Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi TT 2014: nové TT odhaluje technická tajemství, hlavně nižší hmotnosti
8.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoliv nové TT používá mix hliníku a oceli jako předchůdce, povedlo se mu zhubnout. Je ale také tužší, bezpečnější i úspornější.
Novou generaci německého kupé jsme si představili opravdu podrobně, nahlíželi jsme však především na karoserii, do kabiny a do motorového prostoru. Zbytek technických komponentů zůstal částečným tajemstvím, které odhalíme právě dnes, přičemž se rovnou vrhneme na hmotnost, jejíž snižování je nyní pro Audi jednou z hlavních priorit. Na nové TT tak byl použit mix oceli a hliníku mnohem efektivnějším způsobem než doposud, díky čemuž vůz váží o 50 kilogramů méně než předchozí generace. Torzní tuhost přitom narostla o 23 procent.
Právě minulé TT přitom bylo průkopníkem na poli hybridní konstrukce, jež používala hliníkové sekce v přední části platformy, zatímco zadek byl zformován převážně z oceli. Nová architektura vycházející z komponentů MQB však vyznačuje mnohem pragmatičtější přístup. Zadní deformační struktury, přepážka a podlahové výlisky z modulární platformy přímo vycházejí a ve své spodní části jsou společně se středovým tunelem za tepla formovány z vysokopevnostní oceli.
Podle Audi tyto výlisky váží pouhých 39,5 kilogramu a na celkové strukturální hmotnosti se podílejí z jedné čtvrtiny. Mnohem zásadnější je ovšem vrchní část platformy tvořící čelní sloupek a hořejšek přepážek. Vyrobena je totiž z masivního hliníkového odlitku, čímž kromě tuhosti skeletu napomáhá také zesílení vnitřní části blatníků a úchytům zavěšení. Díky tomu se na oplátku zlepšila přesnost řízení.
To ovšem neznamená konečnou, dále tu totiž máme kombinaci hliníkových výlisků a extruzí. Z druhého je přitom zmiňovaný čelní sloupek, prahy či výztuhy ve dveřích, zatímco kapota, blatníky, střecha, dveře i celá záď jsou hliníkové výlisky. Celá karoserie přitom váží jen pouhých 276 kg, což se rovněž projevilo na celkové hmotnosti. Ve verzi 2,0 TFSI tak nové TT váží jen 1 230 kilogramů.
Do této hmoty přitom nespadá pouze výše zmiňované, ale také 3 020 svárů, 1 113 nýtů, 44 děrovaných nýtů, 128 samořezných šroubů, 199 svorkovaných spojů, 1,9 metru materiálu svařeného klasickým způsobem a 4,9 metru materiálu svařeného pomocí laseru. Kde se přitom potkává ocel s hliníkem, tak bylo kvůli ochraně proti korozi použito lepidlo. To přitom nadále přispívá k tuhosti.
Tím můžeme kapitolu vnitřní struktury uzavřít, technickou knihu ovšem ještě neodložíme. Podívat se dále můžeme na systém pohonu všech kol quattro, který nyní nabízí pět různých režimů. Jeden z nich dokáže redukovat nedotáčivost při výjezdu ze zatáčky tím, že prediktivně pošle více výkonu dozadu. Software přitom vychází z údajů monitorujících míru natočení volantu a kol.
Zajímavé je, že zatímco přerozdílení výkonu na zadní kola je upravováno hlavně skrze spojku Haldex s hydraulickou pumpou, ty přední si berou na starosti brzdy. Kromě toho se jistou mírou umělé inteligence vyznačuje šasí díky tomu, že hnací ústrojí a komponenty zavěšení dokážou spolupracovat.
Několika programy pak rovněž disponuje převodovka, která má přednastaven režim „eco“ pro kochání se přírodou. V té chvíli se očividně můžete zabývat kokpitem, který ve srovnání s předchůdcem doznal zvětšení, přestože stojí na dosud nejkratším rozvoru spojeném s platformou MQB (2 505 mm).
To je ale již pro dnešek z technických tajemství nového Audi TT vše, aktuálně nám tak k vyřčení definitivního ortelu chybí pouze vlastní test. I ten se vám ovšem v následujících měsících pokusíme nabídnout.
Audi TT 2015
Audi TTS 2015
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus