Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg

Německá značka s novým odpružením zlepší ovladatelnost, zvýší komfort v kabině a sníží spotřebu. A také zredukuje jeho opotřebení na minimum.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg

1.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá značka s novým odpružením zlepší ovladatelnost, zvýší komfort v kabině a sníží spotřebu. A také zredukuje jeho opotřebení na minimum.

O německé automobilce se čtyřmi kruhy ve znaku jsme hovořili nedávno v souvislosti s novým typem odpružení, který by kromě své primární funkce měl posloužit i jako generátor. Jako smysluplný krok nám to nepřijde, v případě avizovaného příchodu kompozitních pružin Audi ale budeme o poznání optimističtější. Přestože jsou dané komponenty tlustší a větší než konvenční ocelové, ve srovnání s nimi ušetří 40 procent hmotnosti. A jak všichni dobře víme, každé smysluplně odstraněné kilo skutečně zlepšuje dynamiku i provozní efektivitu.

Daná úspora samozřejmě není světoborná, přeci jen pružiny jsou relativně malým dílem celé skládanky zvané automobil. Na druhou stranu, při hmotnosti 1,6 kilogramu dochází k více než kilové úspoře oproti ocelovým kouskům, jenž váží 2,7 kg. Celková úspora tak činí 4,4 kila, přičemž podle Audi polovina této porce připadá na neodpruženou hmotnost. A ta se počítá dvojnásob.

Mimo tyto benefity lze pak vychválit i samotný materiál, neboť skelná vlákna a pryskyřice, z nichž jsou pružiny zformovány, nekorodují a mnohem lépe odolávají silničním a podnebním vlivům. Dále pak mají navyšovat komfort v kabině, přičemž Audi rovněž tvrdí, že jejich výrobní proces zkonzumuje méně energie než produkce ocelových pružin.

A jak vlastně k výrobě dochází? Základem jsou dlouhá skelná vlákna, která se zkroutí do jednoho svazku. Ten je následně impregnován epoxidovou pryskyřicí a posléze kvůli vyšší pevnosti obalen dalšími vlákny - ty ovšem vůči těm původním směřují v úhlu 45 stupňů. Vše se pak následně zapeče při 100 stupních Celsia.

Německá automobilka přitom dodává, že premiéru budou mít tyto pružiny již příští rok na voze vyšší střední třídy. Je přitom otázkou, jaký konkrétní model tím značka myslí, takové Audi A6 by ovšem nemuselo být od věci. Stávající čtvrtá generace totiž debutovala v roce 2012, a tak by se na přelmu let 2015 a 2016 mohla dočkat faceliftu.


Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 1 - Audi kompozitni pruziny prvni foto
Nové kompozitní pružiny Audi jsou ve srovnání s ocelovými tlustší, ovšem rovněž i lehčí

Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 2 - Audi A6 2015 facelift spy foto 01Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 3 - Audi A6 2015 facelift spy foto 02Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 4 - Audi RS6 2015 facelift spy foto 01Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 5 - Audi RS6 2015 facelift spy foto 02Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 6 - Audi RS6 2015 facelift spy foto 03Audi chystá kompozitní pružiny, oproti ocelovým sníží hmotnost o 4,4 kg - 7 - Audi RS6 2015 facelift spy foto 04
Do prodeje mají nové pružiny jít již příští rok, což zřejmě bude mít souvislost s faceliftem Audi A6/S6/RS6

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.