Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: novinky z Kolína, Mercedes GLA, nové Twingo a další
3.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdo dnes nepočítá se samočinným zastavením, pro Euro NCAP jakoby neexistoval. Četné výtky jsou pak směřovány i k tuhým sloupkům-A.
Po letní pauze, kterou nám vyplnily výsledky amerického institutu IIHS, tu máme další kolo nárazových testů organizace Euro NCAP. To je pochopitelně stále poplatné novým pravidlům, se kterými jsme vás již několikrát seznámili. Opakování je ovšem matkou moudrosti, pročež jen připomeneme, že v Bruselu letos kladou mnohem větší důraz na nálepky či elektronické berličky než na samotnou konstrukci vozů. Zatímco loni se tato kategorie podílela na celkovém hodnocení 50 procenty, nyní je to pouhých 40 %. Daných deset procent se pak přesunulo do segmentu, který sice laboruje s předcházením havárií, pokud k nim ovšem dojde, je vám takový systém informující třeba o překročení rychlosti platný jako mrtvému zimník - se samotným crash testem, tedy odolnosti vozu proti nárazu už prostě nemá co do činění.
Mimo to je rovněž třeba vzpomenout na prohlášení organizace, že bez autonomních hvězd již nikdo nezíská pět hvězd, tedy pozlátko určené především marketingovému oddělení. Je přitom logické, že zejména u mainstreamových automobilů tato technologie s ohledem na cenu bude chybět, díky čemuž mohou jejich výsledky na první pohled vypadat jako tristní. Pokud se ovšem zadíváme na procentuální hodnocení jednotlivých kategorií, které dle nás odpovídá úrovni bezpečnosti mnohem lépe, pak zjistíme, že se nic nejí tak horké, jak se v Bruselu upeče.
Tím ale nová pravidla opustíme a zaměříme se na konkrétní výsledky posledního kola nárazových testů. Jak vám přitom ukáže první přiložená tabulka, daného „klání“ se mělo zúčastnit osm vozů. Konkrétní hodnocení se ovšem váže pouze k pěti, neboť výsledky, které získal Citroën Berlingo, jsou poplatné také pro Peugeot Partner. To samé pak platí o kolínských trojčatech, ačkoliv drobnohledem testovacích komisařů prošla akorát Toyota Aygo. Je samozřejmě otázkou, nakolik v případech absentujících modelů můžeme počítat s věrohodností dosažených výsledků. S touto záležitostí ovšem máme daleko menší problém než s výše zmiňovanými pravidly.
To by ale pro úvod mohlo postačit, proto vzhůru za konkrétními modely. Abychom přitom předešli případnému nadržování, vozy dle našeho zvyku opětovně seřadíme podle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Citroën Berlingo (a Peugeot Partner)
Francouzská dvojka jde na „holení“ jako první, přestože v reálu se testů zúčastnil pouze Citroën. Ten byl shledán bezpečným zejména v rámci bočních nárazů, ačkoliv absence bočních a hlavových airbagů (k mání jsou za příplatek, nikoliv ve standardu) neumožnila naražení vozu na kůl, ale pouze úder pojízdnou plošinou. V případě čelního nárazu pak byly ve větším ohrožení nohy řidiče, a to především kvůli sloupku řízení. Výsledkem je tedy nepříliš lichotivých 56 procent.
Ochrana dětských pasažérů však již pro Berlingo dopadla mnohem lépe, zvláště u ratolestí do osmnácti měsíců. V ohrožení však byly krční partie omladiny do tří let, i když jen nepatrně. Citroën se navíc chlubí možnou deaktivací čelního airbagu, celkově tedy v této kategorii získal lichotivých 74 %. Pozoruhodné je pak ostatně i hodnocení ochrany chodců, za které si vůz odváží procent 63. I zde ovšem zazněla kritika, a to především na pevné čelní sloupky, které mohou být zdrojem nebezpečí pro hlavy pěšáků - ačkoliv samotné posádce při nárazu logicky pomohou. Pro úplnost pak jen zmíníme také kategorii nálepek, kde vůz vyhověl stabilizací, systémem upozorňujícím na nezapnuté pásy či detekcí rychlosti. Absence monitoringu jízdy ve zvoleném pruhu a autonomních brzd se však podepsala na celkovém hodnocení, jež činí pouhých 48 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Citroënu Berlingo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Citroënu Berlingo na stránkách Euro NCAP.
Mercedes-Benz GLA
Z Francie se můžeme přesunout do Německa, konkrétně k novému crossoveru třícípé hvězdy. Ten je premiantem tohoto kola nárazových testů, což neplatí pouze v rámci hvězd, ale také v případě procent dosažených v jednotlivých kategoriích. Začít můžeme tou nejkontroverznější, tedy oněmi berličkami. Mercedes-Benz GLA je totiž jako jediný ze stávajících „účastníků zájezdu“ již ve standardu vybaven autonomními brzdami, pročež se pyšní 70 procenty, což oproti takovému Nissanu e-NV200, k němuž se dostaneme za malou chvíli, představuje takřka dvojnásobné hodnocení.
Mnoho kritiky nezaznělo také v kategoriích ochrany dospělých a dětských pasažérů, kde GLA získalo 96, respektive 88 procent. Přesunout se tedy rovnou můžeme až ke kategorii bezpečnosti chodců, kde se Mercedes snažil získat body rovněž aktivní kapotou, která se v případě nehody o několik milimetrů přizvedne a tak vytvoří dodatečný prostor mezi tvrdými částmi motoru a tělem pěších. Díky ostrému lemu kapoty a spodní části čelního okna však byly tyto snahy zmařeny, pročež hodnocení poněkud nespravedlivě vyšplhalo „pouze“ na 67 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu GLA
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu GLA na stránkách Euro NCAP.
Nissan e-NV200 Evalia
Dostáváme se k jedinému elektromobilu v tomto kole, přičemž stejně jako u německého crossoveru začneme nejprve kategorií nálepek. Zde totiž Nissan narazil i v rámci systému monitorujícím vaši rychlost, neboť dané údaje mohou být velmi snadno překryty jinými informacemi. Tuto sub-kategorii tedy komisaři Euro NCAP „odměnili“ nulovým počtem bodů, což se společně s absencí monitoringu jízdy ve zvoleném pruhu a autonomních brzd projevilo na finálním hodnocení dosahujícím pouze 38 procent.
Ve zbývajících oblastech ale již Nissan e-NV200 Evalia rozhodně nedopadl tak hrozně, jak naznačuje celkové tříhvězdičkové ohodnocení. Kupříkladu taková ochrana dospělých pasažérů je na tom se 75 procenty lépe než u Citroënu Berlingo, přičemž komisaři zaznamenali zvýšené nebezpečí zejména u nohou při čelním nárazu. V rámci ochrany dětí bylo důvodů ke kritice ještě méně, zmínit můžeme jen riziko v případě krčních partií tříletých ratolestí. Výsledkem je 80 procent, dalších 60 pak vůz získal za ochranu chodců. Zde hodnocení narazilo jak na ostrý lem čelní kapoty, tak na ne zrovna špičkovou kapotu samotnou. A aby toho nebylo málo, pak můžeme opětovně zmínit tvrdé čelní sloupky.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu e-NV200 Evalia
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu e-NV200 Evalia na stránkách Euro NCAP.
Renault Twingo
Po návštěvě Německa a Japonska se můžeme opětovně vrátit do Francie, přičemž u nového Renaultu Twingo nás zajímá především hodnocení ochrany chodců. A to kvůli odnímatelné kapotě, která svého času vzbudila nemalé pozdvižení. Svým způsobem s ní přitom nebyli spokojeni ani u Euro NCAP, i když z trochu jiných důvodů. Za nebezpečnou totiž opět byla shledána její hrana (kupodivu nikoliv logo či světla, ale prostor mezi nimi), stejně jako se pochvaly nedočkaly čelní sloupky. I přesto ale nové Twingo nakonec získalo 68 procent, tedy nejvíce v rámci tohoto kola.
Hůře se ovšem novince Renaultu vedlo při ochraně dospělých, za kterou získal 78 procent. Při čelním nárazu mu totiž uškodilo posunutí brzdového pedálu směrem dozadu, čímž se v ohrožení ocitlo chodidlo a kotník řidiče. Při bočním naražení na kůl pak komisaři zaznamenali slabou ochranu v oblasti hrudníku. Kategorie dětských pasažérů je však na tom s 81 procenty mnohem lépe, výtky se totiž opět dočkaly jen ohroženější krční partie tříletých ratolestí. V případě elektronických berliček jsme ale již zpátky na průměrném hodnocení, neboť Twingo rovněž nedisponuje autonomními brzdami. Monitoring jízdy ve správném pruhu pak nabízí jen za příplatek, pročež tento systém rovněž nebyl brán v potaz. Výsledkem je tedy 56 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Twingo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Twingo na stránkách Euro NCAP.
Toyota Aygo (a Citroën C1 a Peugeot 108)
Jsme ve finále, které představuje česko-japonsko-francouzský trojlístek. Ten je složený z Citroënu C1, Peugeotu 108 a Toyoty Aygo, k testům ovšem dorazil pouze poslední zmíněný model. Ten se přitom pyšní zcela odlišnou - a také komplikovanější - přídí než jeho sourozenci ze země galského kohouta, pročež si klademe otázku, zda by hodnocení Citroënu a Peugeotu v této kategorii (Aygo získalo 62 %) nemohlo být lepší. Důvěřovat ovšem musíme úsudku testovacích komisařů, podle nichž jsou rozdíly evidentně minoritní. I když s ohledem na fakt, že kritika zamířila především na hranu kapoty, která je skutečně výrazně jiná, pochybnosti přetrvávají.
V rámci ochrany dospělých a dětských pasažérů i v případě elektronických berliček a nálepek však již na jakékoliv rozdíly můžeme zapomenout, pročež hodnocení dosažené Toyotou lze bez jakýchkoliv výhrad připsat také francouzské dvojce. V prvních dvou oblastech přitom Aygo získalo 80 procent, přičemž kritika směřovala k malému ohrožení hrudníku a většímu riziku pro nohy dospělých cestujících. U dětí se opětovně jednalo o risk spojený s krčními partiemi, zbytek ale prošel na výbornou. Dobře pak byla hodnocena třeba stabilizace, absence autonomních brzd a monitoringu jízdy ve správném pruhu však opětovně zkazila celkové hodnocení. Výsledkem je tak 56 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Aygo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Aygo na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 09:32 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien