Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A3 Sportback g-tron: další marný pokus o zelený zázrak
1.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Další premiérou Audi pro Ženevu je nová A3 Sportback s označením g-tron. O elektřinu už ale nejde, hlavní roli hraje uměle vyráběný zemní plyn e-gas.
Ptáte se, co vlastně značí spojení slov Audi a tron? Ve stručnosti řečeno s velkou pompou představované koncepty, z nichž se produkční vozy obvykle nestanou. Všechno ostatní jsou proměnné.
V Ženevě totiž Audi představí i jinou „A3 tron”, přesněji A3 e-tron 2013, která je plug-in-hybridem. Před léty se stejně jmenoval čistý elektromobil, model R8 e-tron je jím též. Jako e-tron Spyder se ale už představil dieselový hybrid, a hybridní, ovšem benzinová, byla také A1 e-tron. Taková Audi A6 L e-tron je spíše ingolstadtská Ampera a A5 e-tron Quattro je sice také hybrid, ale ten, který má jeden motor vyhrazen pouze přední a druhý pouze zadní ose. Do této „troní vřavy” pak vstupuje A3 Sportback g-tron, které zase něčím jiným.
Podstata samotného auta je vlastně velmi prostá. Nejde o nic jiného než novou A3 Sportback schopnou spalovat stlačení zemní plyn alias CNG. To nezní moc utopicky ani zaslepeně ekologicky, spíše než ukázat schopnost ingolstadtských konstruktérů přestavět auto na pohon zemním plynem (což věru není velká pýcha) má totiž propagovat schopnost Audi průmyslově vyrábět obdobu zemního plynu, které říká e-gas. A to už trochu utopie je.
Dříve jsme se tomuto tématu nevěnovali, a tak věc stručně shrneme na tomto místě. Audi se rozhodlo v německém Wertle postavit továrnu na výrobu tzv. e-gas, což je vlastně průmyslově vyráběný metan, nejvýznamnější složka zemního plynu. Je to hloupost od pohledu, neboť továrna spotřebovává elektřinu (která už sama o sobě může pohánět auta, je ale problém ji uložit) používanou na elektrolýzu vody. Tou je získáván vodík (také ten může pohánět auta ať už spalováním, nebo přes palivové články, ale i ten se problematicky skladuje), který je dále spolu s CO2 používán k výrobě metanu. Ten už se dá skladovat snáze a auta pohání osvědčeným způsobem. Samotná elektřina je pak získávána z tzv. obnovitelných zdrojů a tím jsme hned u dvou zaklínadel doby.
Audi zkrátka bez ohledu na energetickou a ekonomickou efektivitu tlačí tento způsob pohonu aut jakožto „uhlíkově neutrální” - elektřina kupř. z větrné elektrárny CO2 negeneruje a samotná výroba metanu jej dokonce eliminuje. Že se jinde jiná elektřina musí vyrobit konvenčním způsobem, že by se i ta vyrobená z obnovitelných zdrojů dala využít efektivněji než k dalším dvěma přeměnám (na vodík a na metan) nikoho nezajímá, prostě g-tron na konci není strůjcem nových emisí CO2 a to stačí.
Tohle vážně není spása pro svět, továrna ve Werlte je naštěstí s to vyrobit jen toliko „CO2-neutrálního” e-gas pro 1 500 vozů, které ročně ujedou 15 000 kilometrů, a tak se ani nedá čekat, že by tento nápad pohnul světem. Pokud si ale odmyslíme tuto zelenou přetvářku, je g-tron autem schopným spalovat i přírodní zemní plyn ve stlačené podobě a jezdit i na benzin. A to už nijak utopicky nezní.
Autu tedy byly přidána dvojice nádrží na stlačený zemní plyn z CFRP, které jsou s to pojmout při tlaku 200 barů až 7 kilogramů paliva, každá. Bez zajímavosti není, že vzhledem k použitému materiálu i obsahu nádrže váží v naplněném stavu o 27 kg méně než plná nádrž benzinu. Dohromady tedy můžete mít ve voze až 14 kg CNG nebo onoho e-gas, původní benzinová nádrž o objemu 50 litrů zůstává nedotčena. Pro představu, vzhledem k vyšší výhřevnosti CNG (13,16 kWh/kg) odpovídá 14 litrů tohoto paliva asi 21 kilogramům, tedy cca 31 litrům benzinu, jedním dechem je ale třeba dodat, že vzhledem k nižší termodynamické účinnosti motoru při spalování CNG se poměr kilogramů CNG a benzinu přibližně vyrovnává.
To ostatně napovídají i parametry použitého motoru 1,4 TSI, který se běžně dodává ve výkonových variantách od 90 kW výše, v A3 g-tron disponuje maximálně 81 kW (110 koní), které vůz dokážou posunout ke stokilometrové rychlosti za 11 sekund a zajistit mu maximálku až 190 km/h. Kombinovaná spotřeba CNG nebo e-gasu činí 3,5 kg na 100 km a vůz by tedy měl čistě na plyn ujet až 400 km, přímé emise CO2 činí 95 g/km, což je dáno charakterem vstupního paliva. Spotřebu benzinu Audi přímo neudává, konstatuje ale, že jen na benzin umí A3 g-tron ujet až 900 km, což by odpovídalo kombinované spotřebě menší než 5,6 litru benzinu na 100 km.
Pokud Audi vůz uvede na trh jakožto alternativu k dieselům a benzinům, není třeba nic dodávat, bude to jistě zajímavá možnost navíc. Pokud ale bude bazírovat na primárním poslání vozu coby „spalovače e-gasu” jako hyperekologického paliva, moc vážně ho asi brát nepůjde...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.
G-tron je v podstatě standardní A3 Sportback upravený pro spalování CNG. Audi jej ale považuje za součást širšího projektu průmyslové výroby metanu, kterému říká e-gas
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva