Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes Benz GLK: Další hvězda terénu
26.6.2008 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Čtvrtá terénní akvizice výrobního programu stuttgartské značky vstupuje do segmentu kompaktních luxusních SUV se záměrem zkomplikovat život jejímu jedinému dosavadnímu vládci - BMW X3.
Po představení studie GLK Vision v Detroitu a konceptu hybridní verze tohoto automobilu v Ženevě měla sériová verze nového Mercedesu GLK světovou premiéru na autosalonu v čínském Pekingu. Mercedes se rozhodl při vývoji svého kompaktního SUV pro odlišný styl. Ať se nám to líbí nebo ne, nové GLK vypadá prostě jinak než ostatní SUV. Hranatá čtyřkolka ze Stuttgartu na první pohled možná každého nenadchne, troufám si ale tvrdit, že postupem času může svými nevypočitatelnými křivkami a proporcemi i uhranout. Záměrem designérů ostatně bylo, aby novinka co nejvíc připomínala uznávaného klasika terénního programu Mercedesu - třídu G, i když se spíše jedná o menšího a mladšího bratra třídy M. Proto je charakteristickým poznávacím znakem nového GLK dlouhá přední kapota a na dnešní poměry nezvykle málo zkosené přední sklo.
Jestliže design třídy GLK je velmi osobitý, z hlediska rozměrů si ve Stuttgartu dali záležet, aby se co nejvíc přiblížili svému hlavnímu konkurentu BMW X3. GLK je o 3,7 cm kratší a má o 4 cm kratší rozvor. Odpovídá tomu jak nabídka prostoru pro cestující vpředu i vzadu, tak zavazadlový prostor, který má základní objem 450 litrů, což je o 30 méně než nabízí X3. Paleta motorů je zatím u vozu s třícípou hvězdou skromnější. GLK vyrazí dobývat světové trhy se dvěma turbodiesely a dvěma zážehovými šestiválci. Převodovka je stejně jako u třídy M pouze jedna - sedmistupňová samočinná 7G-Tronic, s možností ruční volby převodových stupňů pádly pod volantem. Na ručně řazené převodovky tedy u tohoto mercedesu také zapomeňte! Základním motorem je jediný čtyřválec v nabídce v podobě turbodieselu 2,2 litru (125 kW - GLK 220 CDI), nad ním bude kultivovaný šestiválec na naftu o objemu 3,0 litru (170 kW - GLK 320 CDI). Ještě výkonnější jsou oba zážehové atmosféricky plněné šestiválce 3,0 litru (175 kW - GLK 280) a 3,5 litru (200 kW - GLK 350). Za zmínku stojí hlavně nový vznětový čtyřválec, který pochází z nové úsporné generace motorů a splňuje emisní normu Euro 5. Proto má také přídomek „Blue Efficiency“.
Pohon všech kol se výrazně neliší od systému 4 Matic, který Mercedes používá ve třídách C a S. Mezinápravový diferenciál rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 45:55, potřebnou svornost zajišťuje lamelová spojka. Na nápravách se pak o potřebnou trakci stará prověřená elektronická regulace prokluzu kol zásahem brzdy. Pro jízdu v terénu má navíc GLK speciální režim, který nastavíte tlačítkem s ikonkou automobilu na nerovném povrchu. Po jeho aktivaci řídící jednotka změní charakteristiku ABS i ESP, když zajistí jeho opožděnou reakci, což zlepší trakci na kluzkém povrchu. Další pomůckou je systém DSR zajišťují kontrolu nad vozidlem při jízdě z prukého srázu pomocí brzdového systému. Narozdíl od konkurence, můžete u mercedesu nastavovat rychlost jízdy s DSR v rozpětí 4-16 km/h. Tohle všechno je součástí tzv. „Off-road“ paketu, který dostanete za příplatek a k němu navíc ochranu spodní části z umělé hmoty Gemtex. I když GLK nedisponuje terénní redukcí, u každé motorizace za něj můžete zavěsit brzděný přívěs do hmotnosti až dvě tuny. Kromě základního modelu, který z pochopitelných důvodů přijde na trh později, můžete volit mezi dvěmi odlišnými verzemi, za které se však již připlácí. První již zmíněná přijíždí na sedmnáctipalcových kolech v různých šířkách pro přední a zadní nápravu vybavena Off-road paketem s černými ochrannými lištami na náraznících. Druhá má přívlastek Sport, a kromě devatenácti nebo dvacetipalcových kol z lehkých slitin a chromovaných ochranných lišt disponuje sportovně laděným podvozkem sníženým o 20 mm. Majitelé tohoto jinak velice efektního provedení se budou muset smířit s poněkud horším komfortem odpružení.
Standardní výbava všech modelů GLK obsahuje audiosystém s CD, rozhraní Bluetooth a mikrofon pro mobilní telefon, pětipalcový barevný displej, tempovat, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, dvojzónovou samočinnou klimatizaci a elektrické nastavení výšky sedadla řidiče i spolujezdce. K tomu samozřejmě existuje ještě sáhodlouhý seznam příplatkových doplňků včetně nejrůznějších druhů potahových materiálů a dekorů dveřních výplní a palubní desky. Za všechny můžeme zmínit adaptabilní bi-xenonové světlomety, které svítí nejen do zatáčky, ale efektivněji nasvítí krajnici podle podmínek na silnici a okamžité rychlosti, panoramatickou skleněnou střechu nebo třeba systém Command, jehož součástí je také navigační systém. Podceněna samozřejmě nebyla ani pasivní bezpečnost. Každý Mercedes GLK disponuje celkem sedmi airbagy, včetně kolenního pro řidiče. Boční airbagy na zadních sedadlech dostanete za příplatek stejně jako systém Pre-safe, který nastaví základní bezpečnostní systémy automobilu ještě před hrozící nehodou.
Mercedes třídy GLK bude sjíždět z výrobních linek domácího závodu v Brémách a na český trh by se měl dostat na podzim, přičemž objednávky budou prodejci třícípé hvězdy přijímat od července. Základní model GLK 220 CDI by měl v Německu stát 40 341 eur, GLK 350 a GLK 320 CDI přijdou shodně na 46 053 eur.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před hodinou - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 4 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien