Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A1 Quattro: ani S1, ani RS1, přesto s 256 koňmi
21.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Toto není žádný koncept nebo unikát pro parádu. Audi odhalilo nadupané produkční A1 Quattro, které zatopí i modelům S vyšších tříd.
O tom, že Audi vyrukuje s ostrým provedením modelu A1 se hovoří snad už od jeho prvního představení. Dlouho se ale nedělo vůbec nic a až později přišla automobilka s verzí poháněnou motorem 1,4 TFSI naladěným na 185 koní. To dokonce překonávalo možnosti, které nabízely malé koncernové hot hatche jako Škoda Fabia RS nebo Volkswagen Polo GTI, přesto si tato verze nezačala říkat S1. Důvod? Nemá přece Quattro a eSkové Audi bez pohonu všech kol by automobilce jistě někdo vyčetl.
V tu chvíli se zdálo, že žádná S1 nikdy nebude, neboť s pohonem 4x4 se pro platformu A1 dříve nepočítalo, ale to se u Audi rozhodli změnit. V předstihu avizovali, že A1 Quattro připravují a to byla i nová šance pro S1. Jenže nějaký čas se ani ve spekulativní rovině nedělo nic, až se chvíli před premiérou verze A1 Sportback z ničeho nic objevila v katalogu náhradních dílů informace o verzi A1 Quattro 2,0 s výkonem 250 koní. To bylo na S1 pro změnu až příliš, však takové provedení by se blížilo svým výkonem výše postavené S3. Měli jsme tedy za to, že jde o „maskovanou” verzi RS1, nakonec je ale všechno ještě trochu jinak.
Audi totiž před pár hodinami oficiálně odhalilo vůz nazvaný prostě A1 Quattro a dá se tak říci, že předchozí únik informací byl téměř přesný. Nevíme, jestli firma nechce znovu použít značení A1 či RS1 podobně jako se BMW vyhýbá jménu M1, nebo chce tento výjimečný model využít jako velké entré pohonu všech kol pro nejmenší řadu, faktem ale je, že RS1 by se vůz klidně jmenovat mohl. Pod jeho kapotou se totiž nachází dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem naladěný na výkon až 188 kW (256 koní) posazený do 6 000 ot./min a točivý moment 350 Nm trůnící v rozmezí 2 500 a 4 500 ot./min.
To jsou ohromující hodnoty, uvážíme-li, o jak velké auto se jedná. Nikdo dnes na trhu nenabízí nic takového, tyto cifry jsou obvykle vyhrazeny hot hatchům o třídu vyšším. Výkon dále směřuje - světe, div se - přes šestistupňovou manuální převodovku na kola obou náprav (řešený je pomocí mezinápravové spojky Haldex poslední generace jako u koncernových kompaktů). Výsledná dynamika je opět vzhledem k třídě vozu famózní: z 0 na 100 km/h zrychluje A1 Quattro za 5,7 sekundy a dosáhne rychlosti až 245 km/h. Audi tak redefinuje pojmy jako je „kapesní raketa” nebo „splašený nákupní vozík”, cesty po nákupech by tento vůz mohl opravdu řádně urychlit. Přitom je alespoň na papíře docela úsporný - kombinovaná spotřeba v evropském cyklu má činit 8,5 litru benzinu na 100 km jízdy.
Začali jsme nezvykle motorem a dynamikou, neboť právě tyto záležitosti charakterizují vůz nejlépe, ale ani zbylé informace o technice a vzhledu nejsou nezajímavé. Začít můžeme u podvozku, který se vzhledem k použití pohonu všech kol pochopitelně vzdal zadních vlečených ramen s torzní příčkou a sází na kombinaci zavěšení typu McPherson vpředu a víceprvkového vzadu. Výrobce tvrdí, že jeho nastavení bylo uzpůsobeno výkonu tohoto modelu a nemáme důvod tomu nevěřit. Dosvědčovat to má i použití zvláštních 18" kol s centrální maticí používajících pneumatiky s rozměry 225/35 R18.
Specifické je pro toto provedení i elektrohydraulické (nedělejme si ale příliš velké naděje, že se nebude se chovat jako klasická „elektrika”...) řízení s ostrým poměrem 14,8:1, pomoci dobrým pocitům z jízdy má i nově naladěné ESP, které prý půjde zcela vyřadit z činnosti. Zlepšit se také mělo rozložení hmotnosti mezi nápravy, konkrétní čísla ale neznáme.
Po stránce vzhledu pro vás tato A1 může představovat hned dvojité déja-vu. Dodávána bude výlučně v bílém barevném provedení s již zmíněnými 18" koly, která odkazují na někdejší slavné rallyeové speciály značky. Není to ale jediná příležitost, při které jsme mohli něco podobného vidět. Na stejnou notu totiž hrálo vizuální provedení jedinečné A1 Clubsport Quattro - jejích 503 koní soupeřících s 1 390 kg hmotnosti sice novinka nemá, na první pohled ale vypadá skoro stejně. Předoráno má tedy dnešní novinka více než dobře.
Abychom byli konkrétní, dostala A1 Quattro do vínku krom zvláštních kol a bílého laku karoserie také černě lakovanou střechu a spodní část třetích dveří. Nové nárazníky jsou jakousi kombinací toho, co nabízí standardní verze a co jsme mohli vidět na Clubsportu, charakterizující je ale pro vůz především ten přední, jehož mohutné otvory pro přísun chladícího vzduchu po stranách doplňuje konfekčněji pojatá střední část. Nové jsou též výraznější boční prahy, vcelku výrazné křídlo na třetích dveřích a difuzor pod zadním nárazníkem, který skrývá i dvojici nepřehlédnutelných koncovek výfuku.
Vnitřek vozu je o poznání méně dramatický než jeho technika a zevnějšek - krom sportovních sedadel, hliníkových nášlapů pedálů a jiné řadičky je tu znovu i nešťastný volant se zploštělou spodní částí. Vše takřka doslova zaobaluje čalounění černou kůží Nappa s červeným stehováním. Zajímavým detailem je upravená přístrojová deska s červeným pozadím otáčkoměru a černým pozadím rychloměru.
Proč Audi s tímto vozem vyrukovalo právě nyní nám není úplně jasné, snad jej máme brát jako vánoční dárek. Pak tedy děkujeme, je to opravdu pěkné nadělení. Vzhledem k tomu, že půjde o evropskou záležitost (v tuto chvíli prý Audi dokonce nepočítá ani s variantou s pravostranným řízením) připadá v úvahu veřejá premiéra až na březnovém autosalonu v Ženevě a právě v březnu 2012 by se vůz měl dle předchozích spekulací začít vyrábět. Do prodeje by se měl dostat okolo poloviny následujícího roku, o ceně se zatím jen spekuluje. Britská média hovoří o cifře okolo 40 000 liber (tedy cca 1,2 milionu Kč), což je částka dosti vysoká, vzhledem k produkci omezené na 333 vozů ale nikoli nereálná. Audi ovšem nevylučuje, že by do prodeje mohlo dostat i lehce jinak koncipovanou RS1 dostupnou alespoň o trochu širšímu publiku. Další detaily se prý dozvíme v lednu...
Kompletní galerie snímků Audi A1 Quattro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Expert rozebral vrcholnou „papalášskou” Ladu na díly. A objevil komponenty ze všech koutů světa
včera - Elektrická Kia se zrychlením supersportů ruinuje majitele, roční se po obřím propadu hodnoty prodává téměř za polovinu
včera - BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
včera - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
včera - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva