Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi po tragickém kvartálu znovu zdražuje spalovací auta a zlevňuje ta elektrická, přinese mu to jen další zkázu
9.11.2024 | Petr Prokopec
Co uděláte, když vás nějaká strategie přivede na hranu provozních ztrát? No přece zatopíte pod kotlem té samé strategie, to je jasné. Přesně to nyní dělá Audi, co mu to asi může přinést?
Od 1. ledna příštího roku Evropská unie znovu utáhne šrouby svých přerozdělovacích mechanismů postavených kolem normovaných emisí CO2 aut. Není to nic nového, automobilky o tom vědí už několik let, donedávna s tím ale nejenže neměly problém, dokonce to samy podporovaly. Předpokládaly totiž, že prodeje elektromobilů dál porostou dvou- i tříciferným tempem a nové regulace jim pomohou zabetonovat se ve svých tržních pozicích. Jak hluboce se mýlily.
Bylo to zahrávání si s ohněm, jehož dopady máme v poslední době na talíři dnes a denně. Automobilky se dostaly do situace, kdy před jimi roky adorovanými pravidly nejsou schopné dostát, a tak se musí smířit s pokutami od EU, zlevňováním elektrických aut za hranici ekonomické únosnosti nebo „neprodejem” těch spalovacích. Anebo vším dohromady - trochu zadotujete elektrická auta, trochu zdražíte spalovací modely, aby se jich neprodávalo tolik (a vykompenzovali jste si část ztráty z prodeje elektromobilů) a případně zaplatíte i nějaké pokuty. Naplno tomu budou automobilky vystaveny až od ledna, ale přizpůsobují se tomu už teď, tohle nepřepnete ze dne na den. A podle toho vypadají jejich výsledky.
Dopady své naivity dnes poznává kdekdo a výjimkou není ani Audi, jehož zisk za třetí kvartál klesl meziročně o 91 procent a které se chystá propustit 15 % zaměstnanců. Přesto dál pokračuje stejným směrem a sahá po výše uvedených krocích - ve své domovině zdražuje spalovací auta a ta elektrická naopak zlevňuje, jak informuje Auto Bild. Svým způsobem tak dochází na naplnění slibů, že oba druhy pohonu na tom časem budou cenově stejně, ovšem primárně způsobem, před kterým zkušení technici varovali už dávno.
Postup automobilky má svou technickou logiku, dosud je ale ekonomicky zřetelně nefunkční. A jen souhlasit lze s dealery značky, kteří upozorňují, že zákazníci jej nevnímají zrovna pozitivně, neboť mají pocit, že je jim vnucováno, co nechtějí, a odepíráno, co chtějí. A někdy stačí málo - zdražení spalovací části nabídky v průměru o 1,9 procenta není vyloženě drastické.
Elektromobily ve srovnání s tím zamířily dolů výrazněji, slevy s nimi spojené jsou čtyř- až sedmiprocentní. To ovšem není ani zdaleka ekvivalent někdejších velkorysých dotací, navíc slevy a dotace vnímají zákazníci jinak a to první (třebaže nominálně klidně stejně vysoké) je až tak neláká. Pokud tedy Audi bude chtít před mechanismy EU obstát, nejspíš bude muset v průběhu roku zajíst ještě dál. Podobné interní dotování elektrických aut je ale dlouhodobě neúnosné, zvláště když se šrouby mají utahovat i dál. Únosnost ztrát z prodeje elektrických aut má své limity, stejně tak ceny spalovacích vozů nelze hnát nahoru věčně.
Evropa tedy postupně padá do „spirály smrti“, před kterou varoval kdokoli se špetkou zdravého rozumu už dávno. A jestli EU chce, aby někdy na konci dekády ještě fungovala, musí urychleně zapomenout na své ideologií diktované plány. O co se vsadíme, že to ani za nastalé situace neudělá?



I když se nové Audi Q6 Sportback na trhu pořádně ještě ani neohřálo, slevu jistě dostanete i na něj. Němci potřebují elektromobily prodávat kvůli flotilovým emisím vymáhaným EU, přirozený zájem je ale příliš malý. Foto: Audi
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva