Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ani Volvo nezajímáte. I nyní chce za 6 let prodávat jen elektromobily, které u nás kupuje jen 3,7 % jeho zákazníků
21.1.2024 | Petr Prokopec
Člověk nemusí být moc bystrý, aby viděl, že elektrický pohon není řešením pro všechny. A pokud k tomu nedospěl sám na základě jeho limitů už dávno, vývoj posledních měsíců mu to ukázal v plné nahotě. Švédům je to jedno, pro ně auto se spalovacím motorem prostě nesmí projet.
V loňském roce stanovilo Volvo svůj nový prodejní rekord, když zákazníkům dodalo 708 716 nových aut. Ve srovnání s předchozím obdobím jde o nárůst o 15 procent a relativně úspěšné bylo i s elektromobily, kterých Švédové prodali 113 419 kusů. To je 16 procent všech prodaných aut, to není málo, současně ale platí, že 84 procent prodejů je postavených kolem spalovacích motorů. A je to celosvětové číslo, do kterého značně promlouvají výsledky v domácím Švédsku, kde jsou elektromobily protežované horem dolem a Volvo jich tam prodává desítky tisíc.
Těžiště prodejů je tedy pořád jinde, ostatně nejžádanějším modelem značky je SUV XC60, které je spojeno s 228 646 prodanými kusy. A jako elektromobil se ani nenabízí. Velmi výmluvný je pak pohled na trhy, jako je ten český - tady loni automobilka prodala 3 020 aut, což je o 33 procent víc vozů než v roce 2022. Také to je fajn, elektromobily se ale na tomto výsledku podílely pouze 112 kusy, mají tedy na celkových prodejích podíl 3,7 procenta. A na 753 autech navíc, která tu loni Švédové prodali znovu ve srovnání s rokem 2022, se elektromobily podílely - bubny - 9 vozy. Devíti. De-ví-ti. Volvo tedy prodalo za rok 112 elektromobilů místo 103 o rok dřív. A kdyby tu neprodalo ani jeden, pořád meziročně prodá o 744 aut víc.
Nežádané a bezvýznamné, to jsou jediná adjektiva, která si člověk může k elektromobilům Volva českou optikou přiřadit. Co na tyto výsledky říká šéf značky Jim Rowan? Ten sdělil agentuře Reuters, že „má dál důvěru” v solidní růst poptávky po elektromobilech, „zvláště pak v Evropě”. Automobilka proto dál počítá s plánem, dle kterých by již někdy v příštím roce měly elektromobily v rámci celosvětových prodejů tvořit 50procentní podíl. A v roce 2030 chtějí spalovací vozy zcela vyřadit z nabídky a onen podíl posunout 100 procent.
„Na naší straně je silná cenová politika, stejně jako mají lidé vyšší příjmy, takže si mohou dovolit elektromobil, pokud jej chtějí,“ uvedl Rowan. Kdybychom tohle zaslechli v pozici českého zastoupení značky, naskočí nám husí kůže, zítra zavoláme do Švédska a řekneme něco jako: „Jime, zbláznil ses? 96,3 procenta zákazníků tu elektromobily nechce, přijdeme o většinu prodejů, pokud budeme prodávat jen ty.” To by byla reakce firmy ctící vás jako zákazníky a vaše preference. Ne, Volvo zítra nanejvýš tak zavolá nám a bude nás plísnit, že mu kazíme jeho skvělé elektrické plány, v takhle smutné době žijeme.
Pochopitelně, Volvo tu bude prodávat elektromobilů víc a určitě s nimi překročí aktuální stovku ročních prodejů. Přijdou další modely, části lidí to bude upřímně jedno, část se do nich nechá uvrtat. Ale jak velký potenciál u jeho specifické klientely taková auta mají? 1 000 českých prodejů za rok? Pochybujeme, že to bude zásadně víc. Zbytek automobilka klidně odpíská - dává najevo, že ji nezajímáte a nezajímá ji, co říkáte svými peněženkami, dogmaticky se pro něco rozhodla a je odhodlána to naplnit to bez ohledu na cokoli. Pochybujeme, že to ve výsledku udělá, za pět let se ve Švédsku bude zpívat něco jako: „Jim přišel a Jim zase odešel a nikdo se kvůli tomu nevěšel.” Ale už fakt, že si dovolí takovou věc dnes říci, by nás dnes jako zákazníky snad i uráželo.
Optimističtěji viděno může elektrický odbyt Švédů v našich končinách nakopnou model EX30, který v Česku startuje na 869 tisících korunách. To na poměry Volva není tolik, ale je třeba si uvědomit, co za takové peníze dostáváte - v případě základní jednomotorové varianty nejde o nic jiného než o vůz do města. Baterie totiž mají využitelnou kapacitu jen 49 kWh, což je ekvivalent 12,5 litru nafty. Pokud na tuhle kapacitu budete chtít urazit udávaných 344 km, budete muset jet jako andělé.
Mimo to je třeba zmínit, že jde o 4 233 milimetrů dlouhý vůz, který do svého zavazadelníku pobere jen 318 litrů. Spíše tu tedy máme druhé či třetí auto do movité rodiny. Té pak nejspíše nebude vadit, když rozpočet navýší na 1,2 milionu korun, za které lze pořídit dvoumotorovou variantu s 543 koňmi, zrychlením na stovku za 3,6 sekundy, bateriemi o využitelné kapacitě 64 kWh a udávaným dojezdem 450 km.
Kolik ale takových lidí bude? A hlavně, kolik aut nabízejících prakticky totéž lze v příštích letech na trhu očekávat? V prvním případě se dá předpokládat, že mnoho ne, ve druhém půjde spíš o pravý opak. Jakkoli tedy lze předpokládat, že prodeje elektromobilů porostou, šance, že by nahradily byť dvě třetiny prodejů spalovacích aut, je podle nás nulová.
Sázka čistě na elektromobilitu, jenž by navíc měla být realizována takovou rychlostí, je tedy hlavně ve světle posledního vývoje riskantnější než před pár lety, kdy bateriový pohon byl spojován jen se samými pozitivy. Rowan ale zjevně pro stromy nevidí les. Uvidíme tedy, co bude říkat příští rok touto dobou. A to jsme se pořád bavili hlavně o Evropě, při pohledu na převažující averzi Američanů Volvo skutečně nemá šanci své plány dodržet, pakliže nechce přijít o většinu zákazníků.
EX30 se dle Švédů má stát jeho elektrickým bestsellerem a může to tak dopadnout. Že by ale během pěti let zvládli třeba v Česku přesvědčit přes 96 procent kupců, že mají chtít něco jiného, než dnes při možnosti si vybrat chtějí, považujeme za dokonalou utopii. Foto: Volvo
Zdroje: Reuters, SDA
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva