Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Dacia Sandero, Renault Captur, Chevy Trax a Nissan Evalia
29.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Výsledky nových testů NCAPu jsou hlavně francouzským vítězstvím. Dobře si vedl i Chevy, hůře Nissan.
Máme tu konec května a s ním i nové výsledky nárazových testů Euro NCAP. Ty dozajista přivedou pozornost především k druhé generaci Dacie Sandero, která si vedla slušně a za ochranu dospělé i dětské posádky získala 80procentní hodnocení. To je nejvíce ze všech dosavadních modelů rumunské automobilky a její marketing tak dozajista bude mít na čem stavět. Jistě se najdou i škarohlídové, kteří budou Sandero považovat za nebezpečné, když přeci nemá těch hvězd pět. Jak si ovšem za malou chvíli vysvětlíme, ve výsledcích Euro NCAP je vždy nutné číst tak trochu mezi řádky.
Při všech nesmyslných podmínkách nesouvisejících s odolností jednotlivých vozů proti nárazu dnes má smysl sledovat pouze procenta, která u testovaných vozidel udávají míru ochrany v oblasti bezpečnosti dospělých a dětských pasažérů. Často se totiž pěti hvězdami může chlubit i takový model, v jehož útrobách po nárazu utrpíte větší zranění než ve voze čtyřhvězdičkovém, jemuž v hodnocení uškodil pouze nedostatek nálepek, alarmů a bezpečnostních systémů zaskakujících za řidiče, popř. nedostatečná ohleduplnost k chodcům, která vám při nárazu do stromu za volantem opravdu nepomůže.
Důkazem místo slibů nám ostatně v tomto směru byly loňské testy amerického institutu IIHS, které se zaměřily na jiná než normovaná místa a rázem z toho v případě mnoha bezpečnostních premiantů byly katastrofální výsledky. Tím ale již zacházíme do věčného boje, kde jablkem svárů může být to, jak která organizace testuje, či to, zda vlastně laboratorní výsledky mohou odpovídat reálným situacím.
Raději se proto zaměřme na samotné nové testy, kterým byly kromě zmiňované Dacie vystaveny ještě Chevrolet Trax, Nissan Evalia a Renault Captur. Znát z nich možná nebudete japonský minivan, i ten se však na český trh dováží. A to nejen v luxusnější verzi, ale také jako užitkovější NV200. Na Nissan se ale dostane až po Dacii a Chevroletu, jako vždy totiž jedeme dle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Dacia Sandero
Začínáme tedy rumunským vozem, který získal čtyřhvězdičkové hodnocení. Od plného počtu jej přitom dělí především dvě s crash testy zcela nesouvisející záležitostí. První velkou penalizaci totiž vozu přinesla absence systému upozorňujícího na nezapnuté zadní pásy a malý počet asistenčních systémů - ani jedno vám při nárazu nepomůže. Sandero jinak za ochranu dětských pasažérů dostalo 79 procent, což není špatný výsledek.
Druhou spornou oblastí pro Dacii se pak stala slabá úroveň bezpečnosti chodců. Za 55 procent může především ostrá čelní hrana a pak také oblast okolo spodní části rámu čelního okna. Zde je přitom nutné zmínit, že parametry testů jsou nastaveny tak, aby na pět hvězd měly nárok jen vozy chránící chodce na šedesát a více procent. Nic proti ohleduplnosti k chodcům, ale ani tohle není faktor, který ovlivňuje pasivní bezpečnost posádky uvnitř vozu.
Sanderu tak nepomohlo ani znovu slušných 80 %, kterými byla hodnocena bezpečnost dospělých cestujících. Testeři Euro NCAP přitom ocenili hlavně „prostor pro pasažéry, který po čelním nárazu zůstal stabilní. Z figurín tak bylo možné vyčíst dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.“
Tabulka s klíčovými výsledky Dacia Sandero
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Dacie Sandero na stránkách EuroNCAP.
Chevrolet Trax
Zatímco Sandero je vítězstvím především pro rumunskou automobilku, Trax můžeme považovat za lídra aktuálního kola crash testů Euro NCAP. Kromě jedné druhotné kategorie, kde se jeho výsledek shoduje s Renaultem Captur, totiž získal jen to nejlepší hodnocení a pochopitelně tedy i pět hvězd. Ochrana dospělých pasažérů tedy byla hodnocena 94 procenty, v případě dětí 85 procenty a u chodců 64 procenty. Za asistenční systémy si pak Chevrolet vysloužil 81 procent, neboť kromě veškerého varování na nezapnuté pásy nabízí ve standardu také tempomat s omezovačem rychlosti. Tímto popichováním ale rozhodně nechceme upozornit na nějaké vady Chevroletu Trax, ale spíše přiblížit, jaké prvky v hodnocení také rozhodují.
Z věcí, které nás zajímají daleko více, bychom ovšem chtěli jmenovat zisk plného počtu bodů při bočním nárazu. Velmi dobrá je pak také ochrana krku a krční páteře při nárazu zezadu. Z těch skutečně slabých stránek Chevroletu pak můžeme jmenovat snad jen čelní lem kapoty motoru, který je stejně jako u rumunské Dacie velmi ostrý. V této oblasti proto ani jeden z prozatím popisovaných vozů nezískal jediný bod.
Tabulka s klíčovými výsledky Chevrolet Trax
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Chevroletu Trax na stránkách EuroNCAP.
Nissan Evalia
Třetím testovaným je minivan Nissan Elvia, který vedení japonské automobilky příliš radosti neudělá. Po stránce bezpečnosti dětí sice s 81 procenty dosáhl druhého nejlepšího výsledku v rámci květnového kola testů, tím ovšem jeho úspěchy de facto končí. Přičemž 55 % v rámci asistenčních systémů bychom mu snad i odpustili, zvláště, když také v tomto případě vozu ublížila absence systému upozorňujícího na nezapnuté zadní pásy.
Mnohem závažnější je ovšem skóre, jakého Elvia dosáhla v ochraně dospělých pasažérů. Pouze 68 procent je totiž prakticky na úrovni ochrany chodců (67 %). Testeři navíc po čelním nárazu zjistili, že podlaha se odtrhla od sloupku A, přičemž mezi podlahou a prahem popraskaly sváry. Díky tomu se vnitřní strana prahu posunula ke středu vozu. Prostor pro cestující tak byl shledán nestabilním, přičemž řidič byl dokonce v ještě větším ohrožení než spolujezdec na tzv. „sedadle smrti“. Pro pořádek: Evalia to má za tři hvězdy.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissan Evalia
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu Evalia na stránkách EuroNCAP.
Renault Captur
A jsme ve finále, které jen potvrzuje, že Renault ví, jak na Euro NCAP. I nový Captur totiž získal plný počet hvězd, kdy hodnocen byl 88 procenty u ochrany dospělých pasažérů, 79 procenty u dětí a 61 procenty u chodců. Radost pak testerům dozajista musela udělat plejáda bezpečnostních pomocníků včetně standardně dodávaného omezovače rychlosti, za něž si Captur odnáší 81 %.
Pár stinných stránek se ovšem i tak našlo. Při nárazu zezadu totiž cestujícím hrozí zvýšené riziko poranění krku. V ohrožení jsou pak také dětští pasažéři ve věku tří let, jejichž hlava se při čelním nárazu může potkat se sloupkem C (testy probíhaly při usazení proti směru jízdy). A jelikož Captur typově odpovídá Chevroletu a Dacii, nemělo by pak být překvapením, že penalizaci utržil i za hranu přední kapoty. Na rozdíl od modelů Trax a Sandero však na tom Francouzi nejsou tak špatně, neboť za zjemnělé okraje a střed získali 2,6 bodu.
Tabulka s klíčovými výsledky Renault Captur
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Captur na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024 - Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 21:34 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin