Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky?
30.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Audi, Ford, Hyundai, SsangYong a Suzuki se sešly v nových nárazových testech EuroNCAP. Některé bodovaly, jiným nepomohl ani dvojí metr.
Máme tu poslední letošní kolo crash testů Euro NCAP. To se stejně jako veškerá předchozí v tomto roce odvíjí dle zcela nových pravidel, jež přikládají velký význam elektronickým bezpečnostním asistentům v podobě autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů. Podíl kategorie, ve které se nacházejí, tak má na celkovém hodnocení 20procentní vliv namísto předchozího 10procentního. Oproti tomu klesl význam kategorie ochrany dospělé posádky, a to z 50 na 40 %.
Mimo to Euro NCAP zavedlo tzv. dvojí metr, kdy automobilkám umožňuje, aby své vozy přihlásily ke dvojím testům. Jeden počítá se zcela standardní výbavou, druhý pak s bezpečnostním paketem, který již může zahrnovat jednu z výše zmíněných (či rovnou obě) elektronických berliček. Zejména vozy nižších obchodních tříd, kde se hraje na cenu, byly totiž vůči modelům vyšších obchodních tříd znevýhodněny, což se logicky nelíbilo marketingovým oddělením.
Výsledkem je tak sice ústupek, který může vést k zisku populárních pěti hvězd, ale zároveň jasný ukazatel toho, jak mohou autonomní brzdy či monitoring jízdy ve zvoleném pruhu zkreslit celkové hodnocení bezpečnosti vozu, která v pasivním ohledu zůstává naprosto totožná. Euro NCAP s těmito prvky neoperuje pouze v kategorii berliček, ale také v rámci ochrany chodců či dospělé posádky. Překvapivě mimo je „dětská“ kategorie, ačkoliv jde stále o ty samé vozy a vliv systémů by měl být patrný i v ní.
Na jistou pofidérnost bruselské organizace jsme si ovšem stěžovali mnohokrát a samozřejmě zcela bez výsledku. Nejde pouze o výše zmíněné, ale také o rozhodování komisařů, jaký systém uznají a jaký nikoliv - i za předpokladu, že jde o příplatkovou výbavu. Euro NCAP totiž může rozhodnout, že si technologie pořídí dostatek lidí a tudíž je bere jako standardní. V takovém případě dvojí metr ani nemusí být aplikován.
Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k výsledkům poslední pětice aut letošního roku. Ty si probereme dle abecedního pořadí, první přijdou na řadu modely Audi Q2, Ford Edge a Hyundai Ioniq, u kterých dvojího metru nebylo třeba. U SsangYongu Tivoli a Suzuki Ignis naopak ano. A aby situace nebyla tak jednoduchá, výsledky u korejského vozu platí i pro prodlouženou variantu XLV.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi Q2
Německý crossover se čtyřmi kruhy ve znaku je „prvním pánem na holení“, přičemž Audi si samozřejmě může gratulovat. Nové Q2 získalo všech pět hvězd, přičemž hodnocení v kategoriích ochrany dospělé i dětské posádky (93 a 86 %) jsou nejvyšší v tomto kole. Zásluhu zde nemají jen autonomní brzdy, ale i celková tuhost. Zvláště při nárazu celou částí přídě je na tom Audi o poznání lépe než Ford Edge, k jehož tristnímu výsledku v této oblasti se ještě dostaneme. Je ale třeba podotknout, že modrý ovál pro změnu lépe chrání nohy řidiče při čelním nárazu s odsazením.
V případě ochrany chodců není Q2 extrémně nebezpečné vůči hlavám pěších (tedy v rámci mezí), nicméně pánev jeho ostrý lem kapoty motoru ohrožuje mnohem více. Celkově tu tedy máme 70 procent a pochvalu za autonomní brzdy, které díky detekci chodců mohou řadě havárií předejít. Právě toto je přitom kategorie, kde vůči elektronickým berličkám nemůžeme říci ani popel. V rámci samotných asistentů je pak hodnocení „pouze“ 70procentní, za čímž překvapivě stojí absence detekce rychlostního značení.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi Q2
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi Q2 na stránkách Euro NCAP.
Ford Edge
Přesunout se můžeme k již zmiňovanému modrému oválu, kde rovnou zamíříme k nárazu celou částí přídě. V té chvíli dochází k extrémnímu ohrožení hrudníku, krčních partií a hlavy cestujících vzadu. Euro NCAP přitom důvody nikterak nevysvětluje, pouze dodává, že riziko poranění překročilo limity. Uvidíme, zda s komentářem přispěchá samotný Ford, který by mohl trvat „na opakování slavnostního ceremoniálu“. I kdy s ohledem na zisk pěti hvězd lze počítat spíše jen s tiskovou zprávou.
Ať však již rozuzlení bude jakékoliv, hodnocení v kategorii ochrany dospělých je i přes tuto komplikaci 85procentní. Dalších 76 % obdržel Edge za ochranu dětí, kde je mu vytýkáno vyšší riziko pnutí krčních partií při čelním nárazu u šestiletých i desetiletých ratolestí. V případě pěších zde máme 67 % a kritiku čelního lemu kapoty, za elektronické berličky pak SUV získalo 89 procent, tedy nejvíce v tomto kole.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Edge
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Edge na stránkách Euro NCAP.
Hyundai Ioniq
Také korejský liftback byl testován pouze jednou, autonomní brzdy jsou součástí standardní výbavy. Nicméně i přes to Hyundai Ioniq neprošlo testy zcela hladce, v rámci ochrany dospělých při nárazu celou částí přídě došlo k podklouznutí pánve figuríny zadního cestujícího pod bezpečnostní pás. Tím bylo navýšeno riziko poranění, hodnocení tak kleslo na 91 %. Ani ochrana dětí pak není zcela prvotřídní, neboť u desetiletých ratolestí je ve vysokém ohrožení hrudník. Zisk 80 % je tak možná až překvapivý.
Za ochranu chodců pak Ioniq získává 70 procent, za čímž stojí riziko poranění nohou pěších. Ve finále tu pak máme ony berličky, kde je již vše v pořádku. Hyundai totiž oproti Audi má „omezovač rychlosti“, za který získává 1,5 bodu. Právě takto malý příděl přitom stačí k tomu, aby celkové hodnocení v této kategorii vystoupalo z 70 procent u německého vozu na 82 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Ioniq
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai Ioniq na stránkách Euro NCAP.
SsangYong Tivoli/XLV
Dostáváme se k prvnímu vozu, u kterého byl uplatněn dvojí metr, přičemž jak jsme zmínili v úvodu, SsangYong Tivoli má ve výsledku hned čtvero hodnocení. Kromě standardní verze totiž veškeré výsledky platí také pro variantu XLV, která doznala prodloužení zadního převisu o 245 milimetrů. To se logicky promítlo do většího zavazadelníku, přičemž dle nás by měla být i vyšší bezpečnost při nárazu zezadu. Euro NCAP ale zjevně kouká na celou záležitost jinak.
Standardně přitom korejské SUV získává nepříliš lichotivé tříhvězdičkové ohodnocení, na čemž se nepodílí jen absence elektronických berliček (v této kategorii Tivoli získalo jen 25 %), ale především takřka fatální ohrožení hlavy zadních cestujících při nárazu celou částí přídě. Došlo k výraznému pohybu vpřed, což vyústilo v nulový příděl bodů. SsangYong přitom již přislíbil, že celou záležitost vyšetří.
Přestože problém přetrvává také u vozu s bezpečnostním paketem, body získané za autonomní brzdy zvedly hodnocení u ochrany dospělých na 82 procent, u chodců z 55 na 65 procent a v rámci berliček na 43 %. Tivoli tak má rázem čtyři hvězdičky namísto tří, přičemž my jen dodáme, že za ochranu dětské posádky máme v obou případech 62 %. Kritika přitom míří k vyššímu ohrožení krčních partií šestiletých a hrudníku desetiletých ratolestí.
Tabulka s klíčovými výsledky SsangYongu Tivoli/XLV (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky SsangYongu Tivoli/XLV (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu SsangYongu Tivoli/XLV ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Suzuki Ignis
Jsme ve finále, u japonského hatchbacku. Také ten prošel dvojím testováním, přičemž rozdíl je v jeho případě ještě výraznější než u korejského SUV. Standardně Ignis může počítat pouze se třemi hvězdami, bezpečnostní paket ovšem přihrává hned další dvě. Hodnocení v rámci berliček totiž zvedá z 25 na 60 procent. Mimo to ovlivňuje také verdikt v kategorii chodců (67 versus 77 procent) a u ochrany dospělých (79 versus 87 %).
My se blíže zadíváme zejména na poslední zmíněnou oblast, kde při nárazu částí přídě došlo ke zvětšenému tlaku na hrudník řidiče. Toto hodnocení samozřejmě platí u obou verzí vozu, nicméně tři body získané za přítomnost autonomních brzd mohou snadno smazat i takový problém. Jak jsme tedy zmiňovali v úvodu, dvojí metr Euro NCAP je skvělým ukazatelem jisté zvrácenosti bruselské organizace.
Dodat již můžeme pouze hodnocení související s ochranou dětí, za níž Suzuki obdrželo pokaždé 79 procent. Také v tomto případě mířily výtky hlavně k vyššímu riziku poranění hrudníku u desetiletých ratolestí, z čehož se evidentně začíná stávat společný jmenovatel problémů celé řady vozů. V tomto kole testů na něj totiž nedojelo pouze Audi a Ford, modrému oválu však bylo vytčeno výraznější pnutí u krčních partií.
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Ignis (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Ignis (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki Ignis ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
včera - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
včera - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva