Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům
11.2.2020 | Petr Miler
Žijeme v opravdu zvláštní době. Prodej auta obvykle vázne, když je o něj tak velký zájem, že se ho nedaří vyrobit dostatek. V tomto případě o vůz zájem není a přesto bude hrstka zákazníků čekat.
Jaguar I-Pace se loni stal evropským i světovým autem roku. Pro britskou automobilku to byl nepochybně velký úspěch, který naznačoval, že elektrický crossover by konečně mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků. Elektromobily jsou na trhu stále velmi okrajovým zbožím mimo jiné kvůli své ceně a kde jinde by se jim ale mělo dařit, než v prémiovém segmentu, jehož zákazníci často neváhají připlácet statisíce za výbavu typu červené obroučky výdechů ventilace? Pokud Jaguar takto uvažoval, mělo to svou logiku, realita s ní ale není na jedné lodi.
Ostatně už z historie víme, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a už dříve jsme probírali, že Jaguar se musí potýkat právě s tím. I-Pace je propadák, a to zejména v USA, kde žádná ze stran obchodu není do prodeje elektrických aut tlačena tak moc, jako v Evropě. Na tomto obrovském trhu se za celý loňský rok prodalo pouhých 2 594 aut. Pro srovnání - v USA se loni prodalo 2 514 Ferrari. A prodeje I-Pace v prosinci dokonce začaly meziročně klesat.
Situace v Evropě je o něco lepší, ale opravdu jen o něco a necelých 15 tisíc vozů prodaných za rok na obou kontinentech je vážně bída. I-Pace tak má svůj podíl na tom, že celý konglomerát Jaguar Land Rover je ekonomicky v mizerném stavu - v elektrické naději Britové utopili miliardy, které z ní stěží kdy dostanou zpátky.
Za této situace by člověk čekal, že automobilka bude kvůli nenaplněným produkčním kapacitám dělat první poslední, aby pro vůz našla dost zákazníků, ale ona má přesně opačný problém - v tuto chvíli jej ani pro onu hrstku zájemců nedokáže vyrobit dostatečné množství a firma je nucena od příštího pondělí na týden zastavit výrobu. Důvod už asi tušíte, je úplně stejný jako u Audi e-tron - firma nemá dostatek akumulátorů.
Výroba vozu probíhá u rakouské Magny, tam ale problém není, váznou dodávky baterek z polského LG Chemu. V automobilovém světě tak nastala vskutku bizarní situace, kdy jsou výrobci tlačeni do snižování průměrných emisí CO2 do takové míry, že jim nezbývá než prodávat elektrická auta klidně i se ztrátou. Oni se o to pokouší, obvykle se jim to moc nedaří a přesto už v takové situaci nejsou s to pokrýt ani existující poptávku kvůli nedostatku akumulátorů.
Existuje lepší definice spojení „začarovaný kruh”? Máme pocit, že nikoli - ať už dnes automobilky zvolí jakýkoli pokus o řešení své „emisní situace”, vypadá to, že selžou.
Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu je o něj ale velmi malý zájem. Automobilka ale přesto zastavuje výrobu nikoli kvůli nedostatku poptávky, ale kvůli nedostatku akumulátorů
Zdroje: The Times, Jaguar Land Rover, JATO Dynamics
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva