Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd

(+ videa) Český hatchback těží i z autonomního brzdění. To je však za příplatek, což pánům z Bruselu tentokrát kupodivu nevadí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd

5.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Český hatchback těží i z autonomního brzdění. To je však za příplatek, což pánům z Bruselu tentokrát kupodivu nevadí.

Nárazovými testy Euro NCAP jsme se naposledy zabývali na počátku října, kdy se naše pozornost zaměřila hlavně na Citroën C4 Cactus. Důvodem byl především hojně diskutovaný test francouzského crossoveru, který se na našich stránkách objevil krátce před tím. Naše kritika přitom mířila hlavně na cenu, kterou český importér vozu nasadil. Zatímco v českých luzích a hájích je novinka dražší než větší a sofistikovanější hatchback C4, v zemi galského kohouta je tomu přesně naopak. Není proto divu, že se vůz prodává jak na běžícím pásu a že zákazníky neodradil ani verdikt Euro NCAP.

Ten ve výsledku nebyl až tak špatný, vozu ovšem ublížila nová měřítka bruselské organizace. Ta totiž aktuálně pomalu odmítá uznat jako bezpečný ten model, který nebude vybaven elektronickými serepetičkami typu monitoring jízdního pruhu či autonomní brzdění. Jelikož Cactus již od počátku cílil na co nejnižší cenu, je logické, že danými technologiemi nedisponuje. Pokud by tomu tak totiž bylo, pak si v takovém Česku pomalu můžete najít zájemce na svou ledvinu, jinak se s pořízením můžete rozloučit.

Cactus ale již ponechme minulostí a soustřeďme se na aktuální kolo crash testů, kterého se zúčastnili BMW 2 Active Tourer, Nissan Pulsar, Renault Mégane, Suzuki Celerio, Škoda Fabia a Tesla Model S. My se nyní zaměříme pouze na český model, o zbývající pětici vás ovšem rozhodně nechceme ošidit. Věnovat se jí ale budeme později, už jen proto, že některé vozy dosáhly lepšího hodnocení než mladoboleslavský hatchback.

Než se ovšem dostaneme ke konkrétním výsledkům, jen vás v rychlosti provedeme stávající metodikou Euro NCAP. Ta již pomalu přestává reflektovat „svět skutečných nárazů”, neboť klade stále větší důraz na elektronické berličky a varovné samolepky. Zatímco loni se tato kategorie podílela na celkovém hodnocení 10 procenty, letos je to již dvojnásobek. Daných 10 % přitom bylo sebráno kategorii ochrany dospělých pasažérů.

Jak jsme pak zmínili výše, pánové z Bruselu vyžadují rovněž přítomnost samočinného brzdění, což sice lze na jednu stranu kvitovat, neboť je opravdu chvályhodné, když se nehodě předejde, než když se pouze redukují její následky. Na stranu druhou ale pořád má jít o crash testy a s odolností vozu proti nárazu podobný instrument nepomůže ani v nejmenším.

Na tomto hrobě jsme ale brečeli již několikrát, máčet další kapesník tak nemá smysl. Proto se pojďme podívat na konkrétní výsledky, které Škodě Fabia vynesly populárních pět hvězdiček. Začneme přitom od konce kategorií oněch berliček, kde vůz zabodoval v každém směru kromě monitoringu jízdního pruhu, který není k mání ani za příplatek. To ale již není případ autonomních brzd, které - ač doplňkové - byly kupodivu uznány.

Výsledkem je tak 69procentní hodnocení, které je po BMW a Tesle třetí nejlepší v rámci stávajícího kola testů. Ještě lépe si pak Fabia vedla v rámci ochrany chodců, za kterou získala stejných 69 %. Kritika přitom mířila pouze na spodní část čelního okna a sloupků, které by mohly způsobit poranění hlavy. Hrana kapoty i kapota samotná však již byly shledány vyhovujícími.

Za ochranu dospělých i dětských cestujících pak mladoboleslavská novinka získala v obou případech 81 procent. V první zmíněné kategorii se přitom opětovně ukazuje dvojí metr Euro NCAP, neboť zatímco v případě elektronických berliček byly autonomní brzdy uznány, zde je kupodivu testovací komisaři do svých kritérií nezahrnuli. A to proto, že nejsou standardní výbavou.

I bez nich si ale Fabia vedla dobře, menší výtku můžeme směřovat snad jen vyššímu ohrožení lýtek řidiče. U dětských pasažérů se pak kritika zaměřila na tříleté ratolesti, kterým při čelním nárazu hrozí větší tlak na krční partie. To je ale víceméně vše, co můžeme o mladoboleslavském modelu zmínit. A zatímco vy si budete prohlížet jednotlivé výsledky testů a přiložená videa, my se jdeme vrhnout na zbývající pětici zkoušených automobilů.

Tabulka s klíčovými výsledky Škody Fabia


Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 1 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 01Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 2 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 02Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 3 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 03Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 4 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 04Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 5 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 05Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 6 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 06

Záběry s následky jednotlivých testů

Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 7 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 07Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 8 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 08Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 9 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 09Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd - 10 - Euro NCAP 2014 Skoda Fabia 10

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše