Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: všech 17 posledních kousků dle starých pravidel
26.11.2011 | Miro Mihálik, Petr Miler | Přidat příspěvek
Euro NCAP mění pravidla a novými si automobilky očividně nezískal. Proto se v závěru šrotuje ve velkém: zde jsou všechny nové výsledky.
Přehled kapitol
Pokud máte pocit, že se s crash testy v poslední době roztrhl pytel, nejste ani trochu na omylu. Zatímco běžně probíhá u Euro NCAP šrotování přibližně každé tři měsíce v počtu jednotek aut, za poslední kvartál tu máme už třetí sadu výsledků čítající přes 10 vozů. Důvodem není záplava nových modelů, ani nenadálá snaha automobilek pochlubit se co nejdříve pasivní bezpečností svých novinek, ale opět trocha úředničiny.
NCAP totiž pravidelně naráží na limity svých vlastních pravidel, když po určité době začnou z testů odcházet prakticky všechny vozy s maximálním počtem hvězdiček. A tak pravidla mění. Jenže místo toho, aby zpřísnil hodnocení toho, o čem nárazové zkoušky skutečně mají být (pasivní bezpečnost pro posádku), vždy začne do hodnocení promítat tu či onu záležitost, která se zmíněným klíčovým aspektem nemá společného vůbec nic. Už dříve byla metrika NCAPu zdevastována hodnocením přítomnosti všemožných prvků aktivní bezpečnosti jako je ESP, jenž má za následek jen to, že zejména hvězdičkové hodnocení ztratilo význam.
Snadno se totiž může stát, že pasivně bezpečnější vůz odejde z testu s menším počtem hvězd než ten méně bezpečný. A to jen proto, že neměl ve standardní výbavě tu či onu elektronickou pomůcku, nálepku nebo jiný systém či nápis, který vám při nárazu do stromu budou platný jako mrtvému zimník. Pokud některá média v posledních letech vůbec zmiňují, jaký vůz dostal kolik hvězd, zcela pozbyla smyslu pro realitu dnešních crash testů - od této metriky je třeba odhlédnout, neboť je zcela zavádějící. Informaci o skutečném výsledku crash testu poskytuje jen procentní hodnocení následků jednotlivých nárazů, které může být s obdrženými hvězdami v příkrém rozporu. Proto také o počtu hvězdiček nenajdete v našem souhrnu ani zmínky.
Také poslední úprava pravidel kráčí zmíněným směrem. U NCAP totiž stanovili, že v hvězdičkových výsledcích bude mnohem větší váha přikládána vstřícnosti vůči chodcům. Automobil, který v této oblasti nezíská minimálně 60 procent bodů, bude o hvězdičku kratší. Pravda, toto má alespoň určitou spojitost (jakkoli diskutabilní) s pasivní bezpečností, ale ne ve smyslu následků nejtypičtějších nehod pro posádku vozu. Je to vlastnost, kterou má smysl testovat, snažit se o její zlepšení, ale zasazovat ji do nejzažitějšího projevu výsledku crash testů je zkrátka manipulativní a nepřesné. A to ani nehovoříme o tom, že jakákoli srovnatelnost výsledků v jednotlivých obdobích je při změnách tohoto charakteru absolutně vyloučená. Příští rok bude auto moci získat klidně jen tři hvězdy, i když nabídne dokonalou ochranu posádce při nárazu. Není to absurdní?
Vysvětluje to zároveň, proč se testům podle nových pravidel chtělo tolik automobilek vyhnout - většina vozů současné produkce totiž tak ohleduplná k chodcům není a i při jinak vycizelované pasivní bezpečnosti by maximum hvězd nezískala. Jak jsme zmínili již dříve - pokud NCAP chtěl těmto záležitostem (elektronika, vstřícnost k chodcům apod.) přidělit nějaké hvězdičkové hodnocení, mohl rozdávat dodatečné hvězdy za to či ono, ne devastovat metriku zažitou pro něco úplně jiného.
Ale nechme už minulosti i budoucnosti a zůstaňme v přítomnosti. Ta je totiž spojena se sedmnáctkou nových testů, kterým jsme se již zčásti věnovali. Zvláštní pozornost si podle nás zasloužily výsledky Škody Citigo a jejích sourozenců a relativní úspěch čínských aut. Dnes se budeme věnovat všem zbylým, i tyto si ale samozřejmě zrekapitulujeme. Navíc tu tedy máme Chevrolet Malibu, Chevrolet Volt/Opel Ampera, nový Fiat Panda, Geely Emgrand EC7, faceliftovaný Jaguar XF, nový Jeep Grand Cherokee, novou Kiu Rio, nový Mercedes-Benz třídy B, Mercedes-Benz C Coupe, MG 6, Range Rover Evoque, Renault Fluence ZE, Subaru XV a nový VW Beetle.
Toť vše podstatné na úvod, pojďme si podrobněji projít samotné testy. Jako vždy se nejprve podíváme na stručný přehled všech nejnovějších výsledků a poté si podrobněji projdeme jeden test po druhém.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Souhrn všech výsledků je tentokrát hodně dlouhý
Chevrolet Malibu 2012
Nebýt drobného zaváhání Malibu při bočním nárazu na sloup, byl by to pro Chevrolet fantastický výsledek. Přesto můžeme považovat 94 procent bodů za ochranu dospělých za nadprůměrný výsledek a zhoršené hodnoty naměřené senzory na hrudníku figuríny řidiče pořád zůstávají v limitním pásmu. O kvalitě konstrukce svědční například fakt, že u pedálové skupiny byl zaznamenán pouze pohyb plynu o zanedbatelné 4 mm směrem k nohám řidiče a o 7 mm nahoru.
Malibu dopadlo úspěšně rovněž při ochraně dětské posádky. Odnáší si 83 procent a bylo by to ještě lepší, nebýt bazírování komisařů na výraznější indikaci vypnutého airbagu spolujezdce. Při ochraně chodců se ukázala být nebezpečná pouze hrana kapoty a spodní část předního okna, takže nový sedan Chevroletu získal 57 procent bodů, čím jen o tři procenta zaostal za příští hranicí potřebné k dosažení plného počtu hvězdiček.
Tabulka s klíčovými výsledky Chevroletu Malibu
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Chevroletu Malibu na stránkách EuroNCAP.
Chevrolet Volt/Opel Ampera
Hodnotící zpráva Euro NCAP uvádí, že prostor pro posádku Ampery zůstal stabilní a bezpečný a doslovně se v nípíše, že „snímače figurín nezaznamenaly ohrožení pro kolena a stehenní kosti cestujících na předních sedadlech díky standardně montovaným kolenním airbagům pro řidiče i spolujezdce“. Což je poněkud zvláštní tvrzení vzhledem k tomu, že obě nohy řidiče a jedna spolujezdce skončily na hraničních (oranžových) hodnotách. Naproti tomu byla ochrana před bočním nárazem i při dopadu na sloup naprosto špičková - v obou případech zůstaly všechny zaznamenané hodnoty senzorů v zeleném pásmu. Při simulaci nárazu zezadu kvůli posouzení ochrany krční páteře to ovšem zase skončilo jen na hranici.
Testovací komisaři tentokrát prověřovali také elektrické systémy auta, ale ty po destrukci nevykazovaly žádné nebezpečné odchylky. Stejně dobře vychází i ochrana dětí (78 %), pro chodce to ale tak docela neplatí. Ampera a Volt získaly jen 41 procent, protože podle měření je relativně bezpečná pouze hrana nárazníku a kapota uprostřed.
Tabulka s klíčovými výsledky Chevroletu Volt a Opelu Ampera
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Chevroletu Volt a Opelu Ampera na stránkách EuroNCAP.
Fiat Panda 2012
Tohle je opět jedna za záhad, kterou by mělo Euro NCAP vysvětlit. Kvůli objektivnosti měření a zamezení nedovolených úprav testovaného vozu se tato instituce zavázala prověřovat výlučně již prodávaná auta a to tak, že je anonymně zakoupí na náhodně vybrané prodejně. Potíž je v tom, že Panda není ještě v prodeji ani na domácím italském trhu a je proto jasné, jakým způsobem se Euro NCAP k automobilu dostala. Tím nechceme přímo říci, že došlo k manipulaci, nicméně toto podezření nelze ani vyloučit. Jak Panda dopadla?
Při čelním nárazu to nebylo špatné. Zelená a žlutá signalizují, že při nehodě podobného typu vystoupí všichni cestující v pořádku, ačkoli hlava dětské figuríny se při návratu šikmo sklouzla po bočním skle. S bočním nárazem to tak slavné nebylo. Jednak při nárazu na sloup byly zaznamenány vysoké hodnoty tlaku v oblasti žeber řidiče a pak hlava figuríny simulující tříleté dítě byla částečně mimo zádržný boční airbag. Výsledkem je 82 procent za ochranu dospělých a 63 procent za bezpečnost dětí. Za schopnost ochránit chodce při srážce pak jen 49 procent, a proto můžou být ve Fiatu také rádi, že to stihli ještě letos.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Panda
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Panda na stránkách EuroNCAP.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva