Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů

Nová generace Audi R8 zůstane u atmosférických motorů. O nutné snížení spotřeby se postará redukce hmotnosti a povinné technologie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů

7.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová generace Audi R8 zůstane u atmosférických motorů. O nutné snížení spotřeby se postará redukce hmotnosti a povinné technologie.

Audi přestane brát ohledy na koncernové sourozence a s druhou generací modelu R8 se pustí do přímého souboje s Ferrari, Lamborghini i Porsche. Tvrdí to alespoň britský Autocar, jemuž se podařilo zjistit o připravované novince zajímavé informace.

Vývoj tohoto automobilu je momentálně v plném proudu a Ingolstadt hodlá při jeho stavbě použít své nejpokročilejší technologie a využít přitom i zkušenosti italské stáje Lamborghini, která pod něj přímo spadá. Nové Audi R8 by se mělo dostat do prodeje ve druhé polovině roku 2014 jako kupé a o necelý rok později pak dorazí také jako otevřený roadster.

Nejpozoruhodnější na uniklých informacích je, že firma ani v druhé generaci nezanevře současné atmosférické motor 4,2 V8 a 5,2 V10. Obě jednotky mají být pro další použití optimalizovány z hlediska výkonů a spotřeby, ale evidentně je čeká další aktivní služba. Třeba výkonnější varianta by se měla posunout z 525 na 560 koní, ale průměrná spotřeba by přitom měla spadnout ze současných 14,9 na rovných 11 litrů.

O dost výrazně vylepšenou spotřebu by se měla v první řadě postarat sedmistupňová dvouspojková převodovka (dnes R8 používá robotizovaný manuál e-gear od Lamborghini), ale také obligátní soupravička obsahující rekuperaci brzdné energie skrze „chytrý“ alternátor, stop-start, možná odpojování válců a také režim částečného odpojování spojky pokaždé, kdy řidič na delší chvíli uvolní pedál plynu (používá jej Audi Q3 ale třeba i nová 911).

Ještě více prostředků a energie věnuje Audi vývoji ostřejší verze GT. Desetiválec o objemu 5,2 litru má být vyladěný na téměř 590 koní, aby byla R8 schopna postavit se nástupci současného Ferrari 458 Italia. Pochopitelně se tím nevyhne konfrontaci s budoucím Porsche 911 GT3 a RS postaveném na základě aktuální 991, nicméně jejich pole působnosti mají být ohraničeny rozdílnými koncepcemi - quattro vs. zadokolka.

To samozřejmě neplatí pro nové Gallardo vyvíjené pod interním kódem LN724, které dorazí už v roce 2013. Speciálně odlehčené provedení Superleggera by mohla mít s R8 GT značné problémy, ale firmy se tomu chtějí vyhnout několika drobnými technickými zásahy s významným účinkem. Zdroje tvrdí, že Gallardo bude sice postavené na identické platformě, ale celkové bude mít o 30 mm kratší rozvor a už samotný skelet o hmotnosti 195 kg má být nepatrně lehčí. To by se mělo postarat, aby malé Lambo bylo nenápadně obratnější a papírově rychlejší.

Základní koncept příští Audi R8 tedy zůstává prakticky nezměněný. Opět půjde o supersport s motorem uloženým podélně uprostřed, pohonem všech kol a dvousedadlovou kabinou. Dokonce ani design by neměl být nějak radikálně odlišný od toho, co známe dnes. Podle svědků, kteří měli možnost spatřit rané prototypy zařazené do projektu nazvaného AU724, bude nová R8 hodně podobná různým konceptům elektromobilu Audi e-tron.

Klíčovým cílem při navrhování druhé generace se proto stalo snižování hmotnosti. Současná základní verze R8 4,2 V8 váží bez „euro-balastu” 1 560 kg. Konstruktéři teď mají za úkol dostat se bezpodmínečně pod jeden a půl tuny. Pochopitelně jejich řešení nesmí nijak narušit bezpečnostní standardy, ale naopak strukturální pevnost karoserie musí být ještě navýšena. Audi i Lamborghini si pomůžou novým modulárním šasi sestaveným převážně z hliníkových komponentů a doplněným o díly z uhlíkových kompozitů. Autocar má potvrzeno, že skelet ingolstadtského vozu bude vážit pouze 198 kg, o 24 kg méně, než v případě současné celohliníkové R8.

Z karbonu podílejícího se na hmotnosti skeletu celkovou hmotností 28,1 kg má být vyroben tunel převodovky, podlaha monokoku, sloupky B a motorová přepážka. Zbytek tvoří patentovaným způsobem pryskyřicemi lepený a svařovaný hliník, a pokud potřebujete přímé srovnání s nějakou ocelovou konstrukcí podobného typu, tak podobný ocelový základ Porsche 997 váží 324 kg.

A ještě na chvíli zpátky k motorům. Jak je uvedeno výše, silnější V10 bude mít v základu 560 koní, u menšího osmiválce s úhlem rozevření 90 stupňů se počítá s výkonem 450 koní. Ani jeden motor to rozhodně nebude mít snadné v plnění emisní normy Euro 6. Proslýchá se, že Audi půjde s emisemi dolů především použitím sofistikovanějšího přímého vstřikování a přepracované variabilní délky nasávání.

Audi trvá na použití atmosférických agregátů v zájmu zachování špičkové odezvy na plyn, která je pro jeho nejsportovnější model jednou z hlavních podmínek. „Je pro nás velmi důležité zachovat vlastnosti motorů, protože i díky nim je současný model tak úspěšný,“ potvrdil Autocaru jeden ze zaměstnanců Audi. „Také proto chceme udržet odezvu plynu na současné úrovni, stejně jako linearitu nárůstu výkonu a zvuk. To je to, co definuje náš vůz na rozdíl od některé konkurence, která přechází na přeplňované motory,“ dodává na závěr zdroj.


Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 1 - Audi eTron Concept 2010 01Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 2 - Audi eTron Concept 2010 02Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 3 - Audi eTron Concept 2010 03Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 4 - Audi eTron Concept 2010 04Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 5 - Audi eTron Concept 2010 05Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 6 - Audi eTron Concept 2010 06Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 7 - Audi eTron Concept 2010 07Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 8 - Audi eTron Concept 2010 08Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 9 - Audi eTron Concept 2010 09Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 10 - Audi eTron Concept 2010 10Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 11 - Audi eTron Concept 2010 11Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 12 - Audi e-tron Spyder  audi_100324567_lAudi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 13 - Audi e-tron Spyder  audi_100324568_lAudi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 14 - Audi e-tron Spyder  audi_100324566_lAudi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů - 15 - Audi e-tron Spyder  audi_100324570_l
Nové Audi R8 bude v hojné míře využívat stylistické detaily, které jsme dosud viděli na různých prototypech elektromobilu e-tron

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše