Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: nová SX4, Jeep Cherokee, M-B CLA a Peugeot 2008 i bez bourání
24.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Francouzská novinka ani nemusela bourat, přesto uspěla. Zbytek tria už za statisty nebyl.
Už už to vypadalo, že dnešní úvod k novému kolu bezpečnostních testů zkrátíme na minimum. Jenže člověk míní a Euro NCAP mění. Aktuální výsledky nám totiž opětovně dokazují, že je cosi shnilého ve státě belgickém. Ne, na mysli teď nemáme proklamované zaměření na automatické brzdění, k tomu dojde až příští týden. Protentokrát si u nás organizace sídlící v Bruselu rozlila polívčičku svým testem Peugeotu 2008. Či spíše netestem, abychom byli přesní.
Euro NCAP totiž ve svém hodnocení francouzského vozu uvádí, že se jedná z velké části o komponenty použité v Peugeotu 208. Ten prošel nárazovými testy v květnu loňského roku, což je podle organizace natolik krátká doba, během které se navíc neměnila pravidla, že k novému vstupu francouzského vozu nakonec nemuselo dojít. A když už v některých ohledech ke změnám došlo, pak otestovány byly pouze ty.
Na jednu stranu je to logické a pochopíme, proč se na nás díváte s údivem, proč jsme vlastně celou záležitost nepřešli s mlčením. Jenže když si vezmete, jakým faktorům Euro NCAP mnohdy věnuje zásadní pozornost, aby pak následně vypustilo prakticky celý test, to je na pováženou. Koneckonců, vezměte si, že i když použijete naprosto stejné komponenty u dvou Peugeotů 208, nebudou stát na konci dvě identická auta.
A teď do dané rovnice zasaďte fakt, že Peugeot 2008 je naprosto jiným modelem. Ano, používá sice ten samý základ, ale spousta věcí je tu jinak. Samostatný test tedy podle nás rozhodně měl proběhnout, i kdyby jen kvůli obrazové dokumentaci, která za stávajících podmínek chybí. Posloužit tak můžeme maximálně odkazem na výsledky Peugeotu 208 z loňského roku.
Tím ale danou záležitost uzavřeme a raději se podíváme na konkrétní výsledky. Jak je již naším zvykem, nebudeme věnovat velkou pozornost marketingově zaměřeným hvězdičkám. ale spíše procentům získaným v jednotlivých kategoriích. Ty totiž podle nás mapují bezpečnost mnohem lépe. Jednotlivé vozy si pak projdeme hezky podle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Jeep Cherokee
Začínáme s jediným Američanem v testu, který si v rámci ochrany dospělých připsal na konto 92 procent. Komisaři Euro NCAP byli spokojeni prakticky ve všech ohledech s výjimkou návratu těla do sedadla po kolizi. Opěrka a bočnice totiž neposkytují tak dobrou ochranu, jak by měly. V rámci bezpečnosti dětí vůz získal 79 %, což je druhá nejvyšší hodnota v tomto testovacím kole. Působivé výsledky lze čekat při čelním i bočním nárazu, jednou z vážných připomínek ovšem byla absence vypínání airbagu spolujezdce. Díky tomu totiž nemůžete dětskou sedačku usadit vedle řidiče.
V kategorii ochrany chodců asi nepřekvapí, že ostře řezaná příď Jeepu září všemi barvami, bezpečné zelené na ní však mnoho není. V podstatě se jedná o nárazník a střed kapoty motoru, všechny ostatní oblasti komisaři shledali více či méně nebezpečnými. Proto jen 67 %, což je nejhorší výsledek v dané kategorii. O trochu lépe je pak na tom Cherokee s elektronickými berličkami, za které získal 74 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Jeep Cherokee
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Cherokee na stránkách Euro NCAP.
Mercedes-Benz CLA
S příchodem německého modelu se nám opětovně do hlavy vkrádají myšlenky naznačené v úvodu. CLA totiž do značné části vychází z třídy A, která již testy prošla. Očividně tak nebylo nutné nechat vůz absolvovat čelní a boční nárazy znovu. Euro NCAP však zřejmě má pro každý model a značku jiný metr. A vlastně i pro jednotlivé kategorie. Asistentem monitorujícím únavu řidiče a systém zabraňující kolizím byla vybavena už třída A v roce 2011, speciální ocenění za něj dostala až teď třída CLA.
Stěžovat si ale můžeme maximálně někde na nádraží, proto zpět k výsledkům. Ty počítají s 91 procenty při ochraně dospělých a 75 procenty při ochraně dětí, kdy výtky víceméně byly jen minimální. V druhé oblasti přitom Euro NCAP úmyslně nehodnotilo automatickou deaktivaci airbagu, díky čemuž zde máme horší výsledek než u Jeepu, přestože dětskou autosedačku lze umístit dopředu. Uspokojivější hodnocení již najdeme u ochrany chodců, kdy za nebezpečný byl shledán jen spodní okraj čelního okna. Proto 74 %. Za elektronické berličky pak CLA dostalo 81 %, v podstatě tak nechyběla jediná.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedes-Benz CLA
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu CLA na stránkách Euro NCAP.
Peugeot 2008
A máme tu nejkontroverznější model aktuálního kola crash testů. V kategorii ochrany dospělých a dětí vůz vůbec nemusel do zkušebny, komisařům k zhodnocení jeho bezpečnosti zcela postačily výsledky získané po nárazech Peugeotu 208. Za první oblast tak vůz přebírá 88 procent a kritiku na slabší ochranu při návratu řidiče do sedadla, druhá oblast pak byla počastována 77 procenty a výtkami za nejasnosti při deaktivovaném čelním airbagu.
Ochrana chodců je již kategorií, která znovu testována být musela. Podle Euro NCAP totiž v hodnocení došlo k některým zásadním změnám, které si účast Peugeotu vyžádaly. Dokumentaci zde ale nadále nemáme, je tak otázkou, zda v Bruselu netestují vozy virtuálně. Nicméně výsledkem je 72 procent a kritika spodního okraje čelního okna.
Zajímavé je pak hodnocení elektronických systémů, kde Peugeot 2008 získal pouhých 70 %, tedy nejméně ze všech čtyř zúčastněných modelů. Vytýkána mu přitom byla hlavně absence upozornění na nezapnuté zadní pásy, což je něco, na co se Francouzi mohli rozhodně již dávno připravit. Je ale možné, že prostě jen počítali s tím, že novinka v podstatě získá pět hvězd automaticky, aniž by se v Bruselu ohřála. Tím ale samozřejmě nenaznačujeme, že by Peugeot 2008 byl nebezpečný. To ani zdaleka. Spíše se opíráme do Euro NCAP, které u nového kola testů předvádí opravdové zmatky.
Tabulka s klíčovými výsledky Peugeotu 2008
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Peugeotu 2008 na stránkách Euro NCAP.
Suzuki SX4
Po zajímavých okolnostech testu Mercedesu a Peugeotu bychom test Suzuki v podstatě mohli nazvat nudným. To by ale bylo velmi nezasloužené, neboť jde o nejlepší model z testované skupiny. Za ochranu dospělých získal stejně jako Jeep 92 procent, v rámci bezpečnosti dětí si pak dokonce o jedno procento polepšil, joho výsledek je 80 %. Kritiku tak schytala jen nutnost posunout sedák spolujezdce při užití malých autosedaček do nejvyšší možné polohy, jinak není zaručena absolutní ochrana.
V kategorii oblasti chodců byla za nebezpečnou shledána hlavně čelní hrana kapoty motoru, do jisté míry i spodní boční části čelního okna. Zbytek již vyhověl a byl odměněn 72 procenty. Za elektronické pomůcky Suzuki obdrželo 81 procent a pochvalu, že vše je tak, jak být má. To je pro dnešek vše, na dlouho se ovšem s Euro NCAP neloučíme. Jak jsme zmiňovali v úvodu, výsledky dalšího kola testů vejdou v známost již 29. října. Jsme přitom opravdu zvědavi, zda automatické brzdy přivedou do Bruselu ještě větší zmatení komisařů.
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki SX4
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki SX4 na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před hodinou - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 3 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 4 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 6 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva