Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi TT 2014: nové TT odhaluje technická tajemství, hlavně nižší hmotnosti
8.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoliv nové TT používá mix hliníku a oceli jako předchůdce, povedlo se mu zhubnout. Je ale také tužší, bezpečnější i úspornější.
Novou generaci německého kupé jsme si představili opravdu podrobně, nahlíželi jsme však především na karoserii, do kabiny a do motorového prostoru. Zbytek technických komponentů zůstal částečným tajemstvím, které odhalíme právě dnes, přičemž se rovnou vrhneme na hmotnost, jejíž snižování je nyní pro Audi jednou z hlavních priorit. Na nové TT tak byl použit mix oceli a hliníku mnohem efektivnějším způsobem než doposud, díky čemuž vůz váží o 50 kilogramů méně než předchozí generace. Torzní tuhost přitom narostla o 23 procent.
Právě minulé TT přitom bylo průkopníkem na poli hybridní konstrukce, jež používala hliníkové sekce v přední části platformy, zatímco zadek byl zformován převážně z oceli. Nová architektura vycházející z komponentů MQB však vyznačuje mnohem pragmatičtější přístup. Zadní deformační struktury, přepážka a podlahové výlisky z modulární platformy přímo vycházejí a ve své spodní části jsou společně se středovým tunelem za tepla formovány z vysokopevnostní oceli.
Podle Audi tyto výlisky váží pouhých 39,5 kilogramu a na celkové strukturální hmotnosti se podílejí z jedné čtvrtiny. Mnohem zásadnější je ovšem vrchní část platformy tvořící čelní sloupek a hořejšek přepážek. Vyrobena je totiž z masivního hliníkového odlitku, čímž kromě tuhosti skeletu napomáhá také zesílení vnitřní části blatníků a úchytům zavěšení. Díky tomu se na oplátku zlepšila přesnost řízení.
To ovšem neznamená konečnou, dále tu totiž máme kombinaci hliníkových výlisků a extruzí. Z druhého je přitom zmiňovaný čelní sloupek, prahy či výztuhy ve dveřích, zatímco kapota, blatníky, střecha, dveře i celá záď jsou hliníkové výlisky. Celá karoserie přitom váží jen pouhých 276 kg, což se rovněž projevilo na celkové hmotnosti. Ve verzi 2,0 TFSI tak nové TT váží jen 1 230 kilogramů.
Do této hmoty přitom nespadá pouze výše zmiňované, ale také 3 020 svárů, 1 113 nýtů, 44 děrovaných nýtů, 128 samořezných šroubů, 199 svorkovaných spojů, 1,9 metru materiálu svařeného klasickým způsobem a 4,9 metru materiálu svařeného pomocí laseru. Kde se přitom potkává ocel s hliníkem, tak bylo kvůli ochraně proti korozi použito lepidlo. To přitom nadále přispívá k tuhosti.
Tím můžeme kapitolu vnitřní struktury uzavřít, technickou knihu ovšem ještě neodložíme. Podívat se dále můžeme na systém pohonu všech kol quattro, který nyní nabízí pět různých režimů. Jeden z nich dokáže redukovat nedotáčivost při výjezdu ze zatáčky tím, že prediktivně pošle více výkonu dozadu. Software přitom vychází z údajů monitorujících míru natočení volantu a kol.
Zajímavé je, že zatímco přerozdílení výkonu na zadní kola je upravováno hlavně skrze spojku Haldex s hydraulickou pumpou, ty přední si berou na starosti brzdy. Kromě toho se jistou mírou umělé inteligence vyznačuje šasí díky tomu, že hnací ústrojí a komponenty zavěšení dokážou spolupracovat.
Několika programy pak rovněž disponuje převodovka, která má přednastaven režim „eco“ pro kochání se přírodou. V té chvíli se očividně můžete zabývat kokpitem, který ve srovnání s předchůdcem doznal zvětšení, přestože stojí na dosud nejkratším rozvoru spojeném s platformou MQB (2 505 mm).
To je ale již pro dnešek z technických tajemství nového Audi TT vše, aktuálně nám tak k vyřčení definitivního ortelu chybí pouze vlastní test. I ten se vám ovšem v následujících měsících pokusíme nabídnout.
Audi TT 2015

































Audi TTS 2015
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 11 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 5 hodinamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 6 hodinamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 8 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 19:29 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis