Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
3,0 TFSI od Audi: benzinový třílitr s kompresorem
28.6.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Audi potvrdilo dřívější spekulace a oficiálně představilo nový třílitrový motor, přeplňovaný kompresorem. Novinka slibuje zajímavou kombinaci komfortní dynamiky a solidní spotřeby paliva.
Ačkoli Audi při představení své novinky neopomnělo zmínit, že kompresorem přeplňované motory nejsou pro automobilku žádnou novinkou a v jejím portfoliu (tehdy ještě pod značkou Auto Union) figurovaly již v třicátých letech minulého století, je třeba si říci, že v posledních destiletích nebylo spojení Audi a kompresor ani vidu, ani slechu. Pokud se Audi v posledních dekádách vyšvihlo se špičkovým přeplňovaným motorem, mělo stlačení vzduchu na starosti turbodmychadlo. A je jedno, jestli vzpomeneme slavný pětiválec 2,3 z S2, neméně známý šestiválec 2,7 z S4, RS4 a dalších modelů, napříč koncernem Volkswagen zprofanovaný čtyřválec 1,8, nebo ostatně i špičkový osmiválec 4,2, který pracoval pod kapotou předposlední RS6.
Poslední léta ale u Audi patřily atmosférickému plnění. Špičkové verze (S4, RS4, S6, TTS) měly pod kapotou atmosférické šesti- až desetiválce a až nová RS6 či nové TTS dalo vzpomenout na časy turbodmychadel. Kdo by čekal, že poslední novinky obrátí trend směrem k novému rozmachu turb se čtyřmi kruhy ve znaku, mýlil by se, nejžhavější novinku totiž dopuje kompresor.
Překvapení to bude ale pouze pro ty, kteří dění v automobilismu příliš nesledují, o „kompresorových” motorech Audi se šeptá již nějaký čas. Nový motor tak potvrtzuje dřívější spekulace - jmenuje se sice 3,0 TFSI, ale turbo v něm nenajdeme. Kombinuje přímý vstřik paliva do válců s přeplňováním kompresorem, který by měl, na rozdíl od turba, zaručit briskní reakce na plynový pedál, plynulý nárůst výkonu a široký rozsah použitelných otáček. Zveřejněná data o novince naznačují, že realita nebude jiná - šestiválcový vidlicový motor, jehož válce svírají úhel 90°, nabídne při objemu 2 995 cm3 rovných 213 kW (290 koní) výkonu v 5 000 ot., kterým dává vzniknout točivý moment s maximální hodnotou 420 Nm, dostupný v rozmezí od 2 500 do 4 850 ot. Maximum otáček motoru má hodnotu 6 500, samotný kompresor se roztáčí až na 23 000 ot. a motor dopuje s přetlakem až 0,8 baru, což mu dává možnost přidat motoru až celou tunu vzduchu za hodinu. Kompresní poměr má hodnotu 10,5:1, hmotnost agregátu se zastavila na solidních 189 kg.
Velké otazníky visí nad spotřebou, která nebývá silnou stránkou přeplňovaných motorů, tím spíše ne těch, kterým pomáhá dýchat kompresor. Audi však slibuje kombinovanou spotřebu do 10 litrů paliva na 100 km u všech modelů, ve kterých se motor objeví; má se tak stát jak v Audi s příčným, tak podélným uložením motoru.
To naznačuje i v jakých modelech se novinka může objevit. Velkou neznámou to ale není, na spekulace o A6 a nové A4 si stoprocentně můžete vsadil, vzhledem ke zmínce o příčném uložení však lze očekávat použití i v některé ze špičkových verzí menších modelů, které doposavad používaly šestiválec 3,2 s výkonem maximálně 265 koní.
Na použití motoru 3,0 TFSI v nové A4/S4 si můžete vsadit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 7 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 8 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 10 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 11 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva