Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nové crash testy: jak bezpečná je Alfa Giulia? A co Seat Ateca a VW Tiguan?
24.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Trojice aut zkoušená v tomto kole nárazových testů NCAPu patří mezi sledované novinky. A nelze říci, že by u bruselských zdí utrhla ostudu.
Crash testy Euro NCAP pro letošní rok prošly úpravou pravidel. S jejich novým zněním jsme vás podrobně seznámili již minule, kdy byly proti zdi poslány Suzuki Baleno a Toyota Prius. První zmíněný japonský hatchback si přitom střihl dvě kola, kdy v tom prvním byl vybaven standardními bezpečnostními prvky. Ve druhém pak došlo i na příplatky, mezi nimiž se nacházejí v poslední době často zmiňované autonomní brzdy.
Asi vám nyní nemusíme říkat, jak vše dopadlo a že ve druhém kole bylo Baleno jednoznačně o řád „bezpečnější“ než v tom prvním. Dvojí metr Euro NCAP nám přitom ani tak nepomohl osvětlit, že autonomní brzdy mohou skutečně zachraňovat životy denně, nýbrž spíše poodhalil pozadí toho, jak se dnes v Bruselu bezpečnost nových aut hodnotí.
Je zjevné, že elektronické berličky mají dnes na celkovém verdiktu mnohem větší než oficiálně přiznaný 20procentní podíl. Ovlivňují totiž rovněž ochranu dospělé posádky, stejně jako promlouvají do hodnocení ochrany pěších. Jedinou kategorií, na kterou vliv nemají, je tak bezpečnost dětí, což je pozoruhodné - pokud už se tak pozitivně projevují u dospělých, měly by logicky navyšovat i ochranu jejich ratolestí.
Euro NCAP nám ovšem již mnohokrát v minulosti předvedlo, že logika je na testovací komisaře krátká. Ti totiž také svými názory určují, zda si některé příplatkové prvky koupí dostatečné množství lidí a tudíž jsou uznány či nikoliv. Asi přitom není třeba dodávat, že vyřčený verdikt následně platí na celou řadu - tedy jak na vozy brzdami či monitoringem jízdních pruhů vybavenými, tak na ty, jenž se bez nich obejdou.
Nářky padající na adresu belgické organizace však již necháme být, přeci jen nic nezmění. Místo toho se budeme věnovat hodnocení tří nových aut, na která si Euro NCAP momentálně posvítili. Jak je přitom již naším zvykem, projdeme si verdikty v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Alfa Romeo Giulia
Italská kráska jde na řadu jako první, přičemž hned při ochraně dospělých ohromuje 98procentním hodnocením. Na tom se podílí plný počet bodů udělených při čelním i bočním nárazu, pouze při „napichování“ na kůl se v lehčím ohrožení ocitl hrudník řidiče. Mimo to pak testovací komisaři ve svém hodnocení vyzdvihli ony sporné autonomní brzdy, které v tomto případě fungovaly nadmíru dobře a v nízkých rychlostech dokázali zamezit všem simulovaným nehodám. Tak tomu může být i v reálném životě, i když již mnohokrát jsme zmínili, že stačí můra na senzorech, a rázem je technologie mimo hru.
Přesunout se můžeme k ochraně dětí, kde Giulia dopadla nejhůře z aktuálně testované trojice. Důvodem je horší bezpečnost šestiletých ratolestí při čelním nárazu, body dolů letěly také za problematickou zadní řadu sedadel, kam nešly doprostřed usadit univerzální sedačky. Na ochraně chodců (69 %) se pak negativně podepisují ostré boční hrany kapoty a rám okna, v případě elektronických berliček (60 %) došlo ke stržení bodů za nejasné ovládání omezovače rychlosti.
Tabulka s klíčovými výsledky Alfy Romeo Giulia
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Alfy Romeo Giulia.
Seat Ateca
Z Itálie se vypravíme do Španělska k prvnímu z dvojice SUV koncernu VW Group. Ochrana dospělých poskytovaná Seatem Ateca je přitom o trochu horší než u Giulie, za čímž stojí větší riziko při nárazu celou částí přídě, zejména u pasažérů sedících vzadu. Při nárazu z boku navíc nedošlo k dokonalému nafouknutí airbagů, pročež tu máme finálních 93 procent. Ty přitom samozřejmě ovlivňují také do standardní výbavy zařazené autonomní brzdy, jenž stejně jako u Alfy mají fungovat bezproblémově.
Za ochranu dětí si Ateca vysloužila 84 procent, přičemž stejně jako u italského sedanu mířila kritika na vyšší ohrožení hrudníku šestiletých ratolestí. Tím ale výtky skončily. V případě ochrany chodců pak čelní partie Seatu jsou větší hrozbou pro pánev pěších, nicméně i tím hlasy komisařů víceméně utichají. Máme zde proto opětovně o trochu lepší hodnocení (71 %) než u Italů. V rámci elektronických berliček se ale již nic nemění (60 %).
Tabulka s klíčovými výsledky Seatu Ateca
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Seatu Ateca.
Volkswagen Tiguan
Jsme u posledního „pána na holení“, a sice u druhého SUV postaveného na modulární platformě MQB. S ohledem na značnou příbuznost Seatu Ateca a Volkswagenu Tiguan je přitom více než překvapivé, že Euro NCAP si podalo oba vozy - u mnoha dalších spřízněných vozů totiž takto nečiní. Jak se ovšem ukazuje, německé i španělské SUV se liší více než jen vzhledem, neboť kupříkladu za ochranu dospělých získává Tiguan 96 procent. Nabízí totiž lepší ochranu při bočním nárazu.
Bezpečnost dětí je však již u obou koncernových vozů identická (84 %), přestože u Volkswagenu výtky kromě většího rizika u šestiletých ratolestí mířily také na problémy při usazování univerzálních sedáků vzadu uprostřed. Aktivní kapota pak lehce navýšila hodnocení u ochrany chodců na 72 procent, u elektronických berliček je největší změnou přítomnost monitoringu jízdních pruhů. Díky tomu Tiguan získává 68 %, přestože za omezovač rychlosti má horší hodnocení než Ateca. To samé pak platí v rámci autonomních brzd, které u Seatu reagují při vyšších rychlostech.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Tiguan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Volkswagenu Tiguan.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024 - Vrcholné elektrické Mercedesy ztrácí na ceně tak moc a tak rychle, že se po chvíli prodávají levněji než tuctové nové Tesly Y
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.