Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Sport Quattro: nový koncept je poněkud obézní, rovná to 700 koňmi
4.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Duchovní nástupce původního Quattra dostal do vínku benzinový V8 a elektromotor o výkonu 700 koní. A bohužel také 1 850 kg.
V Ingolstadtu vidí sportování očividně jinak než v Mnichově. Když jsme nedávno zmiňovali příchod nové verze konceptu Audi Sport Quattro, hovořili jsme o něm také jako o možném konkurentovi hybridního BMW i8. Tím se ale zřejmě stane jen stěží, neboť svým pojetím míří do poněkud odlišných sfér. Překážkou přitom není ani tak fakt, že pod hlavičkou čtyř kruhů vznikl prozatím jen koncept, zatímco modrobílá vrtule již má k dispozici produkční model. Řeč je spíše o hmotnosti. Zatímco totiž v Mnichově dbali na to, aby jejich sportovní plug-in hybrid nedával své složité pohonné ústrojí na váze příliš znát, v Ingolstadtu svou novinku zřejmě krmili jen tukem. V oficiálních technických údajích tak můžeme vedle hmotnosti spatřit nepěkných 1 850 kilogramů.
V rámci rozměrů je přitom BMW i8 delší (4 689 mm versus 4 602 mm) a pyšní se i větším rozvorem (2 800 mm versus 2 784 mm). Ale zároveň je také užší (1 942 mm versus 1 964 mm) a nižší (1 293 mm versus 1 386 mm). Dimenze tedy očividně nejsou tím, co by enormně přidávalo na váze, přesto je Audi o stovky kilogramů těžší.
Neznamená to přitom, že by u Audi zapomněli na karbonová vlákna či jiné lehké materiály. Vyrobeny jsou z nich ale víceméně jen přední nástavec nárazníku a zadní difuzor, zatímco u zbytku konstrukce byly spíše použity vysokopevnostní ocel a hliník. Tedy prakticky ty samé komponenty, ze kterých byl postaven původní koncept Audi Quattro představený před třemi roky v Paříži. Pohon jeho třinácti set kilogramů měl ovšem na starosti pouze přeplňovaný 2,5litrový pětiválec.
Novinka, která se stejně jako její předchůdce klaní originálnímu Audi Sport Quattro z osmdesátých let minulého století, ovšem pod svým kabátem zaměstnává hybridní ústrojí. A ne zrovna malé. Vpředu totiž trůní přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec o výkonu 560 koní. Mezi něj a osmistupňový automat pak byl zakomponován elektromotor produkující 150 koní, který šťávu odebírá z lithium-iontových baterií o kapacitě 14,1 kWh. Hmotnost toho všeho již Audi nezmiňuje, rozhodně ale nebude malá.
Co ovšem víme, to je celkový výkon soustavy i jízdní parametry konceptu. Tak tedy, se silou 700 koní se jedná o nejvýkonnější Audi, jaké kdy bylo vyrobeno. Překvapením tak asi nebude zrychlení na stovku za 3,7 sekundy a nejvyšší rychlost 305 km/h. Stejně jako vás asi nebude šokovat udávaná spotřeba 2,5 l/100 km a elektrodojezd 50 km. Zatímco v druhém případě se daného údaje možná dočkáme alespoň při extrémně pomalé jízdě ten první je zcela nereálný.
Důvod samozřejmě tkví v tom, že do daného výpočtu nikdy není započítána vstupní elektrická energie, která se ze vzduchu do auta jistě nevstřebá. Zkrátka Amperovský syndrom. Jakmile „šťáva” dojde, zbude vám téměř dvě tuny vážící vůz disponující osmiválcovým motorem. Tedy kombinace, která zrovna na extra nízkou spotřebu pomýšlet nemůže, a to ani při deaktivaci poloviny válců.
S touto problematikou se ale setkáváme prakticky u každého hybridu, proto raději přejdeme zpět k faktickým údajům. Z nich vyčteme, že nový koncept používá příští generaci platformy MLB a že dostal do vínku tři jízdní režimy EV, Hybrid a Sport. Ten první využívá pouze elektromotoru, zatímco druhý optimalizuje výkon obou pohonných jednotek. Název třetího pak hovoří sám za sebe.
Podle Audi je přitom novinka „stejně dynamická jako stabilní“, k čemuž přispívají speciálně naladěné tlumiče a pružiny. Jednadvacetipalcová kola (s pneumatikami o rozměru 285/30) navíc vpředu drží zavěšení s pěti kontrolními rameny, zatímco vzadu nechybí okruhově orientovaná náprava. Bezpečné zastavení pak mají na starosti karbon-keramické brzdy.
V závěru můžeme dodat, že stejně jako třeba nové Audi A8 dostal i čtyřmístný koncept čelní světla s LEDkami typu Matrix, které dovedou jednotlivé diody utlumovat podle potřeby. O sériové výrobě se pak tisková zpráva aktuálně nezmiňuje, daného tiskového prohlášení bychom se ovšem mohli dočkat během premiéry ve Frankfurtu.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Frankfurtu
Audi ve Frankfurtu potvrdilo, že Sport Quattro půjde do výroby. Jen se neví, zda v nové verzi, či jako původní koncept bez elektromotoru
Nové Audi Sport Quattro je sice nejvýkonnějším modelem značky v její historii, s hmotností 1 850 kg patří ale mezi opravdové cvalíky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus