Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A3 Sportback 2013 detailně: prostornější i lehčí
20.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ živé foto, video) Praktičtější verze A3 dorazí s třemi „benzíny”, jedním turbodieselem, větším prostorem a hmotností sníženou až 90 kilogramů.
Půl roku po premiéře třídveřového modelu na ženevském autosalonu přichází ke slovu také praktičtější verze Audi A3. Nový Sportback se podle veškerých očekávání ukáže příští týden v Paříži, jeho vzhled ale nějaká překvapení nepřipouští. Německá automobilka jednoduše pokračovala v evoluci designu, který nakousla prakticky již v roce 1996, kdy bylo první Audi A3 uvedeno na trh. Oproti třídveřové verzi tak (stejně jako u předchozích dvou generací) navíc dorazí dvojice bočních oken a protažená, ale přesto svažující se záď.
S délkou 4 310 mm, šířkou 1 780 mm a výškou 1 425 mm by přitom novinka měla být jen nepatrně větší než odcházející model. Největší nárůst tak lze vystopovat u rozvoru, jehož délka 2 636 mm narostla o 58 mm. Z toho samozřejmě profitují zejména pasažéři na zadních sedadlech, kteří mají oproti třídveřovému modelu o 35 mm více místa na nohy. Mimo to pak posádka může počítat se zavazadlovým prostorem o objemu 380 litrů, který může být sklopením sedadel navýšen až na 1 220 l. Opěrky sedadel jsou přitom děleny v poměru 60:40.
Po vzoru ostatních modelů podepírá nový Sportback modulární platforma MQB, kterou koncern VW Group vyhradil kromě třídveřové „Á trojky“ také sedmé generaci Golfu, třetí generaci Seatu Leon nebo nové Škodě Octavia. To kromě snižování nákladů znamená především nižší hmotnost, která se u Audi projevuje ztrátou 90 kg oproti předchůdci. Pětidveřová A3 s motorem 1,4 TFSI tak při nájezdu na váhu ukáže hodnotu pouze 1 205 kg.
Vzoru třídveřového modelu pak Sportback následuje také při výběru pohonných jednotek. Do prodeje se totiž novinka dostane na počátku příštího roku jen s jedním turbodieselem a dvěma benzinovými motory, další agregáty se objeví v následujících měsících. Stejně jako model S3 nebo ekologická varianta TCNG o výkonu 109 koní, která se pyšní emisemi CO2 30 g/km a ke svému pohonu vyžaduje „e-plyn Audi“.
Co přesně si pod tím můžeme představit? S největší pravděpodobností obyčejný zemní plyn, do kterého Audi přidává některá vlastní aditiva. E-plyn totiž hodlá vyrábět pod vlastní střechou a následně zřejmě dodávat nezávislým stanicím. TCNG ovšem není jedinou ekologickou variantou Sportbacku. V roce 2014 má totiž dorazit A3 e-tron, které značka popisuje jako výkonný plug-in hybrid.
Nápovědu o tomto pohonném ústrojí by nám přitom mohla poskytnout hybridní verze Audi A1 e-tron, která měla být původně zavržena, ale nakonec si zřejmě díky změně motoru cestu do výroby najde. Než se tak ale stane, pojďme se podívat na to, co je vlastně pevně dané. A tím je základ dieselové nabídky spočívající v motoru 1,6 TDI.
S výkonem 105 koní a šestistupňovým manuálem je u něj jisté zrychlení z klidu na stovku za 10,9 sekundy a nejvyšší rychlost 194 km/h, přičemž spotřebovat má průměrně 3,8 l/100 km. Je tedy stejně žíznivý jako třídveřový model, což znamená, že při volbě příplatkové automatické převodovky S tronic můžete počítat se spotřebou 3,9 l/100 km.
Pro milovníky vyšších rychlostí se pak v nabídce objeví dvoulitrový turbodiesel ve dvou specifikacích. Ta první produkuje 150 koní a 320 Nm točivého momentu, což Sportbacku stačí na zrychlení 0-100 km/h za 8,4 s, nejvyšší rychlost 213 km/h a spotřebu 4,6 l/100 km. Tím za třídveřovým modelem zaostává jen o dvě desetinky litru.
Druhá verze motoru 2,0 TDI již šponuje výkon na 184 koní a točivý moment 380 Nm. Akcelerace se díky tomu zkrátila na 7,4 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost vyšplhala na 213 km/h. Spotřeba klesla na 4,3 l/100 km, k jejímu dosažení ale budete potřebovat lehkou pravou nohu. A to i ve třídveřové verzi, která na tento motor rovněž čeká.
Nabídku benzinových motorů otevírá čtyřválec 1,2 TFSI naladěný na 105 koní a 175 Nm. S automatem má zvládat zrychlení na stovku za 10,7 sekundy a nejvyšší rychlost 193 km/h. Spotřeba paliva by měla činit jen 4,9 l/100 km, což bude zřejmě stejná hodnota, na jakou dosáhne i standardní Audi A3, až v lednu 2013 tento motor dostane rovněž.
Další v řadě je motor 1,4 TFSI, o němž již byla řeč ve spojitosti s nízkou hmotností. Tomu se nemůžeme divit, ve srovnání s předchozí pohonnou jednotkou téhož objemu je totiž o 21 kg lehčí. Přesto produkuje 122 koní a 200 Nm, zvládá zrychlení 0-100 km/h za 9,3 s, nejvyšší rychlost 203 km/h a spotřebuje 5,3 l/100 km.
V průběhu roku ovšem bude zastíněn svou vlastní výkonnější verzí, která dává řidiči k dispozici 140 koní a 250 Nm točivého momentu. To již stačí na sprintování z klidu na stovku za 8,4 sekundy a maximálku 213 km/h, přestože spotřeba by stejně jako v případě výkonnějšího turbodieselu měla klesnout. A to na 4,7 l/100 km.
Posledním v řadě je motor 1,8 TFSI vyladěný na 180 koní a 250 Nm, který s manuální převodovkou zvládá akcelerovat za 7,3 s a rozjede se až na 232 km/h. Spotřebovat by přitom měl jen 5,6 l/100 km, zatímco automatický S tronic tuto hodnotu o jeden litr na 100 kilometrů navyšuje. Při sprintu by ale měl být o jednu desetinku sekundy rychlejší.
Do prodeje se má nový Sportback dostat v únoru, tedy pouhý měsíc poté, co bude v České republice plně dostupná nabídka všech motorizací pro třídveřové Audi A3. Volit bude možné mezi standardním šestistupňovým manuálem a automatickou převodovkou S tronic, stejně jako bude volitelný pohon předních kol nebo quattro.
Dopřát si budete moci také výbavu S line, která pětidveřovému modelu přihodí agresivněji stylizované nárazníky, pár spoilerů a větší kola. V takovém případě ale nepočítejte s cenou 22 500 Eur (v přepočtu 526 500 Kč), za jakou bude základní Sportback 1,2 TFSI startovat v Německu.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Živé foto Audi A3 Sportback 2012 z pařížského autosalonu
Kompletní galerie oficiálních snímků Audi A3 Sportback 2012
Nové Audi A3 Sportback je evolučním počinem po stránce designové. Navýšení prostoru doprovázené úbytkem hmotnosti bychom ale mohli považovat spíše za revoluci. Zvláště, když podobně „nakaženy” budou i další vozy koncernu
První oficiální video s Audi A3 Sportback 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva