Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A7 Sportback: kupé-kombi-sedan
27.7.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tradiční technikou v novém hávu se Audi pokusí oslovit své zákazníky v případě nového modelu A7 Sportback. Krom specifického vzhledu se novinka pokusí zaujmout i praktickou stránkou věci. Nabídne totiž mj. přes 530 litrů zavazadlového prostoru.
Mnoho automobilek se dnes svými novými modely snaží vytvářet nové tržní segmenty. Zejména prestižní výrobci jako by už nevěděli co nového vymyslet a trhy zaplavují stále dalšími „kříženci” existujících tříd. Však vzpomeňme vozy jako Mercedes R či CLS nebo BMW X6 a 5 GT a ani Audi nezůstalo stranou, když loni vytáhlo do boje s S5 Sportback. Nyní tu máme další Sportback, tentokrát se zcela novým označením A7. Co všechno nabídne?
Umírněnější vzhled mnoha chutí
Nová A7 má být elegantní jako kupé, komfortní a prestižní jako limuzína a praktická jako kombi. Přeberte si tato slova z úst Audi jak chcete, ale faktem je, že novinka opravdu kombinuje vlastnosti sedanu (čtyři dveře), kupé (nižší stavba se splývající zádí) a kombi (opravdu velký kufr přístupný skrze páté dveře).
Po stránce vzhledu je trochu zklamáním provedení přídě ve stylu nové A8 nebo starší A4 a A5, které ztratilo hodně svébtytnosti proti konceptu Sportback představeném loni v Detroitu. Profil a záď se „meziročně” prakticky nezměnily a ponéchavají si svou osobitost i jistou eleganci. Vůz je dlouhý 4,97 metru a široký 1,91 metru, je tedy poměrně mohutný, vysoký je však jen 1,42 metru.
Interiér osloví nejen obrovským zavazadelníkem
Linie exteriéru A7 mají své zastoupení i v interiéru. Charakteristickým prvkem je horizontální linie, která obepíná prostor pro řidiče a spolujezdce a také místo pro cestující vzadu. Pro ty jsou připravena pouze dvě sedadla, vůz je tedy jen čtyřmístný.
V interiéru stojí dále za povšimnutí monitor palubního systému s úhlopříčkou 6,5 palce (8 palců s MMI touch), který je zapušten do přístrojové desky v leskle černém rámecku a po zapnutí zapalování vyjíždí vzhůru do zorného pole řidiče. Středový panel přístrojové desky je natočený k řidiči, který tak má lepší přístup k ovládacím prvkům především automatické klimatizace. Ostatní funkce se ovládají prostřednictvím systému MMI (Multimedia Interface), jenž je umístěn na širokém stredovém tunelu. Jeho varianta MMI touch kombinuje navigační systém s pevným diskem a zadávání dat prostřednictvím touchpadu, s nímž může ridic ovládat snadno a rychle mnoho funkcí - cíl pro navigační systém nebo telefonní číslo lze například napsat prstem přímo na touchpad.
Velkorysý zavazadlový prostor ukrytý pod velkým zadním víkem s velkým úhlem otevření nabízí pozoruhodnou užitnou hodnotu a umožňuje snadnou manipulaci se zavazadly. Základní objem 535 litru lze sklopením operadel zadních sedadel zvětšit na 1 390 litru.
Spousta elektroniky na palubě
Audi se pokusilo maximálně omezit hmotnost vozu, výsledek ale není až tak přesvědčivý. Kombinovaná konstrukce z oceli a hliníku je přesto o 15 % lehčí než srovnatelná celoocelová karoserie a základní verze modelu 3,0 TDI s výkonem 150 kW (204 k) a převodovkou Multitronic má pohotovostní hmotnost ještě snesitelných 1 695 kg.
Karoserie je z více než 20 % vyrobena z lehkého hliníku. Jedná se o odlitky, hliníkové profily nebo hliníkové plechy. Hlavní zastoupení v konstrukci karoserie mají speciální oceli různých pevnostních tříd. Audi používá v mnoha oblastech také tzv. „tailored blanks” tvořené plechy ruzné tlouštky, které jsou ve více namáhaných zónách silnější a pevnější.
Audi dále připravilo pro A7 Sportback širokou paletu asistenčních systémů. Ty jsou vzájemně úzce provázané a spolupracují i s dalšími systémy ve vozidle, což zvyšuje jejich mnohostrannost. Základem asistenčních systémů je adaptivní tempomat ACC s funkcí Stop & Go, který využívá čtyři radarové senzory, videokameru a ultrazvukové senzory, zpracovává data z navigačního systému a sleduje celou řadu dalších signálu. Řidič si může pomocí MMI zvolit, zda se má zapnutý adaptivní tempomat ACC chovat „dynamicky“, „standardně“ nebo „komfortně“.
Dalším zajímavým asistenčním systémem je Audi side assist, který řidiče upozorňuje na kritické situace při změně jízdního pruhu v rychlosti od 30 km/h, a to na základe snímání situace vedle a za vozem pomocí radarového čidla. Důležitá dopravní značení vč. doplňkových značek rozpoznává speciální kamera. Řidič je na omezení upozorňován příslušnými symboly na displeji v panelu sdružených přístrojů nebo na přání na head-up displeji promítaném na čelní sklo.
Systém nočního vidění pracuje s infračervenou kamerou a na černobílém obrazu promítaném na displej v panelu sdružených přístrojů červeně označuje rozpoznané osoby pred vozidlem.
Pro A7 Sportback jsou k dispozici ruzné varianty bezpečnostního systému Audi pre sense, který podniká preventivní opatření v případě hrozící kolize. V provedení Audi pre sense basic reaguje systém na nestabilitu vozidla, pri níž napne bezpečnostní pásy na předních sedadlech, přivře všechna okna a upozorní vzadu jedoucí vozidlo blikáním výstražných světel.
V kombinaci s adaptivním tempomatem ACC Stop & Go je k dispozici verze Audi pre sense front, jejímž úkolem je pokud možno zabránit nárazu do vpředu jedoucího vozidla, případne omezit následky takové nehody. Pokud řidič v kritické situaci nebrzdí s dostatečnou intenzitou, systém automaticky zvýší brzdný tlak. Elektronický „anděl strážný“ začne v případě nutnosti částecně brzdit a preventivně přitáhne bezpecnostní pásy. Pokud řidič stále nereaguje, zvýší Audi pre sense front v dalším kroku brzdnou sílu a provede preventivní ochranná opatření. U vozidel se systémem Audi pre sense plus následuje ve fázi neodvratitelné nehody maximální brzdění, které dokáže snížit nárazovou rychlost až o 40 km/h.
Systém Audi pre sense rear je funkčně propojen se systémem Audi side assist. Pokud rozpozná riziko nárazu zezadu, upozorní vzadu jedoucí řidiče zapnutím výstražných blikačů. V případě zhoršující se situace aktivuje preventivní ochranná opatření.
Použití elektromechanického posilovače řízení v A7 Sportback umožnilo nabídnout dva nové asistenční systémy. Jedním z nich je Audi active lane assist, který kamerou sleduje vymezení jízdních pruhů. Jakmile vůz začne nechtěně opouštet svůj jízdní pruh, upraví systém směr jízdy automatickým zásahem do řízení. Druhou inovací je parkovací asistent, který dokáže vyhledat vhodné parkovací místo a prevzít rízení místo řidiče behem couvání do volné mezery.
Pro začátek se čtyřmi motory
Pojďme ale již raději pod kapotu. Zpočátku bude Audi dodávat modely A7 Sportback se čtyřmi motory V6, z nichž dva jsou zážehové a dva vznětové. Rozpetí výkonu je od 150 kW (204 k) do 220 kW (300 k). K dispozici budou výlučně automatické převodovky S-Tronic (DSG) a Multitronic (bezestupňová převodovky typu CVT) a pohon předních nebo všech kol. Všechny motory pracují s novým řízením chladicího okruhu, rekuperačním systémem (vyšším zapojením alternátoru při brzdění, nic více) a systémem Start-Stop.
Šestiválec 2,8 FSI dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW (204 k) při 5 250 min-1 a maximálního točivého momentu 280 N.m v rozsahu otáček do 3 000 do 5 000 min-1. Verze 2,8 FSI Quattro s automatickou převodovkou S-tronic zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,3 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 235 km/h. V průměru spotrebuje jen 8,0 l/100 km (emise CO2 187 g/km).
Motoru 3,0 TFSI s mechanicky poháneným kompresorem poskytuje nejvyšší výkon 220 kW (300 k) pri 5250 - 6500 min-1 a maximální točivý moment 440 N.m od 2 900 do 4 500 min-1. V kombinaci s S-tronikem a pohonem všech kol Quattro dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h jen za 5,6 s a při 250 km/h učiní další akceleraci přítrž elektronický omezovač. Normovaná spotreba je jen 8,2 l/100 km (emise CO2 190 g/km).
Turbodiesel 3,0 TDI je v nabídce ve dvou variantách. Výkonnejší z nich je vyladěna na 180 kW (245 k) od 4 000 do 4 500 min-1 a 500 N.m od 1 400 do 3 250 min-1. Také v tomto případě probíhá přenos hnací síly na vozovku prostřednictvím prevodovky S-tronic a pohonu Quattro. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládá tato verze za 6,5 s, nejvyšší rychlost je 250 km/h (elektronicky omezena) a průmerná spotřeba paliva pak 6,0 l/100 km (emise CO2 158 g/km).
Z hlediska emisí je nepřekonatelná varianta motoru 3,0 TDI, která bude následovat o trochu později. Přestože dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW (204 k) při 3 750 až 4 500 min-1, spotřebuje A7 Sportback s předním pohonem a bezstupňovou převodovkou Multitronic v průměru jen 5,3 l/100 km (emise CO2 139 g/km), a to pěi dynamice dokumentované zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,6 s a nejvyšší rychlostí 235 km/h.
Zákazníci se budou moci rozhodnout také pro verzi 3,0 TDI 150 kW s pohonem Quattro, která poskytuje maximální točivý moment 450 N.m místo 400 N.m u varianty s předním pohonem ve shodném rozpětí otácek od 1 250 do 3 500 min-1.
A7 Sportback přijde na trh se solidní základní výbavou, z níž jmenujme alespoň Audi pre sence basic, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, bezklíčové spouštení motoru tlačítkem Engine-Start-Stop, systém Start-Stop, světelný a deštový senzor, čtyřramenný multifunkcní volant s vencem obšitým kůží, bi-xenonové svetlomety, Audi parking system plus, Audi Sound System, elektromechanickou parkovací brzdu a elektricky ovládané zadní výklopné víko kufru. Mnohem bohatší ale bude nabídka příplatkové výbavy, která je na první pohled takřka nekonečná...
Audi A7 Sportback u nás bude možné objednávat již od srpna a první vozy budou dodány zákazníkum na podzim. Ceny v brzku dostupných verzí přikládáme.
Ceny Audi A7 Sportback
2,8 multitronic, 150 kW* - 1 331 200 Kč s DPH
3,0 TFSI S tronic quattro, 220 kW - 599 000 Kč s DPH
3,0 TDI multitronic, 150 kW* - 1 409 200 Kč s DPH
3,0 TDI S tronic quattro, 180 kW - 1 583 400 Kč s DPH
Verze označené * budou k dispozici později
Fotografie Audi A7 Sportback
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024 - Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- vyber motorky 11.01. 17:02 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB