Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi po tragickém kvartálu znovu zdražuje spalovací auta a zlevňuje ta elektrická, přinese mu to jen další zkázu
9.11.2024 | Petr Prokopec
Co uděláte, když vás nějaká strategie přivede na hranu provozních ztrát? No přece zatopíte pod kotlem té samé strategie, to je jasné. Přesně to nyní dělá Audi, co mu to asi může přinést?
Od 1. ledna příštího roku Evropská unie znovu utáhne šrouby svých přerozdělovacích mechanismů postavených kolem normovaných emisí CO2 aut. Není to nic nového, automobilky o tom vědí už několik let, donedávna s tím ale nejenže neměly problém, dokonce to samy podporovaly. Předpokládaly totiž, že prodeje elektromobilů dál porostou dvou- i tříciferným tempem a nové regulace jim pomohou zabetonovat se ve svých tržních pozicích. Jak hluboce se mýlily.
Bylo to zahrávání si s ohněm, jehož dopady máme v poslední době na talíři dnes a denně. Automobilky se dostaly do situace, kdy před jimi roky adorovanými pravidly nejsou schopné dostát, a tak se musí smířit s pokutami od EU, zlevňováním elektrických aut za hranici ekonomické únosnosti nebo „neprodejem” těch spalovacích. Anebo vším dohromady - trochu zadotujete elektrická auta, trochu zdražíte spalovací modely, aby se jich neprodávalo tolik (a vykompenzovali jste si část ztráty z prodeje elektromobilů) a případně zaplatíte i nějaké pokuty. Naplno tomu budou automobilky vystaveny až od ledna, ale přizpůsobují se tomu už teď, tohle nepřepnete ze dne na den. A podle toho vypadají jejich výsledky.
Dopady své naivity dnes poznává kdekdo a výjimkou není ani Audi, jehož zisk za třetí kvartál klesl meziročně o 91 procent a které se chystá propustit 15 % zaměstnanců. Přesto dál pokračuje stejným směrem a sahá po výše uvedených krocích - ve své domovině zdražuje spalovací auta a ta elektrická naopak zlevňuje, jak informuje Auto Bild. Svým způsobem tak dochází na naplnění slibů, že oba druhy pohonu na tom časem budou cenově stejně, ovšem primárně způsobem, před kterým zkušení technici varovali už dávno.
Postup automobilky má svou technickou logiku, dosud je ale ekonomicky zřetelně nefunkční. A jen souhlasit lze s dealery značky, kteří upozorňují, že zákazníci jej nevnímají zrovna pozitivně, neboť mají pocit, že je jim vnucováno, co nechtějí, a odepíráno, co chtějí. A někdy stačí málo - zdražení spalovací části nabídky v průměru o 1,9 procenta není vyloženě drastické.
Elektromobily ve srovnání s tím zamířily dolů výrazněji, slevy s nimi spojené jsou čtyř- až sedmiprocentní. To ovšem není ani zdaleka ekvivalent někdejších velkorysých dotací, navíc slevy a dotace vnímají zákazníci jinak a to první (třebaže nominálně klidně stejně vysoké) je až tak neláká. Pokud tedy Audi bude chtít před mechanismy EU obstát, nejspíš bude muset v průběhu roku zajíst ještě dál. Podobné interní dotování elektrických aut je ale dlouhodobě neúnosné, zvláště když se šrouby mají utahovat i dál. Únosnost ztrát z prodeje elektrických aut má své limity, stejně tak ceny spalovacích vozů nelze hnát nahoru věčně.
Evropa tedy postupně padá do „spirály smrti“, před kterou varoval kdokoli se špetkou zdravého rozumu už dávno. A jestli EU chce, aby někdy na konci dekády ještě fungovala, musí urychleně zapomenout na své ideologií diktované plány. O co se vsadíme, že to ani za nastalé situace neudělá?
I když se nové Audi Q6 Sportback na trhu pořádně ještě ani neohřálo, slevu jistě dostanete i na něj. Němci potřebují elektromobily prodávat kvůli flotilovým emisím vymáhaným EU, přirozený zájem je ale příliš malý. Foto: Audi
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Barcelona II - finále sezóny 2024 včera 13:00
- Náhradník Jorge Navarro včera 09:30
- CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček 13.11.2024
- Časový program letošního finále Grand Prix 13.11.2024
- Japonští mistři světa v Grand Prix 12.11.2024
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
před 10 hodinami - Volvo dokonalo obrat. Spalovací auta ponechá v nabídce tak dlouho, dokud o ně bude zájem
před 11 hodinami - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
včera - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
včera - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva