Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
12 nejlepších sporťáků posledního roku
10.7.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Vybrali jsme dvanáct nejlepších sportovně laděných aut, která byla k mání během posledních dvanácti měsíců. Máme pro vás vše od hot hatchů po supersporty.
Přehled kapitol
Naše pocity z trhu se sportovně laděnými auty jsou poněkud rozporuplné. Na jednu stranu se takových vozů prodává stále více, na tu druhou nabízejí vlastnosti uspokojující stále užší skupinu potenciálních zákazníků. Zejména pokud netoužíte po automatické převodovce, přeplňovaném motoru, pohonu všech kol nebo je vám z duše nepříjemné elektricky posilované řízení, váš výběr se neustále zužuje. A protože se naši redaktoři řadí především mezi ty, kteří chtějí svá auta co nejvíce řídit (tj. také s nimi řadit), vědět maximum o tom, co se děje pod koly či pod kapotou (tj. mít k dispozici okamžitě reagující motor a čitelné řízení) a pracovat s přenosem výkonu spíše efektivním než nezáludným či bezpečným, je dnes těžké narazit na auto tohoto typu, které by bylo nekompromisním prostředkem k uspokojení řidičské vášně.
To ale pochopitelně neznamená, že nás oslovila pouze auta, která mají pod kapotou atmosféricky plněný motor, manuální převodovku a hydraulický posilovač řízení. Je jich mnohem více, neboť i mezi vozy využívajícími jiných řešení lze najít zajímavé sporťáky. Přesto v našem výběru nečekejte třeba Nissan GT-R - nesporně superrychlé auto zkrátka není podle našeho gusta. Pocity z jízdy s ním už připomínají více hodiny strávené v letadle s autopilotem, než cestu za volantem auta, se kterým musíte také trochu bojovat, abyste jej mohli milovat.
Podle čeho jsme tedy vybírali? Cílem bylo zvolit ta nejpřitažlivější sportovní auta pro běžný provoz, jediným určujícím kritériem tedy rozhodně nebyla rychlost v podobě času na závodním okruhu. Špičkové silniční sportovní auto musí být nejen rychlé, neboť jeho rychlost v podobných podmínkách beztak nelze stoprocentně využít, musí být také patřičně zábavné. A aby vás jízda autem bavila, je nezbytně nutné, aby vás ten či onen vůz na jednu stranu vtáhnul do hry, na druhou ale také hru nekazil neschopností potýkat se s nástrahami běžných silnic. A abychom nezapomněli - to vše musí nabízet za adekvátní cenu. Nepochybujeme o tom, že takové BMW M3 GTS je excelentní auto, s cenovkou přes 3,5 milionu korun je ale na vyladěnou M3 zkrátka drahé.
Naším ideálem je tedy auto v rámci své třídy dostatečně rychlé, ovladatelné, schopné fungovat i na často rozbitých českých cestách a nabízené za konkurenceschopnou cenu. K tomu, aby výběr byl aktuální, muselo být v prodeji během posledních 12 měsíců. A pochopitelně, aby se dostalo do našeho výběru, museli jsme jej vyzkoušet na vlastní kůži, výběr podle papírových parametrů si jistě uděláte sami.
Poslední podmínka se může zdát být limitující, není to ale tak špatné, jak se může zdát. Když dáme dohromady redakci Autoforum.cz a tištěného Autofora, najdeme jen pár aut, jenž připadají v úvahu, která bychom nezvládli okusit. Třeba nové Lamborghini Aventador se nám zatím do rukou nedostalo, také jsme nejeli s Bugatti Veyron, Koenigseggem Agera a pár dalšími „exoty” či obtížněji dostupnými auty, přesto máme s těmito vozy zkušeností daleko více, než je v českých podmínkách obvyklé. A protože s mnohými kolegy tato auta nejenže pravidelně testujeme, ale také často vlastníme, měl by pro vás být náš pohled na věc zajímavý i tehdy, pokud se o koupi takového vozu seriozně zajímáte.
Dost bylo vysvětlování, pojďme na věc. Dodejme jen, že všechny vozy ve výběru hodnotíme jako jedny z dvanácti nejlepších, nejde tedy o pořadí od první k desátému.
Dvanáct nejlepších sporťáků posledního roku
Audi R8 5,2 V10 FSI
Pokud jste „německou kopii Gallarda” na tomto místě nečekali, příliš jste se nechali zmást zvěstmi o jeho nedobře naklonovaných italských genech. R8 V10 je mnohem více než to, nabízí několik odlišných technických řešení, více prostoru a chybějící auru italského vyzyvatele Ferrari vyvažuje nižší cenou. V neposlední řadě jde o jedno z mála pětisetkoňových superaut dodávaných s manuální převodovkou, neboť hrubý a pomalý automat R Tronic (přejmenovaný E-Gear od Lamborghini) dokáže dojem z tohoto vozu jen pokazit. Více najdete v našem někdejším krátkém testu.
Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový desetiválec uložený vzadu podél před zadní nápravou
Objem: 5 204 cm3
Největší výkon: 386 kW (525 k) při 8 000 1/min
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol.
Max. rychlost: 316 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,7 s
Cena v době testu: 3 746 500 Kč
BMW M3
Současné M3 pomalu zvoní hrana. Jako sedan se přestane vyrábět již na sklonku léta, jako kupé někdy v průběhu příštího roku. Navíc od loňska dostala několik prvků, které ji vůbec nesedly (jako elektricky posilované řízení nebo systém start-stop). Přesto je i v této podobě velmi dobrým autem schopným efektivní i zábavné jízdy, kterou vám nezhatí ani mizerné české silnice. I přes starší datum vzniku si M3 byla s to poradit i se zbrusu novým Audi RS5, právě spolu s ním jsme jej naposledy otestovali ve verzi s automatem M-DCT. Naší volbou ale zůstává starší provedení s manuální převodovkou a hydraulickým posilovačem, které jsme vám představili ve starším testu.
Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 3 999 ccm
Největší výkon: 309 kW (420 k) při 8 300 ot./min
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol.
Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,6 s
Cena v době testu: 1 950 000 Kč
Ferrari 458 Italia
Italia je plná elektroniky a to nemusí být po chuti každému. Faktem ale je, že jde o mimořádně dobře sladěné auto, které právem vyhrálo většinu srovnávacích testů se svými konkurenty. Dokáže být rychlé i zábavné a ač jej takovým způsobem využívá zřejmě málokdo, nemá problém posloužit vám i při úplně obyčejných přesunech. Co se v Italli skutečně skrývá ale poznáte teprve tehdy, když ji vytáhnete na okruh - dokonalý motor, špičkově naladěný podvozek a až nečekaně vstřícné chování.
S tímto autem jsme se loni svezli jen krátce, zážitek to ale byl beztak nezapomenutelný.
Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený vzadu podél před zadní nápravou
Objem: 4 499 cm3
Největší výkon: 425 kW (570 k) při 9 000 1/min
Přenos výkonu: Sedmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol.
Max. rychlost: 325 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,4 s
Cena v době testu: - Kč
Ford Focus RS
Nedokážeme si představit krásněji zazpívanou labutí píseň loučícího se modelu. Focus RS druhé generace si sice již nový nekoupíte (sehnat ale i úplně nový skladový kus pořád problém nebude), na sklonku loňského roku na nás ale udělal ohromný dojem. Na papíře jeho parametry nevypadají úchvatně, vždyť je docela těžký a jeho motor bez turba nedá ani ránu, k tomu všech jeho tři sta koní musí „odkrtkovat” přední osa. Jenže v reálu se vše jeví docela jinak. S přenosem výkonu nemá větší problém ani na mokru, motor se chová relativně civilizovaně a hlavně v nižších a středních otáčkách mává s autem lehce jako hůl s hadrem. Navíc má úžasně „akčně” naladěný podvozek a celý vůz je až nečekaně ovladatelný.
Když se tohle všechno sejde, můžete jeho potenciál vymačkat do poslední kapky a zavařit i mnohem silnějším autům, která něco takového dovolí málokomu. Jako „správný Ford” si navíc drží cenu jako Jiří Paroubek své slovo, takže jen lehce ojeté kousky koupíte i za polovinu původní sedmimístné částky. A to je setsakra dobrá nabídka.
Nevěříte ničemu z toho? Přečtěte si náš podrobný loňský test.
Motor: Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový pětiválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 522 ccm
Největší výkon: 224 kW (305 k) při 6 500 ot./min
Max. rychlost: 263 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,9 s
Cena v době testu: 990 000 Kč
Chevrolet Corvette Z06
Také časy dnešní 'Vette Z06 se chýlí ke konci, toto auto ale zdaleka neřeklo své poslední slovo. Za poslední léta jsme jej vyzkoušeli několikrát, projeli jsme s ním Serverní smyčku Nürburgringu, české okresky i pražské uličky. Snad krom posledního zmíněného prostředí dokáže zazářit všude, je rychlá v přímce i v zatáčkách, dobře filtruje nerovnosti a všudypřítomná síla jeho sedmilitrového motoru vám vykouzlí úsměv na tváři prakticky kdykoli a kdekoli. Navíc vůbec netouží po nemístném množství paliva a jeho cena je ve srovnání s jakoukoli obdobnou konkurencí až směšná. Pro rok 2012 navíc vůz slibuje další zásadní zlepšení, však čerstvě obkroužil Severní smyčku za 7:22,62 s.
Velký test tohoto modelu pro internetové Autoforum teprve chystáme, zatím se musíte spokojit jen s informacemi, které jsme kdysi publikovali v rubrice Fascinace.
Motor: Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený předu napříč za přední nápravou
Objem: 7 011 cm3
Největší výkon: 371 kW (505 k) při 6 300 1/min
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol.
Max. rychlost: 320 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,9 s
Cena v době testu: 2 500 000 Kč
Lotus Evora
Lotus se teprve letos dočkal svého oficiálního zastoupení v ČR a už jsme stihli vyzkoušet obě verze jeho posledního vyráběného modelu Evora. Je to ten správný kompromis mezi klasickými Lotusy (stvořenými ve stylu „všechno ven”) a sportovně laděnými auty pro běžné ježdění. Nedostal jedinou zbytečnost vyvolávající radost leda v bruselských úřednících a zaujme špičkovými jízdními vlastnostmi a pečlivě vyladěným podvozkem schopným fungovat na závodním okruhu i velmi rozbitých českých cestách.
Škoda, že obě testovaná provedení vykazovaly jisté nedostatky v ovladatelnosti motoru či převodovky, i tak ale jde o pozoruhodný sportovní vůz. Přečtěte si náš první test Evory a nedávné dojmy z jízdy Evorou S po mosteckém okruhu.
Motor: Zážehový, atmosférický plněný vidlicový šestiválec uložený vzadu podél před zadní nápravou
Objem: 3 456 ccm
Největší výkon: 206 kW (280 k) při 6 400 ot./min
Max. rychlost: 261 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,1 s
Cena v době testu: 1 599 000 Kč
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva