Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche
13.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud se změní pravidla závodní série Le Mans, bude muset Porsche přesunout motor zpět za zadní nápravu. Nebo vyrobit homologační sérii.
Před pár měsíci Porsche odhalilo nový závodní speciál 911 RSR. Ten se pro letošek zúčastní hned devatenácti závodů kategorie LM-GTR, přičemž spatřit jej budeme moci také na slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Pravidla této série byla pozměněna, což celému startovnímu poli umožnilo výraznou změnu designu. K té přistoupilo i Porsche, kvůli rozměrnějšímu zadnímu difuzoru dokonce přesunulo motor před přední nápravu.
V historii modelu 911 samozřejmě nešlo o první instalaci pohonné jednotky doprostřed, stejnou koncepcí se pyšnila kupříkladu varianta GT1. Stejně jako kdysi přitom i nyní za vším stála snaha nezaostat za konkurencí. Pokud by Porsche nyní zůstalo u klasického uložení motoru až za zadní nápravou, difuzor by byl kratší a vůz by tím dosahoval nižší aerodynamické efektivity. Rázem by se tak pohyboval leckde, jen ne na čele startovního pole.
Pravidla kategorie LM-GTE nejsou navíc tak detailní, jako je tomu kupříkladu ve Formuli 1. Přestože diktují vozům stejné umístění pohonné jednotky jako u produkčních vozů, Porsche de facto postačí říci, že plochý šestiválec se nachází za řidičem a vše je v pořádku. Šéf divize vozů GT Andreas Preuninger má ovšem pocit, že při této benevolenci dlouho nezůstane a pravidla budou brzo upřesněna či pozměněna.
Tím se dostáváme k jádru pudla. Pokud na změnu pravidel skutečně dojde, Porsche má de facto pouze dvě možnosti - buď motor přesunout zpátky za zadní nápravu, a nebo začít pracovat na silničním modelu 911, jehož šestiválec se taktéž přesune doprostřed. Preuninger přitom naznačuje, že pokud pravidla favorizují uložení motoru před zadní nápravou, má Porsche vlastně jedinou volbu.
Jakkoliv tedy automobilka z Zuffenhausenu pár týdnů po premiéře 911 RSR prohlašovala, že silniční varianta bude mít pohonnou jednotku i nadále za zadní nápravou, a to kvůli instalaci zadních sedadel, která jsou tradičním prvkem, nově to již nemusí být striktní pravidlo. Respektive Porsche může klidně pustit do světa i limitovanou sérii, která by byla potřebná pro homologaci závodního speciálu a jež by dostala motor uprostřed.
Dle Preuningera je taková možnost určitě existuje, nicméně jedním dechem dodává, že „na něčem takovém v současnosti nepracujeme“. Vše tedy nejspíše závisí na vývoji v šampionátu. Pokud ale skutečně dojde k upřesnění pravidel, pak Porsche čekají opravdu perné chvilky, neboť na vývoj silniční verze bude mít jen pár měsíců. I když odhalení a dodání nejsou vždy stejnou věcí...
Jen u tohoto tématu ovšem Preuninger nezůstal. Dále naznačil, že aktuálně odhalené faceliftované Porsche 911 GT3 dostane variantu RS. „Vůči modelu GT3 vždy existovala verze RS, takže... na něčem podobném bychom mohli i pracovat.“ Vůz ovšem dorazí - stejně jako stávající provedení - pouze s převodovkou PDK. Vyvíjen je především pro okruhové využití, kde rychleji řadicí automat přispívá k rychlejším časům.
Pokud tedy patříte mezi milovníky třech pedálů a zároveň i ostřejšího svezení, nemáte jinou možnost, než sáhnout po Porsche 911 GT3. A nejinak tomu bude i do budoucna, neboť příchod obdobného modelu, jakým bylo 911 R, Preuninger vylučuje. Vůz totiž vznikl v důsledku poptávky po ostré variantě s manuálem, tu ale vyřešilo právě facelift GT3. Neznamená to ale, že by Porsche od limitovaných edic upustilo.
Nové Porsche 911 RSR dostalo do vínku motor uprostřed díky benevolentním pravidlům. Pokud ale dojde na jejich upřesnění, bude muset značka šestiválec přesunout zpátky či přistoupit ke speciální homologační sérii
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
včera - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024 - Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
29.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejčtenější články
- Mýty obestřená sbírka formulí Bernieho Ecclestona se poprvé ukázala světu. Neskutečných 69 aut má hodnotu přes 15 miliard
3.12.2024 - V 9 z 10 továren VW se začalo stávkovat, zrovna ta desátá je ale nejžhavějším kandidátem na zavření
3.12.2024 - Nový přeborník ve ztrátě hodnoty překonal všechny a všechno, majitele přišel na 1,3 milionu Kč za 11 měsíců a 11 tisíc km
3.12.2024 - Jaguar ukázal svůj přelomový nový vůz. Říká mu 00 a přesně tam s ním míří, už teď počítá se ztrátou 90 procent kupců
3.12.2024 - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
3.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva