Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A5 2012: facelift pohřbil další objemné víceválce
13.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Audi vyrukovalo s očekávanými inovacemi pro model A5 resp. S5. Mezi novinkami bohužel nechybí ani eutanazie motorů 4,2 V8 a 3,2 V6.
Další den, další pohřbené objemné motory s atmosférickým plněním. To je hlavní dojem, který na nás dýchl z faceliftu kupé, kabrioletu a sportbacku řady A5, jenž Audi právě představilo světu. Dosavadní motory 4,2 V8 pro provedení S5 a 3,2 V6 pro standardní A5 jistě nebyly volbou velké části zákazníků a jejich vyřazení z nabídky není novinkou, která by definovala celou „aktualizaci” modelu A5. Pro nás jde ale o symbol současného vývoje, který není radno přehlížet.
Musíme bohužel stále dokola opakovat, že letošní změny v nabídkách motorů nejsou vynuceny trhem a nejsou symbolem pokroku či přirozeného vývoje. Jsou projevem jediného: limitů pro emise CO2, které budou od roku 2012 platit ve všech zemích Evropské unie. Tolerovaným maximem je hranice 130 g/km nedosažitelná ani pro řadu malých aut. Pokud ji nějaké auto bez rozdílu třídy a zaměření překročí, bude zatíženo pokutou, která je - diplomaticky řečeno - nemalá. Pět eur za každý prodaný vůz a gram CO2 na kilometr přes limit zní mírně, ale tato částka platí pouze pro první gram nad limit. Již za čtvrtý a další Unie vyinkasuje neskutečných 95 euro.
Můžeme na tomto místě jen opakovat slova z našeho nedávného článku o Ferrari coby vítězi v boji za snižování emisí CO2. Jde o tak ohromné částky, které zatíží ceny nových vozů (vynásobte si částku 95 eur třeba 100 gramy CO2 nad limit, což není u výkonného vozu neobvyklé překročení a dojdete k částce okolo čtvrt milionu korun...), že výrobci investují již roky hlavně do toho, aby normované emise CO2 u svých aut snížili. A protože emise oxidu uhličitého jsou jen odrazem spotřeby paliva, vozy resp. jejich motory jsou dnes vyvíjeny tak, aby dosahovaly co nejnižší normované spotřeby, realitu klidně pomíjeje.
Prakticky všechny automobilky tak dnes kráčejí jediným směrem - za co nejnižší normovanou spotřebou paliva. To v souladu s naším článkem o vztahu otáček motoru a spotřeba paliva znamená jediné - motory maximálně zmenšit, aby výsledky testu normované spotřeby co nejméně zatěžovaly nárokem na pohon sebe sama. Test spotřeby totiž motory, zejména ty výkonné, zatěžuje jen minimálně a velkou roli v jejich spotřebě hraje vedle pohonu samotného auta zátěž generovaná samotným agregátem. Proto také BMW zamávalo atmosférickým šestiválcům, i když šlo o jedny z nejlepších benzinových motorů na světě. Proto Mercedes likviduje osmiválec 5,5, i když jde o skvělé dílo.
A proto také Audi bez milosti popravilo motor 4,2 V8 a nahradilo jej agregátem 3,0 TFSI, který je na papíře mnohem úspornější, neboť je zkrátka „menší”. Dávno o něm víme přitom, že v praxi má vyšší spotřebu než starší 4,2 V8, pokud od něj žádáte více z jeho 333 koní. Stejný osud stihl motor 3,2 FSI ve prospěch téhož žíznivého šestiválce TFSI naladěného na výkon 272 koní. Zajímá někoho, že tato změna pro řadu uživatelů v praxi jaksi nefunguje? Možná nás, zákazníky, ale ne automobilku, ta jede podle evropských not. A ty velí jediné: co vyjde v našem testu, to je pravda. Vývoj motorů se dnes zkrátka řídí tím, jak kdo naspecifikuje test normované spotřeby a nikoli tím, co zákazníci toho kterého auta žádají. A zákazníci sportovního modelu jako je Audi S5 určitě netouží po tom přejíždět Evropu křížem krážem na tempomat v 90 nebo 130 km/h. Přesto je jim nucen (alternativa v nabídce samozřejmě nezůstává) motor, který je pro takové fungování optimalizován.
Omlouvám se za delší úvod, ale považuji za nezbytné opakovat třebaže každý den pravé příčiny současných změn na trhu. Ačkoli vyřazení motorů 4,2 V8 a 3,2 V6 z nabídky A5 bude trápit jen menší část z vás, principielně jde o zásadní událost. Stejným způsobem totiž může být za pár let z nabídky vyřazeno cokoli, co máte rádi, ale nevejde se do evropských, amerických či jiných norem. Ale pojďme se podívat také na to, co dalšího inovovaná A5 přináší.
Předně je to pochopitelně jiný vzhled. Eleganci dosavadní A5 se automobilka pokusila posunout dále novým předním nárazníkem, pozměněnou maskou chladiče a zřejmě nejvýrazněji nižšími, vizuálně protáhlejšími předními světly s LED pro denní svícení, která se více podobají těm použitým u nové A6 a dalších nedávných novinek Audi. Upraveny byly i tvary kapoty motoru, jakkoli této změny si možná na první pohled nevšimnete - jsou prý svalnatější a spolu s již zmíněnými změnami vyvolávají dojem nižšího a širšího vozu.
Boční partie vozu se zdají být nedotčeny, inovovanou záď pak odlišují opět především jinak pojaté světlomety s LED a drobné odlišnosti na nárazníku. Zejména úpravy nárazníků pak vůz bez ohledu na karosářskou verzi lehce prodloužily (+ 1 mm). Vnější odlišnosti uzavírá blíže nespecifikované doplnění nabídky laků karoserie na 16 odstínů, u kabrioletu můžete volit ze čtyřech odstínů plátěné střechy.
Jak už to u podobných faceliftů bývá, změny v interiéru jsou o poznání decentnější. Automobilka hovoří obecně o kvalitnějších materiálech a ještě lepším zpracování, konkrétně ale zmiňuje následující.
Širšího spektra se dočkala nabídka volantů včetně jednoho se zploštělou spodní částí. Jak můžete vidět na přiložených snímcích, volant má nyní chromem lemované spodní rameno a dálkové ovladače na zbylých dvou. Podobně drobnými změnami pak prošel klíček zapalování, volič automatické převodovky, ovladač systému Audi drive select a ovládání ventilace. Všechny tyto prvky mají nyní navíc bílé podsvětlení místo červeného.
Vnitřek podle očekávání neminulo rozšíření nabídky obložení palubní desky či čalounění sedadel, automobilka konkrétně zmiňuje hliníková a dřevěná obložení, nabídku kůže Nappa místo Valcona a abychom byli úplní, provedení A5 Sportback nyní bude možné pořídit také jako pětimístné.
Novinky pod kapotou jsme již částečně probrali, ale spíše ve smyslu „co již v nabídce motorů nenajdeme”. A co po zmíněné motorové apokalypse zbylo? Všechny méně výkonné agregáty zůstaly bez výraznějších změn - mezi „benzíny” je tak nadále základem 1,8 TSI se 125 kW (170 koní výkonu), který se dle slov automobilky chlubí hlavně normovanou spotřebou 5,7 litru naturalu na 100 km (ani ta mimochodem nestačí na vyhovění limitu emisí CO2 - vypustí jich 134 g/km). Silnější alternativou je 2,0 TFSI se 155 kW (211 koní) a na vrcholu možností pro běžnou A5 je již avizovaný motor 3,0 TFSI naladěný na rovných 200 kW (272 koní).
Pro všechny varianty modelu S5 pak zůstává v nabídce již jen jediný motor - 3,0 TFSI s nejvýše 245 kW (333 koňmi výkonu). Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne u verze kupé za 4,9 sekundy a dosáhne elektronicky omezené rychlosti až 250 km/h. To budou čísla jistě skutečná, spotřeba paliva ve výši 8,1 litru benzinu na 100 km je ale zcela iluzorní, pokud tedy pojedete jakkoli jinak než podle odpovídající euronormy. Vizuální změny u S5 odpovídají těm u A5, ze zbylých technických novinek dodáme snad jen informaci o doplnění nabídky o zadní diferenciál s omezenou svorností pro kupé a kabrio. Dosud byl k dispozici jen pro S4 a A5 Sportback.
Nabídka naftových motorizací nyní čítá základní 2,0 TDI, nyní naladěný na výkon až 130 kW (177 koní), který se opět chlubí hlavně spotřebou paliva - ta činí v kombinovaném cyklu 4,7 litru nafty na 100 km. Odpovídající emise CO2 pak mají hodnotu 122 g/km. Pro náročnější jsou připraveny dva motory 3,0 TDI. První má pro tento agregát klasický nejvyšší výkon 150 kW (204 koní) a se spotřebou 4,9 litru nafty na 100 km (129 g CO2/km) v A5 kupé je prý vůbec nejúspornějším dieselovým „šestihrnkem” světa. Výkonnější verze 3,0 TDI se chlubí až 180 kW (245 koní) výkonu, v tomto případě automobilka zatím nezveřejnila ani spotřebu, ani dynamiku.
Dosud nemáme informaci o tom, že by A5 měla dostat zbrusu nový šestiválcový diesel s až 313 koňmi výkonu, který nedávno zažil premiéru v nové A6 Avant. Zřejmě se tak nestane. Jisto naopak máme v tom, že všechny motorizace jsou bez možnosti volby nabízeny se systémem start and stop a částečnou rekuperací brzdné energie přes alternátor.
O přenos výkonu na vozovku se nadále stará v závislosti na verzi buď přední nebo obě osy s koly od 17 do 20 palců, na která výkon směřuje přes manuální či automatické převodovky (dvouspojkový S tronic se sedmi stupni - podle tiskové zprávy řadí rychlostí blesku). Nemáme zprávu o tom, že by kterýkoli z modelů přišel o možnost volby přímo řazené převodovky, což je pro dnešní dobu typické stejně jako downsizing, a tak si zřejmě bude možné pořídit „manuál” i do S5 kupé a kabriolet (ve Spotrbacku není tato možnost k dispozici od začátku). Novinkou je naopak upravené řízení s elektromechanickým posilovačem. Vzhledem k tomu, že má v prvé řadě snížit kombinovanou spotřebu až o 0,3 litru paliva na 100 km od něj žádnou řidičskou lábuž neočekáváme, ale tu volanty Audi nezprostředkovávaly ani dříve.
Bezpečnostní novinky v nabídce zahrnují sledování chování řidiče s cílem poznat, že je unavený a má si od řízení na chvíli odpočinout. Tento prvek bude součástí standardní výbavy, za příplatek si pak budete moci pořídit systém udržování jízdního pruhu (vč. aktivní korekce řízení), pomocníka pro bezpečnou změnu pruhu nebo systém aktivní ochrany před kolizí s autem před vámi.
Z komfortních a informačně zábavních prvků stojí mezi novinkami za zmínku doplnění standardu o autorádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory, příplatkové prvky pak nově budou čítat mj. palubní systém MMI s navigací využívající mapy Google, který podobně jako řada předchozích slavil premiéri v nové generaci A6.
Změny v cenách A5 resp. S5 automobilka zatím konkrétně nespecifikovala, hovoří ale o tom, že jsou pouze drobné. Jako příklad uvádí navýšení ceny u modelu A5 Coupé 2,0 TFSI o 200 Eur, na kompletní ceník si ale ještě musíme počkat. Vůz by měl být k objednání již během následujících týdnů, dodání prvním zákazníkům by pak mělo proběhnou v průběhu letošního podzimu.
Fotografie Audi A5 Coupe 2012
Fotografie Audi A5 Cabrio 2012
Fotografie Audi A5 Sportback 2012
Technické specifikace všech tří karosářských provedení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch