Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie Škodu totálně rozdrtil, prodává se už 76krát líp než český vůz
26.6.2023 | Petr Miler
Doby, kdy lidé raději brali škodovky a na neznámé čínské vozy hleděli skrz prsty, jsou zjevně pryč. Škoda je příliš drahá na to, aby se o ní v Číně ještě někdo zajímal, levnější soupeř klíčové Octavie prodejně drtí český originál v poměru 76:1.
O čínském Changanu se u nás nezmiňujeme zdaleka poprvé, přičemž naši pozornost nejčastěji upoutávají modely jeho podznačky UNI, která se zaměřuje hlavně na mladší publikum. To zkouší oslovovat nejen dnes módními SUV, ale kupodivu i docela klasicky (třebaže designově stále moderně) střiženým liftbackem UNI-V. A právě k němu se dnes opět musíme vrátit, neboť po prodejní stránce si vede mimořádně dobře.
Z fotek to nemusí být na první pohled zřejmé, tento vůz ale měří na délku 4 680 až 4 705 milimetrů podle zvolené verze, takže jde o docela velké auto. Řadí se někam na pomezí nižší střední a střední třídy, a už proto má blízko ke Škodě Octavia. Rozvor náprav pak činí vždy 2 750 mm, čím dokonce překonává i prodlouženou Škodu Octavia PRO určenou pro Čínu. Právě té je přímým konkurentem, překonává ji ale prakticky ve všech ohledech.
Už v případě dostupných motorizací se Číňané rozhodli kráčet složitější cestou než Češi. Octavii PRO lze koupit s jediným motorem 1,5 TSI, Changan UNI-V je ale k mání jak se srovnatelným 1,5litrovým benzinovým čtyřválcem s turbem o výkonu 188 koní a točivém momentu 300 Nm, tak s dvoulitrový turbem s 232 koňmi a 390 Nm. To nezní špatně, zvláště ne ve srovnání s Octavií s maximálně 150 koňmi, potenciál motoru tak nezaostává ani za agresivním zevnějškem. Převodovka UNI-V je vždy automatická, v případě slabšího motoru 7stupňová dvouspojková, se silnějším agregátem se pojí osmistupňový automat s hydrodynamický měničem.
Blíže se ale musíme podívat i na exteriér, který působí opravdu atraktivně. Pravda, není dokonale originální - čelními partiemi velmi připomíná poslední vozy značky Hyundai, zezadu si pak dost možná vzpomenete na Hondu Civic, nakonec i proto, že logo Changanu hodně připomíná emblém japonské automobilky. Kromě asijských značek je nicméně patrný také vliv Audi či Peugeotu. Ale jako celek jde o líbivý, svébytný vůz.
Interiér je též podobný těm v posledních Peugeotech a stejně jako většina současných aut dává sbohem většině tlačítek. Pár jich přitom najdeme na středové konzoli, Francouze pak Changan následuje i malým volantem, který je usazený před digitálním přístrojovým štítem. Ten je zajímavý také tím, že jej tvoří tři obrazovky, které vás obklopují jako u závodních simulátorů. Číňané uvádí, že konfigurace displejů 3+1 zásadně zvýšila bezpečnost, neboť řidič musí pohybovat očima pouze v 10stupňovém úhlu, aby viděl vše důležité - tedy jak data na obrazovkách, tak i vozovku. Jak moc to Číňanům baštíte, zvažte sami, ale takto to s vážnou tváří prezentují.
Zmínit je třeba, že kromě standardního provedení jsou k dispozici také verze Sport a Speed. Ty se liší oněmi nárazníky, poznáte je také podle oranžově zbarvených doplňků. Nejpodstatnější je tak příchod tlačítka Super Race (sic, v Číně je ve zvyku trochu přehánět...), s jehož pomocí lze aktivovat sportovní režim. Zrychlí se tím řazení automatu, zatímco volant ztěžkne a výfuk začne produkovat výraznější zvuk. Mimo to se vozu vysune i zadní křídlo a na obrazovce se objeví měřič přetížení.
Ceny jsou mimořádně atraktivní, když s motorem 1,5 turbo startují na pouhých 108 900 yuanech (cca 326 tisíc korun), dvoulitr lze pořídit od 129 900 CNY (asi 389 tisíc Kč). To je s ohledem na vše zmíněné láce, koneckonců u nás standardní Octavia s kratším rozvorem a motorem 1,5 TSI pod kapotou startuje na 619 900 Kč. Navíc pokud byste chtěli aspoň trochu srovnat krok, za verzi 2,0 TSI se 190 koňmi dáte už minimálně 1 059 900 Kč - jinak než ve verzi RS tento motor dnes nedostanete.
Není tedy divu, že z UNI-V se téměř okamžitě stal prodejní hit, může ale překvapit, jak velký. Před sebou máme čerstvá květnová čísla čínské asociace výrobců CAAM, která uvádí, že vůz soustavně oslovuje okolo 13 000 lidí měsíčně a opakovaně se dostává do nejlepší dvacítky nejprodávanějších aut v Číně bez ohledu na třídu. To je velký úspěch, který nejvíce vynikne vedle Octavie - zatímco Changan letos získal už 62 885 zákaznických skalpů, Škoda paběrkuje s 832 dodanými vozy. A to nejsou tak dávno časy, kdy by škodovka dokázala těmto číslům konkurovat, dnes se svým poměrem hodnoty a ceny nemá šanci. Changan se letos prodává skoro 76krát lépe, to je jiný svět.
Číňané zjevně umí nabídnout i žádoucí auto konvenčního střihu, o tom nemá smysl debatovat. A je jen otázkou času, než se dostane k nám. V Rusku už se UNI-V oficiálně prodává a až se s ním Changan zjeví také tady, Škoda z toho radost mít jistě nebude.
Changan UNI-V je atraktivní auto se zajímavou technikou, výbavou a především cenou, které jde po zákaznících Škody Octavia s neobyčejnou vervou. A má úspěch, Octavie už vedle něj v prodejních tabulkách skoro nic neznamená. Foto: Changan
Zdroje: CAAM, Changan
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 31 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva