Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
22 let staré auto v losím testu vypráskalo řadu těch moderních, ukazuje cosi o vadné evoluci
6.7.2021 | Petr Prokopec
Když moderní auta propadávají v losím testu jedno za druhým, máte pocit, že to musí být třeba... příliš klouzavým asfaltem? To by je pak neměl překonat 22 starý Citroën, jenže přesně to se stalo.
Losí test se v poslední době stává pohromou moderních aut, mezi kužely zvládá dříve obvyklými rychlostmi okolo 77 km/h projet máloco. Nad důvody můžeme spekulovat, leccos bude dáno rostoucího hmotností, leccos snahou o minimalizaci valivého odporu pneumatik, bez ohledu na důvody bychom se s tím ale neměli spokojit. I mnohem starší auta totiž zvládala zásadně více.
Jeden z překvapivých šampionů se mezi kužely prohnal v roce 1999. Tehdy švédský magazín Teknikens Varld poslal do testu Citröen Xantia, který skutečně exceloval. Nájezdová rychlost, po níž test zvládl bez ztráty květinky, totiž činila 85 km/h, což je jeden z vůbec nejlepších výsledků v celé historii. Dokázal by však francouzský vůz něco takového zopakovat i nyní? To se rozhodli zjistit Španělé skrytí za značkou km77.com, kteří nedělají nic jiného než losí testy, kdy za normu považují již zmíněných 77 km/h.
Hned na úvod je třeba říci, že Španělé dnes losí test dělají podle jiných standardů než dříve Teknikens Varld. A tak byl od začátku jasné, že jejich výsledky budou srovnatelné jen s jinými jejich testy, nikoli s tím původním švédským. Tehdy příčná vzdálenost mezi kužely činila 3 metry namísto stávajících 2,18 metrů, což dávalo autům větší prostor k manévrování.
Španělé nakonec sehnali hned tři exempláře letitého francouzského sedanu, ovšem ten nejstarší s nejvyšším výkonem nakonec v testu vynechali. Jeho podvozek měl totiž elektronicky řízené zavěšení, což mu dávalo nemalou výhodu. Tímto systémem navíc vůz z devětadevadesátého osazen nebyl. Mezi kužely tak vyrazil jen červený exemplář alias Activa Turbo se 150 koňmi z roku 1997 a šedý vůz, který byl vyroben o dva roky později a do vínku dostal diesel se 110 koňmi.
Jelikož šlo ovšem o vozy soukromých majitelů, Španělé trochu pozměnili proceduru a nejprve test absolvovali v rychlosti 60 km/h. Tempo pak postupně zvyšovali, nicméně na oněch 85 km/h se nedostali, a to i přesto, že Xantia měla k dispozici mnohem lepší pneumatiky. Vlastně nedošlo ani k překročení osmdesátky, místo toho bylo maximem 73 km/h. I to je však působivý výsledek, ostatně taková Škoda Octavia čtvrté generace je na tom dokonce o tři kilometry hůře. A poražených z řad moderních vozů bychom mohli jmenovat pěknou řádku.
Bylo by tedy vskutku zajímavé, kdyby Xantia byla vybavena systémem ESP, kterým přitom český zástupce (a pochopitelně veškeré moderní vozy) disponuje. V té chvíli by totiž došlo k lepšímu přibržďování jednotlivých kol, což by vedlo k vyšším průjezdovým rychlostem. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby došlo k dorovnání více než dvacet let starých výsledků, a to i v rámci nových mnohem užších mantinelů.
Více než 20 let starý Citroën Xantia zvládl projet mezi kužely vyšším tempem, než jakého je schopná třeba moderní Škoda Octavia IV. Na dorovnání počinu z roku 1999 to nicméně nestačilo, losí test se ale odehrál v mnohem přísnějších podmínkách. Ilustrační foto: Citroën
Zdroj: km77.com@YouTube
Bleskovky
- Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
dnes - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
včera - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- 10. a 11. ledna se koná «100 km dei Campioni» 11:00
- Dakar 1. etapa: 412 km přes písek, kameny a suť včera 11:24
- Prologem začal Dakar 2025 3.1.2025
- Přehled vítězů Paříž - Dakar 2.1.2025
- Jak vypadá trasa Dakaru 2025 1.1.2025
Nejnovější články
- Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
před 7 hodinami - Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
před 8 hodinami - SUV Alfy Romeo ukázalo cenu hybridizace. Jen s benzinovým motorem je o statisíce levnější, u nás se potichu prodává i s dieselem
před 10 hodinami - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
před 11 hodinami - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva