Ani BMW neuniká zkáze. Jeho zisky klesly o 80 procent, s prodeji jde dolů se vším a všude, kde jen může

Když už recept na současný vývoj nemá ani Ferrari, nedalo se čekat, že by na tom většina ostatních automobilek byla líp. BMW výjimkou rozhodně není, jeho výsledky za třetí letošní kvartál i celý dosavadní průběh roku 2024 jsou až překvapivě mizerné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ani BMW neuniká zkáze. Jeho zisky klesly o 80 procent, s prodeji jde dolů se vším a všude, kde jen může

před 3 hodinami | Petr Miler

Ani BMW neuniká zkáze. Jeho zisky klesly o 80 procent, s prodeji jde dolů se vším a všude, kde jen může

/

Foto: BMW

Když už recept na současný vývoj nemá ani Ferrari, nedalo se čekat, že by na tom většina ostatních automobilek byla líp. BMW výjimkou rozhodně není, jeho výsledky za třetí letošní kvartál i celý dosavadní průběh roku 2024 jsou až překvapivě mizerné.

Od automobilek dál přichází jejich prodejní a finanční výsledky za třetí letošní kvartál příjemné čtení je to jen zřídka. Dokonce už i zdánlivě neporazitelné Ferrari reportuje červená čísla, obyčejnější značky jako Audi jsou na tom jen hůř. Nyní před sebou máme nejnovější výkazy konkurenčního BMW a je to znovu jedna velká mizérie.

Než se dostaneme k suchým číslům, připomeňme, proč se dnes automobilkám obvykle nedaří. Nelze tedy definovat jednu univerzální příčinu, obvykle jde ale o některý z následujících tří faktorů či jejich kombinaci - neuvážená sázka na elektrický pohon, zanedbávání a zdražování zbytku nabídky ve stínu prvně zmíněného nebo přílišná závislost celkových výsledků na tom, jak se té které firmě daří v Číně.

Identifkovat jasně, co v tom kterém případě převažuje, je zvenčí často obtížné. V případě BMW můžeme aspoň říci, že se mu elektrická auta daří prodávat, ale jak moc ho to stojí, nelze na rozdíl třeba od Fordu zvnějšku posoudit. Zbytek své nabídky ostentativně nezanedbává, v tom je mezi současnými výrobci výjimečné, ovšem na Číně je závislé velmi. A protože Číňané dávají stále více přednost domácí produkci a čínský odbyt není jak a čím nahradit, i BMW trpí.

Je v podstatě úplně jedno, do jaké části jeho kvartálních dat se podíváme, je to jeden velký „červený kód”. Automobilce v prvé řadě masivně klesly zisky, když místo 4,063 miliard Eur loni letos vydělala jen 838 milionů Eur. 79,4 procenta zisku je tedy pryč a jeho propad se zrcadlí i ve všech dalších údajích - klesají celkové prodeje skupiny (-13 procent na 540 881 aut), klesá zisková marže (o 76,5 % na pouhá 2,3 %), je tu brutální záporné cash flow -2,48 miliardy Eur a bez výjimky negativní vývoj prodejů i každé z jednotlivých značek a na každém jednotlivém trhu.

Už dlouho jsme neviděli tolik červených dat vedle sebe - dolů jde BMW, Mini i Rolls-Royce, padají také motorky a vše se odehrává v Evropě (včetně Německa a Velké Británie), v Americe (včetně USA) i v Asii, kde největší propad o 29,8 procenta hlásí klíčová Čína. Ta sama o sobě přesto zůstává největším trhem značky, jinak ale už Mnichov prodává víc aut v Evropě než v Asii. A celoroční čísla nejsou o moc lepší, výjimkou je pouze drobný růst v Evropě. Ovšem pouze o 1,4 procenta, což stěží zastře víc jak 13procentní propad znovu v Číně.

Vývoj tedy není dobrý a firma oficiálně přiznává, že hlavním viníkem všeho zlého jsou právě prodeje v Číně. Nepomohla ale ani svolávají akce spojená s brzdovým systémem IBS (Integrated Braking System), která ale stála hlavně peníze, prodeje ne až tak moc. A určitě společnost dramaticky nezasáhla za velkou zdí. Co bude dál? Uvidíme, zdá se ale, že se blížíme dni, kdy červená čísla zasáhnou podobné výkazy i ve smyslu zisků resp. ztrát.


Ani BMW neuniká zkáze. Jeho zisky klesly o 80 procent, s prodeji jde dolů se vším a všude, kde jen může - 1 - BMW XM 2023 nove foto 01Ani BMW neuniká zkáze. Jeho zisky klesly o 80 procent, s prodeji jde dolů se vším a všude, kde jen může - 2 - BMW XM 2023 nove foto 02Ani BMW neuniká zkáze. Jeho zisky klesly o 80 procent, s prodeji jde dolů se vším a všude, kde jen může - 3 - BMW XM 2023 nove foto 03
BMW jistě nepomohl ani neúspěch některých modelů, které designově zřetelně přepálila - jako typ XM. Je ale zřejmé, že hlavní zásluhu na jeho rychlém propadu mají neúspěchy v Číně. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.