Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1?

Tohle dílo není žádný prací prášek, i když peněženku vám vyčistí opravdu dočista. A hlavu možná též. Jste připraveni na ukrutných 922 koní výkonu na tunu hmotnosti?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1?

13.9.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle dílo není žádný prací prášek, i když peněženku vám vyčistí opravdu dočista. A hlavu možná též. Jste připraveni na ukrutných 922 koní výkonu na tunu hmotnosti?

Osmiválcový Ariel Atom není nový nápad, výrobce s tímto modelem koketuje již nějaký ten měsíc. Teprve nyní ale vypustil do světa další specifikace a potvrdil, že se opravdu dostane do prodeje. Nebude ovšem zdaleka pro každého.

Možná teprve verzí V8 Atom dostál svého jména. Malý skoro jako atom byl sice vždy, nemá v podstatě žádnou karoserii a malý i lehký je tak jak to jen jde. Nyní ovšem přidává i další vlastnost laiky spojovanou s atomem - obrovskou energii. Novinka se totiž vyznačuje zástavbou vidlicového osmiválce Hartley s objemem rovných tří litrů. To nezní na první poslech jako nějaké monstózní dílo, ale když vám povíme, že má ryze motocyklový charakter...

Motor v základu dává parádních 354 kW (482 koní) a závodní verze dokonce 373 kW (507 koní). Ptáte se na maximální otáčky? Známe je: 16 500 ot./min. To vše po troše počtů znamená výkon úchvatných 922 koní na tunu hmotnosti, a to je dnes hodnota naprosto jedinečná.

Dynamické parametry jsou odpovídající: stovku při startu z klidu pokoří Atom V8 za 2,3 s, 160 km/h padne za 5,4 s a maximální rychlost činí při pohledu na tento člun na kolech až neuvěřitelných 322 km/h. Kde je Bugatti Veyron? Někde po vašem boku, tedy alespoň do středně vysokých rychlostí, tuto dynamiku nemá ani se svým dvojnásobným výkonem a dvěma tunami hmotnosti šanci překonat.

Osmiválcový motor je spojen se šestistupňovou převodovkou Sadey se sekvenčním řazením, výkon pochopitelně končí na zadní ose. Oproti Atomu 3 byly přepracovány také nápravy, vyznačují se závěsy z chrom-molybdenové oceli a tlumiči Intrax. O spolehlivé zastavení se postarají brzdy značky Alcon a patřičný „grip” dodají polozávodní pneumatiky Toyo.

Ariel Atom V8 je již potvrzen pro malosériovou výrobu a k mání bude začátkem roku 2011. Bohuže vznikne pouhých 25 vozů této konstrukce a velikost jejich ceny už vůbec nebude připomínat atom - připravte si 183 000 Eur, tedy nějakých 4,5 milionu Kč.


Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 1 - Ariel Atom V8 01Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 2 - Ariel Atom V8 02Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 3 - Ariel Atom V8 03Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 4 - Ariel Atom V8 04Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 5 - Ariel Atom V8 05Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 6 - Ariel Atom V8 06Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 7 - Ariel Atom V8 07Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 8 - Ariel Atom V8 08Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 9 - Ariel Atom V8 09Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 10 - Ariel Atom V8 10Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 11 - Ariel Atom V8 11Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 12 - Ariel Atom V8 12

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.