Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Q5 Hybrid quattro: velký návrat k hybridům
15.11.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani Audi neodolalo volání hybridního pohonu a světu představilo první novodobý sériový vůz se čtyřmi kruhy, který kombinuje pohon spalovacím a elektrickým motorem. Co nabídne?
Mohlo by se zdát, že hybridní pohon slaví v Audi na sklonku roku 2010 velkou premiéru, to by ale byl velký omyl. Audi totiž s hybridy již několikrát v minulosti experimentovalo, ale ne zrovna úspěšně, a tak se svými pokusy příliš nechlubí. Faktem nicméně je, že již na autosalonu v Ženevě v roce 1990 slavil premiéru vůz Audi Duo na bázi tehdejšího kombíku 100 Avant. Měl dokonce pokrokově řešený pohon všech kol, když ta přední obstarával pouze spalovací motor a zadní pouze elektromotor (toto řešení dnes používají např. hybridní čtyřkolky Lexus). Elektromotor ale disponoval výkonem pouze 13 koní a Ni-Cd akumulátory dobíjenými navíc pouze ze sítě a mnoho parády tak nenadělal.
Tím ale v Ingolstadtu zdaleka neskončili. Druhá generace Audi Duo na bázi modelu 100 přišla o pár let později a nabídla ještě „hybridnější” řešení, když zadní kola měl na starosti jak spalovací motor skrze mezinápravový diferenciál, tak elektromotor o výkonu 29 koní.
Do sériové výroby se ale dostalo až Audi Duo III, které v roce 1997 nabídlo v hávu první A4 Avant kombinaci naftového motoru 1,9 TDI s 66 kW a elektromotoru s opět 29 koňmi. Akumulátory byly tentokrát olověné (vážily 320 kg...) a mohly být dobíjeny jak ze sítě, tak za jízdy. Šlo tak o první sériově vyráběný dieselový plug-in (tedy takový, který ke možný dobíjet i ze sítě) hybrid a pokud dnes francouzské automobilky hovoří o svém prvenství, nemluví pravdu. Faktem ale je, že Audi Duo III bylo vyrobeno v jen velmi malé sériii - s 60 prodanými kusy šlo o naprosté fiasko, kvůli kterému automobilka na další dekádu raději hybridy pustila z hlavy.



Dnes je hybridní Audi zpět a to v plné parádě. Jmenuje se Q5 Hybrid a oslovit chce opět ekonomicky nebo ekologicky smýšlející rodinné řidiče. Na první pohled se od jiných Q5 prakticky neliší - všimneme si pouze nového difuzoru v zadním nárazníku s dvojicí chromovaných koncovek výfuku, jiné masky chladiče a nových 19" kol z lehkých slitin. Interiér se odlišuje hlavně jinou přístrojovou deskou, která lépe zobrazuje informace o stavu hybridního pohonu.
Q5 naštěstí není naftovým hybridem jako její předchůdci, a tak pohon zajišťuje silný benzinový motor 2,0 TSI s přeplňováním a relativně drobný elektromotor. Agregát TSI nabízí výkon 155 kW (211 koní) a točivý moment 350 Nm, elektromotor pak 33 kW (45 koní) a 211 Nm. Kombinovaný výkon obou součástí činí nejvíce 180 kW (245 koní), který pramení z točivého momentu až 480 Nm. Dynamika vozu tak není vůbec špatná, zvláště uvážíme-li jeho hmotnost ve výši dvou tun - z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,1 s a dosáhne rychlosti až 222 km/h.
Zajímavá je pochopitelně u hybridů nejen dynamika, ale i její kombinace se spotřebou paliva. Ta má v kombinovaném cyklu hodnotu pod 7 litrů benzinu na 100 km a emise CO2 tak budou činit méně než 160 g/km. Přesnější hodnoty zatím neznáme.
Ale zpátky k pohonu. Ten využívá nejen elektromotoru, ale malé zásbárny energie v podobě Li-Ion akumulátorů. Jejich motnost činí jen 38 kg, tedy ani kapacita nemůže být nikterak zázračná - k dispozici je maximálně 1,3 kWh energie. Na křižovatce se díky tomu vůz chová jak běžný automobil se systémem start & stop, za jízdy ale dokáže více - na plně nabité baterie Q5 Hybrid urazí až 3 kilometry na čistě elektrický pohon, tedy pokud rychlost nepřesáhne 60 km/h. Elektromotor je jinak schopen vůz rozjet až na 100 km/h, k dalšímu zrychlování bude nezbytný spalovací agregát.
Zmínili jsme i hmotnost. Dva tuny „živé váhy” zní poněkud odpudivě, faktem ale je, že jde o nejlehčí hybridní SUV vůbec. Pro dosažení tohoto primátu jsou kapota motoru i víko zavazadlového prostoru vyrobeny z hliníku, řadu hliníkových komponent najdeme i na podvozku.
Premiéru si Audi Q5 Hybrid odbude ve středu v Los Angeles a na evropských i zámořských trzích se má objevit již na začátku roku 2011. Jsme na něj zvědavi.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 6 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 5 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 6 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 7 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 8 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.13. 15:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.13. 11:26 - pavproch
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB