Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto roku 2019 je propadák, který firmu táhne ke dnu, výroba přesto stojí kvůli dílům
11.2.2020 | Petr Miler
Žijeme v opravdu zvláštní době. Prodej auta obvykle vázne, když je o něj tak velký zájem, že se ho nedaří vyrobit dostatek. V tomto případě o vůz zájem není a přesto bude hrstka zákazníků čekat.
Jaguar I-Pace se loni stal evropským i světovým autem roku. Pro britskou automobilku to byl nepochybně velký úspěch, který naznačoval, že elektrický crossover by konečně mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků. Elektromobily jsou na trhu stále velmi okrajovým zbožím mimo jiné kvůli své ceně a kde jinde by se jim ale mělo dařit, než v prémiovém segmentu, jehož zákazníci často neváhají připlácet statisíce za výbavu typu červené obroučky výdechů ventilace? Pokud Jaguar takto uvažoval, mělo to svou logiku, realita s ní ale není na jedné lodi.
Ostatně už z historie víme, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a už dříve jsme probírali, že Jaguar se musí potýkat právě s tím. I-Pace je propadák, a to zejména v USA, kde žádná ze stran obchodu není do prodeje elektrických aut tlačena tak moc, jako v Evropě. Na tomto obrovském trhu se za celý loňský rok prodalo pouhých 2 594 aut. Pro srovnání - v USA se loni prodalo 2 514 Ferrari. A prodeje I-Pace v prosinci dokonce začaly meziročně klesat.
Situace v Evropě je o něco lepší, ale opravdu jen o něco a necelých 15 tisíc vozů prodaných za rok na obou kontinentech je vážně bída. I-Pace tak má svůj podíl na tom, že celý konglomerát Jaguar Land Rover je ekonomicky v mizerném stavu - v elektrické naději Britové utopili miliardy, které z ní stěží kdy dostanou zpátky.
Za této situace by člověk čekal, že automobilka bude kvůli nenaplněným produkčním kapacitám dělat první poslední, aby pro vůz našla dost zákazníků, ale ona má přesně opačný problém - v tuto chvíli jej ani pro onu hrstku zájemců nedokáže vyrobit dostatečné množství a firma je nucena od příštího pondělí na týden zastavit výrobu. Důvod už asi tušíte, je úplně stejný jako u Audi e-tron - firma nemá dostatek akumulátorů.
Výroba vozu probíhá u rakouské Magny, tam ale problém není, váznou dodávky baterek z polského LG Chemu. V automobilovém světě tak nastala vskutku bizarní situace, kdy jsou výrobci tlačeni do snižování průměrných emisí CO2 do takové míry, že jim nezbývá než prodávat elektrická auta klidně i se ztrátou. Oni se o to pokouší, obvykle se jim to moc nedaří a přesto už v takové situaci nejsou s to pokrýt ani existující poptávku kvůli nedostatku akumulátorů.
Existuje lepší definice spojení „začarovaný kruh”? Máme pocit, že nikoli - ať už dnes automobilky zvolí jakýkoli pokus o řešení své „emisní situace”, vypadá to, že selžou.
Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu je o něj ale velmi malý zájem. Automobilka ale přesto zastavuje výrobu nikoli kvůli nedostatku poptávky, ale kvůli nedostatku akumulátorů
Zdroje: The Times, Jaguar Land Rover, JATO Dynamics
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch