Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Q6 je venku jako koncept, jeho tři motory skrývají 435 k
14.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Předzvěst konkurenta Tesly Model X má v útrobách tři elektromotory, s nimiž dá stovku za 4,6 s. Zvenčí zaujme aktivní aerodynamika.
Vztah značky Audi k elektřině je poněkud zvláštní, jak před nějakou dobou ukázala nekonečná nerozhodnost, zda do výroby pustit R8 e-tron či nikoliv. Nyní před sebou však nemáme koncept elektrického supersportu, nýbrž SUV, nazvané e-tron quattro. Ten se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu a má předpovídat model Q6 e-tron, konkurenta pro Teslu Model X.
Tesla nabídne přes sedm stovek koní, což není zrovna málo, takže pojďme začít od pohonného ústrojí nového elektrického Audi. Jak napovídá i jméno, jsou poháněna všechna kola konceptu, a to celkem třemi elektromotory. Jeden je na přední nápravě a dva jsou vzadu; kombinovaný výkon je 435 koní, ale při overboostu bude krátkodobě k dispozici až 503 koní a 800 Nm.
Na zadní nápravě funguje elektronické vektorování točivého momentu; zda bude fungovat pomocí brzd nebo tak, že jeden z motorů prostě zabere víc, není zatím známo, ale pravděpodobnější je druhá varianta, toto je kouzlo samostatného motoru pro každé z kol. V každém případě by výkon elektromotorů měl znamenat zrychlení na stovku za 4,6 sekundy; maximálka je elektronicky omezena na 210 km/h kvůli spotřebě energie a možná i možnostem „baterek”, jak jinak.
Energie je uložena v lithium-ionovém akumulátoru o kapacitě 95 kWh a má stačit na 500 km jízdy dle normy NEDC. To odpovídá spotřebě 19 kWh na 100 km, což je ekvivalent 5,6 litru nafty, resp. 7,4 litru benzínu. Jak reálná jsou taková čísla u slušně velkého SUV, posuďte sami; na nereálnost spotřeby dle NEDC snad netřeba znovu poukazovat. Akumulátor má být uložen pod kabinou, což napomůže co nejnižšímu těžišti a rozložení hmotnosti v poměru 52:48 na přední:zadní nápravu.
Rychlonabíječka o výkonu 150 kW má plně dobít baterii za 50 minut a během 30 minut by měla poskytnout dostatek energie na čtyři stovky kilometrů. Kromě toho je e-tron quattro schopen také bezdrátového indukčního nabíjení, které je kombinováno s automatickým parkováním - systém sám zaparkuje nad nabíječkou v asfaltu a zahájí dobíjení. Když je nabito, vypne se a dá o tom vědět pomocí smartphonové aplikace, kterou lze sledovat a ovládat celý proces. Takovéto nabíjení ale asi bude trvat spoustu hodin, maximální výkon je tu jen 11 kW. Kromě toho jsou k dispozici také solární panely na střeše, které údajně za rok v průměrném evropském klimatu doplní energii pro tisíc kilometrů jízdy.
Po stránce designu vidíme další evoluci agresivního vzezření nových Audi, tady designéři ničím zas tak nepřekvapili. Tvar předních světel i masky chladiče by křičel „Audi” do celého světa i bez čtyř kruhů v masce. Co je nicméně zajímavé, je červený pruh přes celou šířku zádě; může trochu připomenout poslední generaci Saabu 9-5, kterému právě tenhle pruh dodával na unikátnosti a jisté přitažlivosti. Všechna světla jsou LEDková, jak asi člověku dojde, a přední světlomety využívají matricové technologie.
Kabina je místem, na kterém je ze všeho nejvíc vidět, že máme tu čest s konceptem. Zapomeňte na klasické budíky, je tu displej. Dotykový displej je snad i místo ovladače vnějšího osvětlení, jak ukazují obrázky, a v sérii to jistě bude jinak. Designově si hodně bere z vloni představených konceptů Prologue. Také tu jsou jen čtyři individuální sedačky, nepříliš praktická to konfigurace, a zavazadelník nabídne 615 litrů objemu.
Podvozek konceptu e-tron quattro je postaven na upravené platformě MLB. Na obou nápravách je pětiprvkové zavěšení a vzduchové odpružení. Všechna čtyři kola jsou natáčecí a obouvají pneumatiky s nízkým valivým odporem o rozměru 265/40 R22. Vzduchové odpružení nabídne jednak adaptivní tlumení, jednak automatickou nivelaci a jednak možnost úpravy světlé výšky v rozsahu 30 mm. Vůz klesá k asfaltu zejména při konstantní rychlosti, aby mohl jezdit po dálnici s co nejnižší spotřebou paliva.
Té pomáhá také aktivní aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu je 0,25, což je na auto tohoto typu vynikající hodnota. Audi e-tron quattro má 4 880 mm na délku, 1 930 mm na šířku a 1 540 mm na výšku, takže je delší, širší a nižší než současná Q5. V rychlostech nad 80 km/h se vysunou klapky na přídi, které pomůžou aerodynamické efektivitě i chlazení, po stranách se objeví křidélka k usměrnění proudění vzduchu kolem zadních kol a střešní spoiler o 10 cm prodlouží střechu. Podvozek je také zakrytován a povrch panelů údajně připomíná kůži žraloka.
Zatím se můžeme podívat v podstatě jen na počítačové snímky e-tronu quattro, nicméně živě se tohle auto ukáže ve Frankfurtu, jak stojí i výše. Sériový vůz by z něj měl být v roce 2018; jaké bude mít ceny, je zatím brzy byť jen předvídat, ale nízké kvůli použitým technologiím určitě nebudou.
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015.
Audi e-tron quattro designem umí zaujmout
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva