Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A5 e-tron Quattro: další německý hybrid je tu
31.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Koncern VW představil již několik produkčních hybridů. V případě A5 nám ukazuje, jak by takový hybridní pohon mohl vypadat za pár let.
Zástupci koncernu Volkswagen ještě nedávno vozy s hybridním pohonem zarytě odmítali, dnes ale představují jeden hybrid za druhým. Z poslední doby můžeme vzpomenout třeba na Audi Q5 Hybrid nebo Porsche Panamera S Hybrid, které se vyznačují současným použitím benzinového a elektrického motoru. Dnes tu máme další příspěvek Audi do koncernové hybridní rodinky, jakkoli je zatím jen prototypem. Jde o A5 e-tron Quattro a vyznačuje se především odděleným využitím obou motorů pro každou z poháněných náprav.
Audi se tak rozhodlo jít cestou, kterou již pár let kráčí Lexus a na níž se v poslední době vydali i další výrobci, třeba Peugeot s modelem 3008 HYbrid4. Řešení spočívá ve využití nezávislého využití každého z motorů pro jedinou nápravu, typicky spalovacího pro tu přední a elektrického pro tu zadní. Výhody tohoto řešení jsou nasnadě - vůz dokáže využít pohonu 4x4 bez potřeby propojení obou náprav kardanem, využití mezinápravového diferenciálu a dalšího „hardware”. Pokud pak na zadní ose využije vůz motory přímo v kolech, přijde i o poloosy a nápravový diferenciál. Samozřejmě, jsou zde i nevýhody spočívající především ve složitém softwarovém sladění fungování všech systémů a také faktu, že vůz se tím pádem nutně stane autem s jedinou hnanou osou a připojitelným pohonem té druhé. Přesto je to řešení zajímavé.
Výše zmíněný způsob (tedy spalovací motor vpředu a elektrický vzadu) je ale vlastní např. zmíněnému Peugeotu, u Audi na to šli v případě A5 e-tron ještě trochu složitěji. Vůz totiž disponuje hned třemi motory, přičemž vzadu používá jediný, uprostřed uložený elektrický agregát klasickými poloosami starajícími se o pohon jednotlivých kol. Ano, další dva motory najdeme vpředu, kde se nachází kompletní hybridní ústrojí.
Pod kapotou Audi A5 e-tron Quattro tedy najdeme v prvé řadě dobře známý spalovací motor 2,0 TFSI s výkonem až 155 kW (211 koní), na který navazuje menší elektromotor o výkonu 33 kW (45 koní), jenž se stará pouze o přední kola. Tu zadní má na starosti silnější elektromotor o výkonu až 60 kW (81 koní). Standardně je tedy vůz pouze předokolkou využívající výkon TFSi a slabšího z elektromotorů, pokud to ale situace vyžaduje, zapojí se do hry i druhý elektrický agregát a udělá z A5 čtyřkolku.
Místo obvyklého kardanu a další techniky zaujmuly Li-Ion akumulátory o kapacitě 9,4 kWh, které dovolí vozu ujet nejvýše 40 kilometrů bez využití spalovacího motoru (jde tedy o plug-in hybrid, který si můžete před cestou nabít doma) a to do rychlosti 100 km/h. Při využití všech třech motorů je vůz schopen zrychlit na stovku za 5,9 sekundy a dosáhnout rychlosti až 228 km/h.
I přes využití docela omezeného množství akumulátorů bylo pro konstruktéry těžké udržet hmotnost vozu v rozumných mezích a museli použít drahé materiály jako uhlíková vlákna a hliník, aby dosáhli hmotnosti alespoň okolo 1 600 kg, která je podobná jako u standardní A5 TFSI Quattro. Jde ale o prototyp a využití těchto materiálů nebude v produkční verzi reálně možné, byla by příliš drahá.
Sluší se dodat, že Audi u A5 e-tron udává kombinovanou spotřebu 2,7 litru benzinu na 100 km. Není ale nejmenších pochyb o tom, že jde opět o spotřebu během prvních kilometrů jízdy v situaci, kdy jsou akumulátory dobité z jiného zdroje než rekuperací kinetické energie. Není to tedy úplně „férová” informace, neboť stovky kilometrů s touto spotřebou A5 e-tron těžko bude moci ujet a ani ony první desítky nebudou tak levné. Nabití akumulátorů také nebude zdarma...
Uvidíme, co z tohoto konceptu nakonec „vypadne” pro skutečný život. Audi si ale nedělá iluze a rovnou prohlašuje, že zařazení podobného vozu do sériové výroby je stále roky vzdálenou záležitostí. Zájemci o „koncernový hybrid” si tak zatím budou muset vystačit s jednoduššími řešeními, která jsou dnes na trhu k dispozici.
Prototyp Audi A5 e-tron Quattro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 58 minutami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 2 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 4 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva