Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané vymysleli novou zbraň proti příčným prahům, je chytře jednoduchá
20.7.2019 | Petr Miler
Někdy stačí docela málo, abyste z obecně vcelku běžného řešení udělali výjimečné. Přesně to se podařilo koncernu General Motors.
Zpomalovací prahy jsou na dnešních silnicích nemilou samozřejmostí, která znepříjemňuje průjezd zejména obydlenými oblastmi. Pokud nemáte něco jako Mercedes třídy S na vzduchovém podvozku, je těžké být k nim lhostejný, a proto se i výrobci snaží, aby potýkání se s tímto konstrukčním nešvarem bylo pro řidiče auta a jeho spolujezdce co možná nejméně obtěžující.
Včera jsme vám ukázali, jak s příčnými prahy bojují Francouzi. Řečeno pár slovy na to jdou přes podvozek, který by se u relativně obyčejných aut měl s těmito terénními zlomy vypořádat s větší ctí než u jiných aut. Něco takového může fungovat u běžných modelů, jako jsou třeba MPV, u sporťáků to ale nestačí. U těch není problémem jen samotné odpružení, ale i světlá výška vozů. Cokoli s nižším podvozkem může v případě přejezdu větších příčných prahů přijít i k bezprostřední úhoně, a to je to poslední, co se svým naleštěným sporťákem chcete zažít.
Automobilky v tomto případě už delší čas používají obvykle příplatkovou možnost zvýšení přídě nejčastěji pomocí hydrauliky, kdy řidič před prahem zmáčkne na tlačítko, příď se zvedne a retardér je rázem snesitelnější. Něco takového má i nová Corvette, ke klasice ale přidává jedno zcela zásadní vylepšení.
Auto umí v rychlostech do 39 km/h během 2,8 sekundy zvednout příď o 4 cm, což není špatné, lahůdkou je tady ale něco jiného. Vůz vám po takové operaci nabídne, zda si má lokaci, kde ke zvednutí přídě došlo, s pomocí GPS zapamatovat a příště už to tam bude dělat automaticky.
Takových lokací si nová Vette umí pamatovat až 1 000, takže pokud většinu jízd absolvujete stejnými místy, po prvním „naučení” vozu už můžete retardéry s lehkým srdcem překonávat bez péče o cokoli. Je to vážně chytře jednoduché a mimo jiné to spolu s dalšími vychytávkami rozptyluje obavy o to, zda měl GM na vývoj vozu při tak dramatické změně koncepce (přepřáhnout z klasiky na motor uprostřed během jedné generace vozu je u tak významného modelu bezprecedentní krok) dostatek času. Pokud našel prostor na vymýšlení a ladění takových drobností, pak nejspíše ano.





Nová Corvette umí přes příčné prahy „šplhat” automaticky bez obav o odření vozu - jejich lokace si umí zapamatovat a hydraulicky zvedat příď při každém návratu na stejné místo
Zdroj: General Motors
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 11 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva