Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: XC90 a Q7 zářily, CX-3 zklamala. Co zbylých 5?
3.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Tři SUV nebyly jedinými testovanými modely. U NCAP si vzali na paškál i Ford Galaxy, VW Touran nebo další SUV Renault Kadjar.
Bruselská organizace Euro NCAP o letních prázdninách zjevně nelelkovala, spíše naopak. Zatímco před počátkem léta nám představila výsledky pouze výsledky tří vozů, ovšem včetně nové Škody Superb, nové kolo si bere na paškál hned devět novinek. Samotných nárazových testů ovšem proběhlo pouze osm, neboť výsledky Fordu Galaxy jsou s ohledem na příbuzenský poměr platné také pro S-Max. To sice možná leckomu nepřijde zcela férové, neboť odlišná karoserie může kupříkladu pro chodce představovat zcela jiné nebezpečí, nicméně taková jsou pravidla Euro NCAP.
Než si přitom tuto dvojici, stejně jako ostatní „účastníky zájezdu“, probereme podrobně, pro jistotu zopakujeme pravidla, jakými se testovací komisaři řídí. Tak tedy, pasivní ochrana cestujících se na celkovém hodnocení podílí 60 procenty, z čehož čtyřicet připadá na bezpečnost dospělých cestujících a dvacet na dětské pasažéry. Zbytek však již na vrub ochrany chodců a elektronických berliček, přičemž každá tato kategorie je hodnocena shodně 20 procenty.
Nad smysluplností daného vzorce jsme si lámali hlavu již několikráte, nicméně na druhou stranu pravdou zůstává, že Euro NCAP se již od svého založení v prosinci 1996 věnuje nejen samotným nárazovým testům, ale také ochraně chodců. Nejspornější kategorie nálepek se objevila v mezičase jako... obraz moderní doby, přičemž zpočátku neměla na celkovém hodnocení až takovou váhu. Jak se však mění doba, mění se i její vliv.
Momentálně jsou tedy elektronické berličky v rámci procent stejně důležité jako ochrana dětí i chodců, v případě hvězdiček, jež milují především marketingoví manažeři, jsou ovšem nejpodstatnější. V současnosti totiž plných pět hvězd nedostane žádný vůz, který by neměl buď autonomní brzdy, nebo monitoring jízdních pruhů. A právě proto toto hodnocení nebereme až tak v potaz a zabýváme se hlavně takto nezkreslenými procenty.
To by ale pro úvod mohlo stačit, nyní tak již přestoupíme k jednotlivým verdiktům. Jak je přitom naším dobrým zvykem, veškeré testované modely si probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi Q7
Druhá generace Audi Q7 přichází na přetřes jako první, přičemž marketingové oddělení značky může být naprosto spokojené. Testovací komisaři nadělili novému SUV pět hvězd, přičemž verdikt ve všech kategoriích není špatný ani v rámci procentuálního hodnocení. Pokud se ovšem na celou záležitost podíváme opravdu podrobně, pak v případě ochrany dospělých cestujících objevíme po čelním nárazu lehčí riziko ohrožení hrudních partií. Ve zbytku se ovšem Q7 pyšní dobrými výsledky, čemuž napomohlo i zařazení autonomních brzd do standardní výbavy. Výsledkem je tak 94 procent.
Ochrana dětí je na tom s 88 procenty obdobně, přičemž kritika mířila opět pouze k vyššímu tlaku na hrudník půlročních ratolestí při náhlém zastavení. Chodci by se poté měli obávat hlavně ostrého lemu kapoty, který je nebezpečný vůči jejich pánvi, což srazilo hodnocení jejich ochrany na 70 procent. V případě kategorie elektronických berliček pak již asi není co dodat, neboť o autonomních brzdách jsme již mluvili. Dosažených 76 procent tak není překvapivým verdiktem.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi Q7
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi Q7 na stránkách Euro NCAP.
Ford Galaxy a S-Max
Dvojice modrého oválu přichází na řadu jako druhá, přičemž také v jejím případě můžeme hned v úvodu zmínit, že také Galaxy a S-Max se mohou pochlubit pěti hvězdami. V rámci jednotlivých kategorií je ale již hodnocení poněkud nižší než v případě Audi Q7. Tedy s výjimkou ochrany chodců, kde se výhodou Fordu stává mnohem oblejší příď. Výsledkem je tak 79procentní verdikt a kritika mířící pouze ke spodní části čelních sloupků, které mohou být hrozbou pro hlavu pěších. Posádku však ochrání o to více.
Bezpečnost dospělých je pak hodnocena 87 procenty, přičemž negativa byla shledána při čelním i bočním nárazu hlavně u cestujících na zadních sedadlech. V jejich případech je totiž výrazněji ohrožen hrudník, při kolizi s vozem pohybujícím se za vámi je pak vyvinuto nadměrné pnutí na krční partie. U dětí je pak tato část těla vystavena nebezpečí při čelním nárazu, a to dokonce větší než malou měrou. Výsledkem je tak dalších 87 procent, elektronické berličky byly s ohledem na monitoring jízdních pruhů oceněny 71 %. A to protože autonomní brzdy nebyly jakožto součást příplatkové výbavy brány v potaz.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Galaxy a S-Max
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Ford Galaxy a S-Max na stránkách Euro NCAP.
Mazda CX-3
Od evropských modelů si na chvíli odpočineme a vyrazím do Země vycházejícího slunce, kde se nejprve podíváme na zoubek nové Mazdě CX-3. Od tohoto modelu si přitom značka slibuje nemalé prodeje (což předobjednávky jen potvrzují), nicméně verdikt Euro NCAP v podobě čtyř hvězd asi pro mnohého bude zklamáním. V rámci procent na tom ovšem CX-3 není až tak špatně, i když jedna velká výtka tu je. A sice v rámci dospělých osob sedících vzadu, v jejichž případě je ochrana hrudníku při nárazu celou částí přídě opravdu slabá. A to navzdory předpínačům bezpečnostních pásů. Je tedy vskutku otázkou, co za daným problémem stojí a dá se předpokládat, že u Mazdy za oněch 85 procent budou padat hlavy.
V případě ochrany dětí již nebyly žádné kritické faktory zjištěny, a tak tu máme 79 procent. Ochrana chodců je ale již poněkud horší, neboť některé části lemu kapoty mohou ohrozit pánev pěších. Nicméně dosažených 84 procent je lepším hodnocením než u Audi. Díky monitoringu jízdních pruhů pak na tom Mazda CX-3 není špatně ani v rámci elektronických berliček, které jsou hodnoceny 64 procenty. Autonomní brzdy jsou totiž opětovně k mání pouze za příplatek, přičemž dle Euro NCAP po nich nesáhne většina kupujících. A proto s nimi testovací komisaři nepočítají.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazdy CX-3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy CX-3 na stránkách Euro NCAP.
Mitsubishi L200
Dostáváme se k Mitsubishi L200, které můžeme vyhlásit nejhorším vozem aktuálního kola nárazových testů Euro NCAP. A to nikoliv kvůli opětovnému nezařazení autonomních brzd do hodnocení, nýbrž kvůli špatným výsledkům při ochraně dospělých cestujících. Při nárazech malou částí přídě i celkovou plochou se totiž ve vyšším ohrožení ocitly především nohy cestujících vpředu nebo hrudník pasažérů sedících vzadu. Důvodem byla prasklina v podlaze pod sedadlem řidiče, díky které došlo k narušení svárů mezi prahem a koncovým sloupkem. Mimo to nebyl dostatečně nafouknut airbag, pročež je dosažených 81 procent možná až příliš kladným hodnocením.
V rámci ochrany dětí již nelze Mitsubishi prakticky nic vytknout, snad s výjimkou většího tlaku, který byl vyvinut na hrudní partie při náhlé deceleraci. Zisk 84 procent je tak plně oprávněný, přesunout se tak můžeme k pěším, kteří musí v případě srážky počítat s vyšším rizikem poranění v oblasti pánve kvůli ostřejšímu lemu kapoty. Mimo to výtky směřovaly také k tužším čelním sloupkům, načež tu máme 76procentní hodnocení. Za elektronické berličky si pak L200 odváží stejných 64 procent jako CX-3, přičemž i zde byl uznán monitoring jízdních pruhů a mimo se ocitly autonomní brzdy.
Tabulka s klíčovými výsledky Mitsubishi L200
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mitsubishi L200 na stránkách Euro NCAP.
Renault Kadjar
Po dvojitém japonském intermezzu tu máme návrat do Evropy a s ním také k pětihvězdičkovému hodnocení. Jak jsme však uvedli již na začátku, není to pro nás až tak důležité, my se budeme opět zabývat procenty a jednotlivými kategoriemi. V rámci ochrany dospělých rovnou zmíníme 89procentní verdikt. Zde přitom výtky směřovaly k vyššímu ohrožení hrudníku cestujících vzadu při čelním nárazu, zatímco při tom zezadu byla pro změnu nedostatečná ochrana za pomoci hlavových opěrek u pasažérů vpředu.
V případě ochrany dětí byl Renaultu Kadjar vytčen vyšší tlak na krční partie, za což si francouzské SUV odváží 81 procent. Dalších 74 pak získává za bezpečnost chodců, kteří musí počítat s tužšími čelními sloupky. Samotná kapota motoru pak není sice nejlepší, ale zároveň rozhodně ne smrtící. Elektronické berličky pak dodávají do počtu dalších 71 procent, přičemž stejně jako u japonských modelů můžeme zopakovat, že uznán byl pouze monitoring jízdních pruhů.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Kadjar
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Kadjar na stránkách Euro NCAP.
Toyota Avensis
Japonský kombík je jedním z těch vozů, které na pravidla Euro NCAP nedojely, ale naopak z nich může profitovat. Testovací komisaři totiž uznali při hodnocení ochrany dospělých autonomní brzdy, pročež figuríny ve voze sice „hrají“ všemi barvami, nicméně 93procentní verdikt je vyšší než u předchozího Renaultu. To se nám logicky může zdát nefér, neboť zejména kolena a stehna cestujících vpředu se při nárazu menší částí přídě ocitají v nemalém nebezpečí poranění. Obdobně je pak na tom hrudník pasažérů vzadu při nárazu celou přídí. V prvním případě je přitom verdikt nadmíru překvapivý, neboť Avensis je již ve standardu vybaven kolenním airbagem. Právě ten je však v mnohé míře za zranění cestujících zodpovědný.
Ochrana dětských pasažérů je však již s 85 procenty v pořádku, mnoho výtek pak Euro NCAP nemá ani k ochraně chodců. Opětovně byly totiž pouze shledány tužšími čelní sloupky, lem kapoty však již byl k pánvím pěších v pořádku. Hodnocení elektronických berliček je pak druhé nejlepší v tomto kole, neboť uznán byl jak příplatkový monitoring jízdních pruhů, tak rovněž ony standardně dodávané autonomní brzdy. Výsledkem je tak 81 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Avensis
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Avensis na stránkách Euro NCAP.
Volvo XC90
Zmínit, že švédské SUV je králem tohoto kola crash testů Euro NCAP, je stejně překvapivé jako prohlásit, že Eskymáci doma nepotřebují ledničku. Přesto ani nové Volvo XC90 není zcela bez chybičky, zejména v případě ochrany chodců. Lem kapoty je totiž stejně jako v mnoha případech nebezpečný vůči pánvi cestujících a za rizikové byly shledány i některá místa na kapotě samotné. Mimo to byly kritice podrobeny rovněž čelní sloupky, načež tu máme 71 procent, tedy třetí nejhorší verdikt v dané oblasti. Za ochranu dětí pak Švédové získávají 87 %, což rovněž není nejlepší hodnocení, nicméně výsledek je to velmi dobrý a výtek prostý.
Ochrana dospělých byla již oceněna 97 procenty, k čemuž napomohl i fakt, že Volvo ještě krátce před samotnými testy zjistilo, že u sedmimístného provedení nedochází k patřičnému nafouknutí airbagu ve třetí řadě sedadel. Ke komisařům tak již zamířil vylepšený vůz, který cestujících chrání velmi dobře při nárazech zepředu, z boku i zezadu. Dobrému verdiktu pak napomáhá i přítomnost standardních autonomních brzd, což se kladně projevilo také na kategorii berliček. Mimo to XC90 získalo body za monitoring jízdních pruhů, elektronickou stabilizaci či upozornění na nezapnuté pásy, načež tu máme 100procentní hodnocení, které dosud v historii Euro NCAP nebylo v této oblasti zaznamenáno.
Tabulka s klíčovými výsledky Volva XC90
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volva XC90 na stránkách Euro NCAP.
VW Touran
Posledním „pánem na holení“ se stává německé MPV, které taktéž nedopadlo špatně. V kategorii ochrany dětí si dokonce s 89 procenty vedlo nejlépe z nejnověji testované osmičky/devítky vozů, pročež zde asi kritiku můžeme vynechat. U ochrany dospělých to ale již tak slavné není, neboť při čelním nárazu byly lehce ohroženy nohy předních pasažérů, respektive pak hrudník těch zadních. Pojízdnou rakví ale Touran zdaleka není, i když chodci by si v jeho případě měli dávat větší pozor na lem čelní kapoty. Ten totiž může způsobit opravdu vážné poranění pánve, v případě hlavy ale již zapracují senzory, které před jejím dopadem dovedou plech nadzdvihnout a tak vytvoří dodatečný prostor mezi tělem a motorem.
Za elektronické berličky si pak Volkswagen odváží 76 procent, neboť příplatkové autonomní brzdy byly do hodnocení zařazeny. Očekává se totiž, že po nich sáhne většina kupujících, a to na rozdíl od monitoringu jízdních pruhů, který rovněž patří do doplňkové výbavy. Uznán však nebyl. Tím ale pro dnešek končíme, přičemž s dalšími výsledky crash testů Euro NCAP se přihlásíme opět ve chvíli, kdy si v Bruselu podají další várku nových aut.
Tabulka s klíčovými výsledky VW Touran
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu VW Touran na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 6 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva