálně. Stačí auto srovnat tak, aby do parkovacího místa zajelo či zacouvalo rovně, vystoupit a pomocí klíče/ovládacího modulu funkci aktivovat.
Je potřeba stát nanejvýš tři metry od vozu, podržet prostřední tlačítko na ovládacím modulu, dokud nezačnou blikat směrovky, a pak tlačítkem pro otvírání „frunku”, tj. předního zavazadelníku, nebo normálního kufru vzadu vybrat směr, kam má vůz jet. Ten se pomalu rozjede a ujede max. 10 metrů, dokud se nezastaví asi 40 cm před překážkou. Tehdy usoudí, že je zaparkován, zařadí Park a vypne se. Zvládne také ovládat vrata od garáže, pokud jsou kompatibilní se systémem HomeLink, a vůz můžete ovládat i aplikací v mobilu. Zda je v takovém případě třeba být blízko auta, není známo.
Problém může nastat, pokud máte v garáži před i za autem po zavření vrat jen 10 cm místa, to bude nejspíš potřeba zajíždět dovnitř stále manuálně. Úzká vrata naopak nevadí, jak ukazuje i video níže, s těmi si Model S díky senzorům pochopitelně poradí. Zaparkovat podle čar však neumí, pokud ho předtím manuálně nezarovnáte přesně, a neumí takhle zaparkovat do zatáčky.
Podobně je potřeba stát do tří metrů od auta, takže před zavazováním tkaniček v předsíni půjde tuhle funkci aktivovat, jen pokud máte vstup do domu tak blízko garáži. A podobně jako Autopilot, i Summon je označen jako beta-verze, takže za jakékoliv škody či nehody bude odpovědný majitel auta, pochopitelně. Ovládacím modulem jde pohyb vozu kdykoliv zastavit.
Může se zdát, že Summon je zbytečnost, že není problém s autem zajet do garáže a že to bude rychlejší a přesnější. Ano, leckdy bude. Ale také se může zdát, že bezklíčové odemykání a startování je zbytečnost, že přeci není problém vytáhnout klíč z kapsy a použít ho. Dokud nestrávíte chvíli s autem, které bezklíčový přístup má.
Pokud chcete auto v garáži i nabíjet, musíte stále do té garáže vstoupit a kabel sami připojit. Možná si ale vzpomenete na robotický chobot z loňského srpna, který zde přichází do hry. Tehdy to byl prototyp, ale v dohledné budoucnosti by se podle Elona Muska něco takového mohlo objevit na Superchargerech a později by to mohlo být dostupné i do soukromých garáží. Na cenu je zatím hodně brzy.
Přivolat si Teslu Model S z garáže je otázkou pár tlačítek
Takhle se Model S P85D ukázal na detroitském autosalonu přesně před rokem. Funkci Summon ještě pochopitelně neměl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 9 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 10 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
dnes - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
dnes - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 21:34 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin