Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
ATS Sport 1000: superlehký sporťák chce zašlapat Radical do země
8.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Italská manufaktura ATS se hlásí o pozornost a britský Radical z toho asi nebude mít radost. Na trh uvádí okruhový Sport 1000, v plánu je i silniční verze.
O reinkarnovanou italskou značku ATS, původem ze 60. let a založenou jako „trucpodnik“ proti Enzovi Ferrari, jsme poprvé zavadili poté, co vyšlo najevo, že chystá návrat lehkého sportovního kupé 2500 GT. Tehdy jsme narazili také na její první novodobý počin - kompaktní okruhovou placku Sport 1000, připomínající stroje Radical a poháněnou motory ze superbiků. Postavit ATS 2500 GT asi ještě chvíli potrvá, firma však má hotovou závodní tisícovku a poprvé ji prezentuje oficiálně.
ATS se ve své tiskové zprávě odvolává na jednoduchost sportovních aut ze šedesátých let a naznačuje, že měli při návrhu dvousedadlového stroje stejnou vizi. Rozdíl má být jen v použití nejmodernějších technologiích, lepší aerodynamice a současných výkonech. Platforma Sport 1000 je vyrobena z ocelového rámu, doplněná hliníkovými panely a váží neuvěřitelných 55 kg. Zbytek karoserie je vyrobený z plastu vyztuženého skelnými vlákny (GRP), její demontáž trvá jen pět minut a váží pouze 57 kg.
Zní to skoro neskutečně, ale kompletně nastrojený vůz váží pouze 400 kg a jeho spoilery a křídla dokážou vygenerovat přítlak až 1 150 kg. O bezpečnost posádky se stará voštinový panel vetknutý do přídě, deformovatelný sloupek volantu, bezpečnostní rám svařený z trubek o průměru 50 mm a nechybí třeba šestibodové pásy Sparco a speciální hliníková nádrž švýcarské společnosti Explosafe.
Závodní vůz je poháněný zážehovými motocyklovými čtyřválci dodávanými japonskými značkami Suzuki, Honda nebo Yamaha. O přenos výkonu za zadní nápravu se starají sekvenční převodovky, řetěz a samosvorný diferenciál Quaife ATB. Zavěšení kol tvoří dvojitá lichoběžníková ramena s kloubovými hlavami unibal, teflonovými silentbloky a doplněné o příčné zkrutné stabilizátory. Tlumiče jsou podle očekávání stavitelné a těhlice z tlakově litého hliníku.
Zpomalení AST Sport 1000 zajišťují brzdy Tarox se šestipístkovými třmeny vpředu i vzadu, které asi vyprodukují slušnou podélnou deceleraci, a protože auto zvládne v zatáčkách vyprodukovat přetížení až 3 g, závodní skořepiny Tillet B2 zde asi přijdou docela vhod.
Malá automobilka se ještě nepochlubila dynamikou, zajímavé ovšem je, že kromě modelů vhodných k závodům do vrchu nebo na okruhy je v plánu také silniční verze. Cena ATS Sport 1000 přitom začíná na částce jen 25 tisíc Eur, v přepočtu 640 tisíc korun, ačkoli nutno dodat, že bez motoru. Přesto Italové tvrdí, že půjde o sporťák s nejlepším poměrem cena/výkonová hmotnost na trhu.
Taková Suzuki GSX-R1000 disponuje motorem o výkonu 185 koní při 11 500 ot./min. a při hmotnosti 400 kg, by měl vůz 463 koní na tunu
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus