Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Dacia Sandero, Renault Captur, Chevy Trax a Nissan Evalia
29.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Výsledky nových testů NCAPu jsou hlavně francouzským vítězstvím. Dobře si vedl i Chevy, hůře Nissan.
Máme tu konec května a s ním i nové výsledky nárazových testů Euro NCAP. Ty dozajista přivedou pozornost především k druhé generaci Dacie Sandero, která si vedla slušně a za ochranu dospělé i dětské posádky získala 80procentní hodnocení. To je nejvíce ze všech dosavadních modelů rumunské automobilky a její marketing tak dozajista bude mít na čem stavět. Jistě se najdou i škarohlídové, kteří budou Sandero považovat za nebezpečné, když přeci nemá těch hvězd pět. Jak si ovšem za malou chvíli vysvětlíme, ve výsledcích Euro NCAP je vždy nutné číst tak trochu mezi řádky.
Při všech nesmyslných podmínkách nesouvisejících s odolností jednotlivých vozů proti nárazu dnes má smysl sledovat pouze procenta, která u testovaných vozidel udávají míru ochrany v oblasti bezpečnosti dospělých a dětských pasažérů. Často se totiž pěti hvězdami může chlubit i takový model, v jehož útrobách po nárazu utrpíte větší zranění než ve voze čtyřhvězdičkovém, jemuž v hodnocení uškodil pouze nedostatek nálepek, alarmů a bezpečnostních systémů zaskakujících za řidiče, popř. nedostatečná ohleduplnost k chodcům, která vám při nárazu do stromu za volantem opravdu nepomůže.
Důkazem místo slibů nám ostatně v tomto směru byly loňské testy amerického institutu IIHS, které se zaměřily na jiná než normovaná místa a rázem z toho v případě mnoha bezpečnostních premiantů byly katastrofální výsledky. Tím ale již zacházíme do věčného boje, kde jablkem svárů může být to, jak která organizace testuje, či to, zda vlastně laboratorní výsledky mohou odpovídat reálným situacím.
Raději se proto zaměřme na samotné nové testy, kterým byly kromě zmiňované Dacie vystaveny ještě Chevrolet Trax, Nissan Evalia a Renault Captur. Znát z nich možná nebudete japonský minivan, i ten se však na český trh dováží. A to nejen v luxusnější verzi, ale také jako užitkovější NV200. Na Nissan se ale dostane až po Dacii a Chevroletu, jako vždy totiž jedeme dle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Dacia Sandero
Začínáme tedy rumunským vozem, který získal čtyřhvězdičkové hodnocení. Od plného počtu jej přitom dělí především dvě s crash testy zcela nesouvisející záležitostí. První velkou penalizaci totiž vozu přinesla absence systému upozorňujícího na nezapnuté zadní pásy a malý počet asistenčních systémů - ani jedno vám při nárazu nepomůže. Sandero jinak za ochranu dětských pasažérů dostalo 79 procent, což není špatný výsledek.
Druhou spornou oblastí pro Dacii se pak stala slabá úroveň bezpečnosti chodců. Za 55 procent může především ostrá čelní hrana a pak také oblast okolo spodní části rámu čelního okna. Zde je přitom nutné zmínit, že parametry testů jsou nastaveny tak, aby na pět hvězd měly nárok jen vozy chránící chodce na šedesát a více procent. Nic proti ohleduplnosti k chodcům, ale ani tohle není faktor, který ovlivňuje pasivní bezpečnost posádky uvnitř vozu.
Sanderu tak nepomohlo ani znovu slušných 80 %, kterými byla hodnocena bezpečnost dospělých cestujících. Testeři Euro NCAP přitom ocenili hlavně „prostor pro pasažéry, který po čelním nárazu zůstal stabilní. Z figurín tak bylo možné vyčíst dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.“
Tabulka s klíčovými výsledky Dacia Sandero
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Dacie Sandero na stránkách EuroNCAP.
Chevrolet Trax
Zatímco Sandero je vítězstvím především pro rumunskou automobilku, Trax můžeme považovat za lídra aktuálního kola crash testů Euro NCAP. Kromě jedné druhotné kategorie, kde se jeho výsledek shoduje s Renaultem Captur, totiž získal jen to nejlepší hodnocení a pochopitelně tedy i pět hvězd. Ochrana dospělých pasažérů tedy byla hodnocena 94 procenty, v případě dětí 85 procenty a u chodců 64 procenty. Za asistenční systémy si pak Chevrolet vysloužil 81 procent, neboť kromě veškerého varování na nezapnuté pásy nabízí ve standardu také tempomat s omezovačem rychlosti. Tímto popichováním ale rozhodně nechceme upozornit na nějaké vady Chevroletu Trax, ale spíše přiblížit, jaké prvky v hodnocení také rozhodují.
Z věcí, které nás zajímají daleko více, bychom ovšem chtěli jmenovat zisk plného počtu bodů při bočním nárazu. Velmi dobrá je pak také ochrana krku a krční páteře při nárazu zezadu. Z těch skutečně slabých stránek Chevroletu pak můžeme jmenovat snad jen čelní lem kapoty motoru, který je stejně jako u rumunské Dacie velmi ostrý. V této oblasti proto ani jeden z prozatím popisovaných vozů nezískal jediný bod.
Tabulka s klíčovými výsledky Chevrolet Trax
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Chevroletu Trax na stránkách EuroNCAP.
Nissan Evalia
Třetím testovaným je minivan Nissan Elvia, který vedení japonské automobilky příliš radosti neudělá. Po stránce bezpečnosti dětí sice s 81 procenty dosáhl druhého nejlepšího výsledku v rámci květnového kola testů, tím ovšem jeho úspěchy de facto končí. Přičemž 55 % v rámci asistenčních systémů bychom mu snad i odpustili, zvláště, když také v tomto případě vozu ublížila absence systému upozorňujícího na nezapnuté zadní pásy.
Mnohem závažnější je ovšem skóre, jakého Elvia dosáhla v ochraně dospělých pasažérů. Pouze 68 procent je totiž prakticky na úrovni ochrany chodců (67 %). Testeři navíc po čelním nárazu zjistili, že podlaha se odtrhla od sloupku A, přičemž mezi podlahou a prahem popraskaly sváry. Díky tomu se vnitřní strana prahu posunula ke středu vozu. Prostor pro cestující tak byl shledán nestabilním, přičemž řidič byl dokonce v ještě větším ohrožení než spolujezdec na tzv. „sedadle smrti“. Pro pořádek: Evalia to má za tři hvězdy.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissan Evalia
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu Evalia na stránkách EuroNCAP.
Renault Captur
A jsme ve finále, které jen potvrzuje, že Renault ví, jak na Euro NCAP. I nový Captur totiž získal plný počet hvězd, kdy hodnocen byl 88 procenty u ochrany dospělých pasažérů, 79 procenty u dětí a 61 procenty u chodců. Radost pak testerům dozajista musela udělat plejáda bezpečnostních pomocníků včetně standardně dodávaného omezovače rychlosti, za něž si Captur odnáší 81 %.
Pár stinných stránek se ovšem i tak našlo. Při nárazu zezadu totiž cestujícím hrozí zvýšené riziko poranění krku. V ohrožení jsou pak také dětští pasažéři ve věku tří let, jejichž hlava se při čelním nárazu může potkat se sloupkem C (testy probíhaly při usazení proti směru jízdy). A jelikož Captur typově odpovídá Chevroletu a Dacii, nemělo by pak být překvapením, že penalizaci utržil i za hranu přední kapoty. Na rozdíl od modelů Trax a Sandero však na tom Francouzi nejsou tak špatně, neboť za zjemnělé okraje a střed získali 2,6 bodu.
Tabulka s klíčovými výsledky Renault Captur
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Captur na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 8 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nejnovější články
- „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před hodinou - Na nechtěný čtyřválcový Mercedes-AMG C63 dál praskají data o jeho neprodejnosti, vážně už ho nebere ani tvrdé jádro fandů
před 4 hodinami - VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
před 5 hodinami - Nesmyslně 2,5tunové nové BMW M5 ve sprintech trapně zostudila 8 let stará em-pětka předchozí generace
před 7 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva