Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Q8 e-tron má předčasně skončit. Nezájem o něj by znamenal konec celé továrny, kde se vyrábí
10.7.2024 | Petr Miler
Není to žádná spekulace, ale oficiální postoj automobilky. Důvod byste neuhodli - má jít o kombinaci klesající globální poptávky po elektrických autech v luxusním segmentu s rostoucími výrobními náklady v Bruselu. Právě tam obě verze Q8 e-tron vznikají.
Když se podíváte na současné prodeje elektrických Audi, je to jedna menší tragédie. Podle dat JATO Dynamics se letos v Evropě daří jen modelu Q4, to jak absolutně, tak relativně, jinak vše míří horempádem dolů. Zejména e-tron GT zachází na úbytě, desítky procent ale meziročně ztrácí i Q8 e-tron.
Právě druhy jmenovaný vůz má v obou jeho provedeních (základní verze a stylovější Sportback) čekat kratší životní cyklus, než Audi původně plánovalo. Elektrické SUV debutovalo v roce 2018 jako model nazvaný prostě e-tron, o rok později se přidala verze Sportback. A v roce 2022 obě dostaly facelift, který změnil jejich název na Q8 e-tron. Nacházíme se nyní jen rok a půl od tohoto momentu, takže podle současných standardů mělo tyto vozy čekat ještě několikaleté působení na trhu. Nyní se ale zdá, že jejich éra je u konce.
Přímo Audi podle Automobilwoche uvádí, že zvažuje předčasné ukončení výroby obou Q8 v závodě automobilky v Bruselu. Ingolstadt k tomu říká, že globální poptávka po elektromobilech v segmentu těchto modelů klesá a bojí se, že po uvedení dalších elektrických novinek do prodeje (zejména Q6 e-tron) klesne dál. Problémem je navíc i místo výroby.
Audi našlapuje po diplomatických špičkách, když uvádí, že továrna Belgii čelí „strukturálním výzvám“. Podle automobilky se nachází příliš centra Bruselu, což omezuje její rozšiřitelnost, dalším problémem jsou provozní náklady. Drahý personál a vysoké ceny energií, obojí je pro Audi automobilka. Firma prý zvažuje „restrukturalizaci“ továrny ale to je znovu diplomacie. Podle Automobilwoche může tento krok znamenat i „zastavení činnosti v Bruselu, pokud se nenajde jiná alternativa“.
Elektrické Q8 se ostatně vyrábí i v Číně pro tamní trh ve spolupráci Volkswagenu s FAW, tam by tedy dál mohly být k dispozici. A i když v Evropě skončí jak Q8, tak bruselská výroba, úplný konec to také být nemusí. Podle německých kolegů Audi už začátkem tohoto roku naznačilo, že nová generace Q8 e-tron se může i pro Evropu vyrábět v Mexiku. Výrobní náklady to jistě vyřeší, ale nedostatek zájmu o asi 157. luxusní elektrické SUV na trhu? Ten to změní jen stěží.
Audi Q8 e-tron to má dost možná spočítané. Zájem o něj není a jeho bruselská výroba je drahá. Právě belgická produkce nových Audi tak může s jeho koncem pominout úplně. Foto: Audi
Zdroje: Automobilwoche, JATO Dynamics
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva