Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A3 e-tron: další zbytný elektromobil
9.4.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Audi představilo další prototyp s označením e-tron v názvu. Tentokrát jde o ryzí elektromobil, nezdá se však, že by přinášel cokoli převratného.
Audi už před nějakým tím pátkem začalo slovem „e-tron” označovat všechny koncepty aut, které tím či oním způsobem využívají elektrického pohonu. Jde buď přímo o elektromobily, nebo hybridy nejrůznějších forem. Naposledy jsme vám představili prototyp Audi A5 e-tron Quattro, který se vyznačuje vcelku specifickým technickým řešením. Využívá hned tří motorů, z nichž jeden je konvenční spalovací a druhý, elektrický mu pomáhá stát se hybridem. Třetí, opět elektrický má pak na starosti výlučně zadní nápravu a délá tak z vozu „čtyřkolku” bez použití kardanu směřujícího od přední osy k zadní. To je jistě zajímavé řešení, jen o pár dní později ale vyrukovalo Audi s dalším e-tronem na bázi modelu A3. Nic moc novátorského ovšem v tomto případě ke slovu nepřišlo.
Že se vůz neodlišuje svým vzhledem, na tom by nic až tak zvláštního nebylo, jde o technickou studii. Zvenku tak na A3 e-tron nenajdeme jediné významné vzhledové specifikum, snad pouze absence výfuku v zadních partiích dává tušit, že tady něco nehraje. Při zkoumání interiéru pak narazíme na odlišnou přístrojovou desku a vše je jasné - tento e-tron je ryzím elektromobilem. Krom jiné přístrojovky navíc zaujme i vyhřívaným čelním sklem, pozměněným systémem klimatizace a sedadly s čalouněním v kombinaci kůže-alcantara, přičemž první dva z těchto prvků opět souvisí se způsobem pohonu.
O ten se stará elektromotor o výkonu nejvýše 100 kW (136 koní) a točivém momentu až 270 Nm. To pro běžné využití nejsou špatná čísla, dynamika je ale na úrovni vozu citelně slabšího - zrychlení na stovku za 11,2 sekundy a maximální rychlost 145 km/h nejsou nikterak oslnivé hodnoty. Nejvyšší rychlost je navíc zjevně „tvrdě” omezena - podívejte se na rychloměr cejchovaný jen do 160 km/h, tady se s vyšší rychlostí nepočítá za žádných okolností.
Důvody pro často nevalné dynamické parametry jinak relativně silných elektromobilů jsou obvykle dva a v tomto případě platí jistě oba. Prvním je snaha o minimalizaci spotřeby elektrické energie, která by při trvale vysoké zátěži elektromotoru byla příliš vysoká vzhledem k tomu, jakou kapacitou dnešní elektromobily disponují resp. mohou disponovat. Efektivita elektromotoru navíc se zvyšující se zátěží klesá, a tak se automobilky snaží trvalé vysoké zátěži vyhnout omezením maximální rychlosti. Akcelerace je pak nepřesvědčivá kvůli vysoké hmotnosti vozu dané opět akumulátory, které jsou i přes nevalnou kapacitu velmi těžké.
V případě konceptu A3 e-tron Audi přesnou hmotnost vozu nezmiňuje, víme ale, že kapacita jeho Li-ion akumulátorů je 26,5 kWh. To samo o sobě není mnoho (i po zvážení nižší účinnosti spalovacího motoru jde o ekvivalent přibližně osmi litrů nafty), hmotnost takové sady bude ale vysoká. Li-ion akumulátory v poměru kapacita/hmotnost málokdy překročí hranici 0,1 kWh na kilogram, a tak lze v A3 e-tron počítat s nejméně čtvrt tunou akumulátorů navíc. A to je příliš mnoho hmotnosti navíc na to, aby ji bylo možné eliminovat úsporami na jiných místech - e-tron tak dozajista bude znatelně těžší než konvenční A3 a tomu odpovídá i jeho akcelerace z klidu na 100 km/h.
Aby toho nebylo málo, elektromobily mají zásadní problém v kombinaci dojezdu na jedno nabití akumulátorů a doby potřebné pro jejich dobití. Pokud jsme hovořili o 26,5 kWh jako ekvivalentu 8 litrů nafty, dokážete si sami představit, jak daleko na takové množství paliva dojedete. A pokud nikoli, Audi vám napoví - udává 140 km za optimálních podmínek. Ale zatímco 8 litrů nafty natankujete u čerpací stanice asi tak za půl minuty, akumulátory A3 e-tron se v běžné síti dobíjejí plných devět hodin. Speciální 400V nabíječ pak dobu potřebnou pro nabití zkrátí na čtyři hodiny.
Pokud si shrneme vše podstatné, máme tu vůz, který dokáže jet 145 km/h, zrychlí na stovku za více než 11 sekund, váží přibližně 1,7 tuny, ujede na jedno „natankování” maximálně 140 kilometrů a u „čerpací stanice” předtím musí strávit devět hodin času. Opravdu si u Audi myslí, že takto vypadá budoucnost automobilové dopravy? Já si to tedy nemyslím a divím se, že automobilky vůbec mají nutkání podobné elektromobily připravovat, třebaže jen ve formě konceptů. Jejich využitelnost v praxi je v této podobě ve srovnání se stávajícími konvenčními auty zlomková.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva