Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi R8 GT: z Le Mans na běžné silnice
3.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Geny modelu R8 LMS (Le Mans Series), který vyhrál celkem 23 závodů, nyní vyrážejí na běžné silnice obalené elegantní a funkční karoserií prvního sériového supersportu z Ingolstadtu. Modelu R8 GT se vyrobí jen omezená série 333 kusů a každý automobil tak dostane znak se svým sériovým číslem na řadící páce.
Audi postavilo silnější, rychlejší a lehčí R8. Výkon 5,2litrového desetiválce se zvýšil na 412 kW (560 k), přitom pohotovostní hmotnost se snížila o 100 kg. Díky tomu nyní toto dvoumístné kupé zrychluje z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 320 km/h.
Snižování hmotnosti má R8 ve svých genech, neboť samotný rám vozu (ASF - Audi Space Frame) je vyroben z hliníku a váží pouhých 210 kg. Také krycí panely jsou hliníkové a motor je navíc uchycen v rámu z horčíkové slitiny. Ubrat dalších 100 kg bylo ale poměrně náročné. Například bylo zvoleno tenčí čelní sklo a přepážka mezi cestujícími a motorem stejně jako kryt motoru jsou z lehkého polykarbonátu. Tenčí jsou i některé krycí plechy a kryt zavazadlového prostoru. Zadní poklop motoru je vyroben z laminátu, který tvoří uhlíková vlákna, ze stejného materiálu je pak i zadní nárazník a malé přítlačné křídlo nad odtokovou hranou. Právě tento materiál se maximálně uplatnil při stavbě závodních speciálů pro vytrvalostní maratóny Le Mans Series. Inženýři bojovali o každý gram také u techniky. 5 kg se ubralo u brzdového systému, bezmála 10 kg u baterie a další kilogramy se snížily odstraněním izolace v motorovém prostoru. Pak přišel na řadu interiér, kde najdete tenčí koberce, skořepinová sedadla ze sklolaminátu apod.
4,43 m dlouhé, 1,93 m široké a jen 1,24 m vysoké kupé má trochu přiostřený výraz, aby se zlepšila aerodynamika a zvýšil přítlak k vozovce. Typická maska single frame dostala matný titanový „finiš“, nový spodní spojler je vyroben z uhlíkových vláken stejně jako malé plošky po stranách, které mají zlepšit obtékání a přítlak na přední kola. Titanový povrch mají také speciální kovaná 19palcová kola (8,5J x 19 vpředu a 11Jx19 vzadu). Místo označení V10 jsou nad předními podběhy červené nápisy GT. Poměrně zásadní změny prodělala i zadní partie vozu, kde přibyl výrazný spodní difuzor z uhlíkových vláken, přítlačné křídlo a nové kulaté koncovky výfuku po obou stranách. Koncová světla LED mají tmavé orámování a čiré překryty.
Upravený motor V10 (90°) s přímým vstřikováním o objemu 5,2 litru vyráběný částečně ručně v maďarském Györu má díky upravené elektronice zvýšený výkon o 26 kW na 412 kW (560 k) při otáčkách 8700 1/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 540 N.m při otáčkách 6500 1/min, což je o 10 N.m více než u standardního provedení. Hodnota litrového výkonu je 79,2 kW a výkonová hmotnost 3,7 kg/kW. Kompresní poměr je 12,5:1 a kompletní motor váží 258 kg.
Převodové ústrojí R8 GT tvoří sekvenční šestistupňová manuální převodovka R- Tronic s elektronicky ovládanou elektrohydraulickou spojkou, která umožňuje rychlejší přeřazení, než zvládne i ten nejlepší řidič, navíc při zatížení motoru. Převodovka umožňuje také samočinný režim a ovládá se krátkou řadící pákou nebo pádly pod volantem.
Audi R8 má poháněná všechna kola prostřednictvím viskózní spojky, která ve standardním režimu rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 15:85, což dokonale ladí s rozdělením hmotnosti na obě nápravy v poměru 43:57. Pokud je to však nezbytné, může se na přední kola během několika milisekund dostat až 30 procent točivého momentu. O perfektní trakci zejména při akceleraci se stará také zadní samosvorný diferenciál.
Přední a zadní náprava je tvořena dvojitými trojúhelníkovými rameny z hliníku, řízení je hřebenové a velmi přímé. Brzdové kotouče jsou již v základu keramické (průměru 380 mm vpředu a 356 mm vzadu), šestipístkové třmeny (vpředu) jsou lakovány červeně. Stabilizační program ESP byl speciálně nastaven na výkony R8 GT a lze jej přepnou do režimu Sport, kdy zasahuje opravdu v nejkrajnějším případě. Řidič navíc může při jízdě na okruhu celý systém úplně deaktivovat.
I když se bojovalo o každý gram hmotnosti, komfort a luxus interiéru byl z velké části zachován, a tak uvnitř vozu najdete mimo jiné systém MMI s navigací, elektrické otevírání oken, klimatizaci, parkovací systém, multifunkční volant nebo výkonný audiosystém Bang & Olufsen s CD měničem. Volant horní část palubní desky, střešní sloupky, části dveří a sedadla jsou čalouněna umělým semišem Alcantara, který je zvýrazněný kontrastními švy. Kontrolní přístroje mají bílé číselníky s označením R8 GT, řadící páka je hliníková a nápisy R8 GT jsou i na hliníkových prazích. Samozřejmě, že zákazník má možnost další volby. V nabídce jsou například čtyřbodové bezpečnostní pásy, hasicí přístroj, nebo vypínač baterie (pro závodní nadšence), z opačného konce nabídky zase můžeme zmínit kožené čalounění interiéru, sadu handsfree pro mobilní telefon nebo tempomat.
Audi R8 GT se bude nabízet ve čtyřech odstínech laku: oranžová metalíza, šedá metalíza, kovově černá s perleťovým efektem nebo ledově stříbrná. Základní cena v Německu je 193 000 Euro.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejčtenější články
- Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus