Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: nový Ford Focus, Nissan Leaf, Peugeot 508 ad.
26.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
U EuroNCAP se rozhodli zdemolovat dalších šest vozů. Pozoruhodné je, že všechny novinky získaly nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení.
Po únorovém demoličním derby v režii EuroNCAP, kterého se zúčastnilo celkem osm vozů, byla tentokrát vystavena tvrdým ostruhám nárazových zkoušek další šestice automobilových novinek. I dnes se můžete spolehnout na to, že vás podrobně provedeme jejich jednotlivými výsledky, ještě předtím se ale na poslední sadu crash testů podívejme s větším nadhledem.
Nepříjemnost simulované nehody mohly tentokrát poznat Citroën DS4, Ford Focus, Lexus CT200h, Nissan Leaf, Peugeot 508 a Volvo V60, tedy tři víceméně konvenční, jeden novátorský a jeden stoprocentně „trendy” vůz. Obecně nejzajímavější je výsledek nového Fordu Focus, který se v dalších letech bude dozajista pokoušet opanovat prodejní statistiky vozů nižší střední třídy. Pozornost si ale zaslouží i hybridní Lexus CT200h a především elektrický Nissan Leaf. Právě u elektromobilů totiž panují jisté obavy nad jejich pasivní bezpečností z důvodu nutné eliminace hmotnosti jejich tradičnějších částí kvůli přítomnosti těžkých a objemných akumulátorů. Právě nedávná sada testů odhalila, že Peugeot iOn a Mitsubishi MiEV nezvládly náraz nejpřesvědčivěji, i když díky současné metodice EuroNCAP obdržely čtyři z maximálních pěti hvězdiček. Byli jsme tedy zvědavi, jak si povede Leaf.
A dá se říci, že si vedl obstojně, stejně jako všechny další zúčastněné modely. Leaf sice obdržel nejhorší hodnocení v ochraně dospělé posádky, ale rozdíl mezi nejlepším a nejhorším výsledkem je tentokrát zanedbatelný - vměstnal se do pouhých pěti procent. Ani další dílčí pohledy na pasivní bezpečnost toho kterého auta nepřinesly dramatické rozdíly mezi jednotlivými modely a pouze nevraživost francouzských novinek k chodcům dopadajícím na přední kapotu způsobila větší odlišnost. Nemáme tedy tentokrát důvod kritizovat ani jinak pomýlené zahrnutí přítomnosti asistenčních prvků do celkového hodnocení, v poslední sadě testů tato metrika do celkového hodnocení příliš nepromluvila a nepřevracela černou v bílou tak jako u té předchozí. Přesto opět radíme: sledujte u testů raději dílčí procentní hodnocení než celkové „hvězdičkové závěry”, které tentokrát neříkají mnohé už proto, že jsou bez výjimky pětihvězdičkové...
Ale nyní již k samotným testům. Stejně jako minule se nejprve podíváme na stručný přehled všech nejnovějších výsledků a poté si podrobněji projdeme jeden test po druhém.
Celkový stručný přehled
Výsledky posledních crash testů v kostce
Citroën DS4
Kompaktní francouzský crossover si z crash testu odnesl velmi dobré hodnocení, když při čelním i obou bočních nárazech vykázal buď dobrou (nejvyšší hodnocení) nebo adekvátní (druhé nejvyšší) ochranu všech sledovaných částí těla řidiče i spolujezdce. Závěry testu dále konstatují, že podobná míra ochrany bude poskytnuta cestujícím různého vzrůstu, kteří preferují rozličné způsoby sezení a není tedy divu, že DS4 získal nejlepší možný výsledek při čelní i boční srážce. Nedokonalá je pouze ochrana krku při nárazu zezadu, její označení za marginální (průměrné hodnocení) ale nelze vnímat jako problematické.
Ochrana dětské posádky byla též ohodnocena vysokým číslem (80 %), jakkoli z poslední sady testů představuje nejslabší výsledek. Horší už je to s ochranou chodců (43 %), když konstrukce přídě „šetří” pouze nohy případného pěšího nebožáka, nikoli už tělo či hlavu. Za přítomnost elektronických pomocníků vyfasoval DS4 plných 97 bodů ze 100, na palubě má všechno možné včetně nastavitelného omezovače rychlosti.
Tabulka s klíčovými výsledky Citroënu DS4
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Ford Focus
Také v případě nového Fordu Focus zůstal prostor pro posádku v případě čelního i bočního nárazu nedotčen a zejména z prvního jmenovaného si vůz odnesl takřka dokonalé hodnocení. Pouze ohleduplnost vozu k pravé holeni řidiče dostala známku „adekvátní”, jinak je ochrana všech částí těla obou cestujících vpředu ta nejlepší možná. Při bočním nárazu do úzké překážky byl vyšší zátěži vystaven pouze hrudník řidiče resp. spolujezdce (ochrana byla shledána marginální), krom toho si i v tomto případě Focus odnesl celkově dobrý výsledek sestávající z dílčích známky dvou nejvyšších hodnot.
Ochrana dětské posádky je opět na vysoké úrovni (82 %) a relativně ještě lepší číslo přinesl Fordu test jeho vstřícnosti k havarujícím chodcům. Plných 72 procent v tomto testu nezískal žádný další z čerstvě testovaných vozů a Focus tak prokázal, že je i přes svou agresivně vyhlížející příď vcelku mazlivý... Za přítomnost elektronických pomocníků si Focus odnesl naopak hodnocení nejhorší, míněno opět mezi posledními zkoušenými vozy, ale ani tak mu nic podstatného nechybí. Standardem je ESP a upozornění na nezapnutý pás pro všechny cestující.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Focus
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Lexus CT200h
Nejmenší Lexus se v poslední várce testů dočkal vůbec nejlepšího hodnocení odolnosti pro následkům čelního a bočního nárazu, proto ani zde kritiku nečekejte. Konstatování vysoké stability prostoru pro posádku můžeme pominout, neboť i dílčí následky nárazu jsou u CT200h minimalizovány. Za pozornost stojí hlavně nejlepší možná ochrana při nárazu zboku a zezadu, ani v ostatních sledovaných následcích ale kompaktní Lexus neztrácel. Vůbec nejhorším hodnocením je marginální (průměrná) ochrana dospělých cestujících při nárazu do úzké boční překážky, ani to ale není žádná tragédie.
Ochrana dětské posádky na úrovni 84 procent je srovnatelně vysoká jako u všech dalších čerstvě zkoušených vozů, smířlivost k padajícími chodcům je průměrná (55 %) a dotyční by si měli dávat pozor na všechny části svého těla krom nohou, hlavně pak na hlavu. Známka odpovídající 86 procentům u hodnocení přítomnosti elektronických bezpečnostních systémů se již ničím nevymyká, body dostal CT hlavně za standardně montované ESP a upozornění na nezapnuté pásy pro všechny cestující.
Tabulka s klíčovými výsledky Lexusu CT200h
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Nissan Leaf
Leaf se stal prvním elektromobilem, který v testu NCAP získal plný počet hvězdiček, úplně bez poskrvnky se ale ze zkoušek nevrátil. Již jsme zmínili, že mezi šesticí nejnověji testovaných vozů sice vykázal nehorší výsledek při ochraně dospělých cestujících (89 %) a i když už samotné číslo naznačuje, že žádný elektrický masakr se zde nekonal, body někde ztrácet musel. Stalo se tak hlavně v oblasti sloupku řízení, který je příliš tvrdý a při nárazu ohrožuje stehna řidiče. Leaf si též odnesl pouze průměrný výsledek z testu ochrany krční páteře při nárazu zezadu, ale to je tak vše, co mu lze vyčíst. Bodoval pak především při simulovaném nárazu zboku, kde pouze srážka s úzkou překážkou znamenala jiné než nejlepší hodnocení ochrany hrudníku.
Také z hlediska rizik souvisejících s elektrickým pohonem obstál Leaf na výbornou, když ani po nárazu nebyl shledán žádný problém související s jeho „elektrifikací”.
Ochrana dětské posádky je na úrovni ostatních dnes probíraných účastníků nájezdu (do zdi), když má dle měřítek NCAP hodnotu 83 procent. Též k chodcům je Leaf milosrdný (65 %) a nezatěžuje přespříliš ani nohy, ani tělo, ani hlavu sraženého člověka. 84 procent za přítomnost elektronických systémů je pak opět „v normě”, když se Leaf prohřešil snad jen nepřítomností indikace nezapnutých pásů u cestujících vzadu.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu Leaf
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Peugeot 508
Nový francouzský reprezentant na pomezí vozů střední a vyšší střední třídy, Peugeot 508, se s nástrahami crash testu vypořádal více než dobře, když si připsal výsledek 90 procent za ochranu dospělé posádky, 87 procent „za děti” a 97 procent za elektronické bezpečnostní systémy. Pouze směrem k chodcům nejde pro ránu daleko a jeho 41 % - ač obecně nejde o úplně špatný výsledek - znamená mezi dnes hodnocenými nejhorší číslo.
Z hlediska ochrany dospělé posádky obstál vůz na výbornou a nevystavil cestující většímu riziku zranění. Pouze boční náraz do úzké překážky odhalil průměrnou ochranu, ale to nelze považovat za problém. Nejlépe chráněn je pasažér na předním sedadle, oba cestující vpředu se pak mohou těšit z nejlepší ochrany krční páteře při nárazu zezadu.
Dětskou posádku vůz zatěžuje nejméně z posledních hodnocených aut (87 %), zde hodnotitelé z NCAPu nacházeli prakticky jen slova chvály. Chodce 508 k tanci zrovna nevyzývá, když pouze ochrana nohou byla ve většině částí vozu shledána dobrou, zbytek těla francouzský lev nešetří. Za elektronické systémy dostal vůz téměř plné hodnocení a 3 procenta od dokonalosti jej dělí zřejmě jen nedostupnost omezovače rychlosti ve standardní výbavě na všech evropských trzích.
Tabulka s klíčovými výsledky Peugeotu 508
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Volvo V60
Říci, že Volvo je symbolem pasivní bezpečnosti automobilů, může znít jako klišé, ale poslední crash testy této skutečnosti nasvědčují. Model V60 si z nich odnesl spolu s Lexusem CT200h nejlepší výsledek z hlediska ochrany dospělé posádky, sto procent bodů za přítomnost elektronických bezpečnostních systémů a ani ve zbylých aspektech neztratil.
Zvlášť oceněna byla odolnost karoserie proti čelnímu nárazu, když se A sloupek posunul o pouhý 1 mm. Ani uspořádání interiéru akcie V60 dolů neposlalo a nebýt průměrného hodnocení ochrany hrudníku při bočním nárazu do úzké překážky, nebylo by prakticky co kritizovat; i ochrana krku při nárazu zezadu je na nejvyšší možné úrovni.
Ochrana dětí je též „v pořádku”, inspektorům se nelíbila pouze nejasná signalizace aktivace či deaktivace airbagu spolujezdce pro případ umístění dětské sedačky na jeho místo. Chodce V60 v rámci možností šetří, vhodné řešení nárazníku i kapoty dokáže být relativně přívětivé ke všem částem těla „nabraného” pěšího.
Absolutní hodnocení dostala V60 za množství elektronických bezpečnostních pomocníků v základní výbavě, více už toho z hlediska NCAP do auta „napěchovat” netřeba.
Tabulka s klíčovými výsledky Volvo V60
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 58 minutami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 2 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 3 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva