Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům
11.2.2020 | Petr Miler
Žijeme v opravdu zvláštní době. Prodej auta obvykle vázne, když je o něj tak velký zájem, že se ho nedaří vyrobit dostatek. V tomto případě o vůz zájem není a přesto bude hrstka zákazníků čekat.
Jaguar I-Pace se loni stal evropským i světovým autem roku. Pro britskou automobilku to byl nepochybně velký úspěch, který naznačoval, že elektrický crossover by konečně mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků. Elektromobily jsou na trhu stále velmi okrajovým zbožím mimo jiné kvůli své ceně a kde jinde by se jim ale mělo dařit, než v prémiovém segmentu, jehož zákazníci často neváhají připlácet statisíce za výbavu typu červené obroučky výdechů ventilace? Pokud Jaguar takto uvažoval, mělo to svou logiku, realita s ní ale není na jedné lodi.
Ostatně už z historie víme, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a už dříve jsme probírali, že Jaguar se musí potýkat právě s tím. I-Pace je propadák, a to zejména v USA, kde žádná ze stran obchodu není do prodeje elektrických aut tlačena tak moc, jako v Evropě. Na tomto obrovském trhu se za celý loňský rok prodalo pouhých 2 594 aut. Pro srovnání - v USA se loni prodalo 2 514 Ferrari. A prodeje I-Pace v prosinci dokonce začaly meziročně klesat.
Situace v Evropě je o něco lepší, ale opravdu jen o něco a necelých 15 tisíc vozů prodaných za rok na obou kontinentech je vážně bída. I-Pace tak má svůj podíl na tom, že celý konglomerát Jaguar Land Rover je ekonomicky v mizerném stavu - v elektrické naději Britové utopili miliardy, které z ní stěží kdy dostanou zpátky.
Za této situace by člověk čekal, že automobilka bude kvůli nenaplněným produkčním kapacitám dělat první poslední, aby pro vůz našla dost zákazníků, ale ona má přesně opačný problém - v tuto chvíli jej ani pro onu hrstku zájemců nedokáže vyrobit dostatečné množství a firma je nucena od příštího pondělí na týden zastavit výrobu. Důvod už asi tušíte, je úplně stejný jako u Audi e-tron - firma nemá dostatek akumulátorů.
Výroba vozu probíhá u rakouské Magny, tam ale problém není, váznou dodávky baterek z polského LG Chemu. V automobilovém světě tak nastala vskutku bizarní situace, kdy jsou výrobci tlačeni do snižování průměrných emisí CO2 do takové míry, že jim nezbývá než prodávat elektrická auta klidně i se ztrátou. Oni se o to pokouší, obvykle se jim to moc nedaří a přesto už v takové situaci nejsou s to pokrýt ani existující poptávku kvůli nedostatku akumulátorů.
Existuje lepší definice spojení „začarovaný kruh”? Máme pocit, že nikoli - ať už dnes automobilky zvolí jakýkoli pokus o řešení své „emisní situace”, vypadá to, že selžou.
Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu je o něj ale velmi malý zájem. Automobilka ale přesto zastavuje výrobu nikoli kvůli nedostatku poptávky, ale kvůli nedostatku akumulátorů
Zdroje: The Times, Jaguar Land Rover, JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva